مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

سلامتی حجاج تا دو هفته بعد از ورود به کشور رصد می‌شود

دکتر گویا از همه‌گیر شدن کرونا در ریاض خبر داد و گفت: برای اطمینان خاطر همگی حجاج پس از ورود به کشور، تا دو هفته تحت نظر قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدمهدی گویا در نشست خبری مسئولان معاونت بهداشت وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد در مورد بیماری‌های ریشه‌کن شده در کشور گفت: تعریف ما از ریشه‌کنی این است که بیماری نه در بدن انسان، نه حیوان، نه گیاه و نه در طبیعت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بر طبق این تعریف، تنها یک بیماری است که ریشه‌کن شده است و آن آبله است.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: فلج اطفال در شرف ریشه‌کن شدن است و برخی دیگر نیز مانند سرخک در حال حذف از جامعه قرار دارد.

گویا در مورد بیماری کرونا و نزدیک بودن ایام حج گفت: تا سال 2015 این بیماری تنها از کشور عربستان و بعضی کشورهای خاورمیانه گزارش شده بود اما در این سال یک همه‌گیری در کره جنوبی رخ داد و اکنون در کشور عربستان نیز همه‌گیری در شهر ریاض وجود دارد.

وی ادامه داد: اکثر مبتلایان به کرونا در بیمارستان مبتلا شده‌اند و اطلاعات همه‌گیرشناسی نشان می‌دهد که منشأ این بیماری شترهای آلوده و تماس انسان با شتر و یا از طریق انسان به انسان بوده است.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: موارد معدودی نیز از شهرهای دیگر عربستان مانند جده، مکه و مدینه گزارش شده است که مایه نگرانی نیست، چرا که زائران ما به ریاض نخواهند رفت و همین‌طور تدابیر لازم نیز از طریق کادر پزشکی ما و همینطور وزارت بهداشت عربستان دیده شده است.

گویا خاطرنشان کرد: حجاج پس از بازگشت به کشور تا دو هفته تحت رصد قرار می‌گیرند و در فرودگاه نیز آزمایش‌های لازم از آنها انجام می‌شود تا خدای ناکرده موردی از کرونا به کشور وارد نگردد.

وی ادامه داد: تیم فوق تخصصی به عربستان اعزام شده و وظیفه آنها مراقبت از بیماران مشکوک و احتمالی است. در هر صورت کرونا یک بیماری موذی محسوب می‌شود که در سال گذشته 6 نفر را در کرمان به خود مبتلا کرد که 4 مورد آنها انتقال بیمارستانی بوده است.

مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: این بیماری بلافاصله تحت کنترل درآمد و پس از آن هیچ موردی در ایران مشاهده نشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه امین غفوری
۰۸:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
به نام خدا
با آرزوی سلامتی تمامی حجاج بیت الله الحرام و قبولی اعمالشان و اینکه این فرصت را قدر بدانند که شاید دیگر تکرار نشود و به دنبال امیر الحاج حضرت بقیه الله اعظم باشند که
کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود
حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
التماس دعا از تمامی کسانی که خدا امسال توفیق تشرف به حج را به آنها داده است