در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مدیر عامل شرکت فرابورس: فزایش 5 درصد قیمت جهانی نفت، عامل نوسانات امروز بورس است

مدیر عامل شرکت فرابورس گفت: نوسانات امروز بازار بورس به دلیل افزایش 5 درصدی قیمت جهانی نفت بوده است.

افزایش 5 درصد قیمت جهانی نفت عامل نوسانات امروز بورس بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس و سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 7 شهریور ماه به بررسی موضوع مدیریت در بازار سرمایه پرداختند.

** افزایش 5 درصد قیمت جهانی نفت عامل نوسانات امروز بورس بود

در ابتدای این برنامه امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس در خصوص رشد 245 واحدی شاخص بورس  اظهار داشت: نوسانات امروز بورس بسته به قیمت جهانی نفت امروز 5 درصد قیمت جهانی نفت افزایش داشت که این موضوع سبب شد نوسانات در شاخص بورس کشور به وجود آید.

وی در ادامه در خصوص این که چه دلایلی بازار سرمایه ای ما را به این شرایط کشانده است، گفت: این موضوع عوامل مختلفی دارد که عمده دلایل آن به وضعیت صنایع، نقدینگی و یا سیاست‌های پولی و همین طور قیمت‌های جهانی است.

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه نیز درباره این که چند درصد از عواملی که بورس ما را به این اوضاع کشانده خارج از ید سیاست گذار است و چند درصد آن را می‌توانیم به حساب مدیریت بازار بگذاریم گفت: بنده بخش عمده ای را ناشی از سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های صنایع و وضعیت رکودی صنایع در کشور می‌دانم اما بخشی نیز به عملکرد بازار مربوط است.

هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس نیز  درباره این که در یک ماهه اخیر سهام چین 300 درصد از ارزش خود را از دست داده  که این و واکنش سریع بازار پول این کشور را به همراه داشت اما در ایران وضعیت به این گونه نیست اظهار داشت: در خیلی از بورس‌هایی که قدمت بیشتری از بورس ایران دارند ابزارهای پوشش ریسک به کار گرفته شده اما در بازار ایران علی رغم تمام پیشرفت‌هایی که در این مدت داشتیم ابزار پوششی ریسک را نتوانستیم به راه بیندازیم.

وی در پاسخ به این که چرا هنوز نتوانستیم ابزارهای پوشش ریسک را به کار بگیریم گفت: در این خصوص بستر که وظیفه نهاد ناظر و ارکان اجرایی بوده فراهم شده اما بستر مقرراتی و نرم افزاری آن را باید ایجاد کنیم.

مدیر عامل شرکت فرابورس تصریح کرد: در این خصوص می‌توان به صندوق توسعه بازار اشاره کرد که از اردیبهشت ماه سال گذشته ایجاد شده و منابع آن از 20، 30 میلیارد به 700، 800 میلیارد رسیده و این کمکی بود که وزارت اقتصاد و بانک‌ها انجام دادند اما شاید کافی نبوده است.

** تورم عامل مثبت برای سهامدار و ناشران بورسی و فرابورسی است

هامونی با بیان این که تا آن جا که امکان داشته به بازار سرمایه کمک شده است گفت: یکی از برنامه های مهم دولت کنترل تورم و نقدینگی بود و این در حالی است که تورم عامل مثبت برای سهام دار و ناشران بورسی و فرابورسی محسوب می‌شود به این معنی که اگر شرکتی بتواند جنس خود را گران‌تر عرضه کند این به سودآوری آن شرکت کمک می‌کند اما از آن طرف  شاهد هستیم که دولت سیاستی برای کنترل تورم در پیش گرفته است.

هامونی مدیر عامل شرکت بورس در ادامه با اشاره به اینکه در دوران گذار هستیم گفت: اگر ریشه تورم را پول بدانیم باید بگوییم که وضعیت نرخ بازده اوراق رو به افول است.
 
وی با بیان اینکه بسیاری از بانک ها مبالغ هنگفتی در موسسات غیرمجاز داشتند خاطر نشان کرد: این منابع با نرخ خوبی به هموطنان پیشنهاد داده می شد.
 
هامونی با اشاره به اینکه دولت سیاست انقباض پولی و مالی را برای کنترل تورم در پیش گرفته است افزود: از زمانی که صندوق توسعه بازار راه اندازی شده ارکان اجرایی بازار درگیر حمایت از بازار هستند.
 
مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به اینکه منابع کافی نیست گفت: عملکرد صندوق توسعه بازار در بسیاری از کشورها این گونه است که به جای اینکه به سهامداران کمک ناشران صندوق ها را مورد حمایت قرار دادند.
 
وی با اشاره به اینکه ریز جزییات معاملات صندوق در سایت قابل مشاهده است ادامه داد: اطلاعات به صورت لحظه ای در سایت قابل مشاهده است.
 
**سامانه کدال و تدال اقدام به شفاف سازی کردند

هامونی با اشاره به اینکه این صندوق تا حد زیادی جلوی ریزش شاخص ها را تا حدی گرفت افزود: سامانه کدال و تدال اقدام به شفافیت سازی کردند. 

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به اینکه شورای عالی بورس هر یک هفته در میان جلسه برگزار می کند گفت: 9 ماه است که قانون تصویب شده اما نرخ خوراک ها هنوز اعلام نشده است و این امر سبب عدم شفافیت می شود.
 
صفاری در ادامه با اشاره به اینکه بودجه شرکت ها کاهنده است خاطر نشان کرد: این امر نشان از سیاست انقباضی پولی و مالی شدید است.
 
وی با اشاره به اینکه با بازار سرمایه رفتار دوگانه ای صورت گرفته است ادامه داد: عملکرد صندوق توسعه بازار باید تغییر کند.
 
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از چند ماه گذشته کدال اطلاعات ناشران را در اختیار همه قرار داده است افزود: در مجموع بازار دلسردی از سوی سهامداران نسبت به بازار حاکم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار