تغذیه نادرست علت اصلی التهابات مفصلی است

بر طبق بررسی‌های اخیر تغذیه نادرست علت اصلی التهابات مفصلی بوده و در بسیاری از موارد فرد مبتلا تا مدت‌ها از بروز التهاب در مفصل خود بی‌خبر است.

محمدرضا درستکار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: در هر حالت باید از فشار بر روی مفاصل پرهیز شود و این موضوع باید همراه با ورزش و تغذیه صحیح باشد.

وی گفت: در بسیاری از موارد التهاب مفاصل علت خاصی ندارد و در بسیاری دیگر از موارد عوامل غذایی موجب ملتهب شدن مفصل می‌شوند.

درستکار تاکید کرد: برطبق بررسی‌های اخیر تغذیه نادرست علت اصلی التهابات مفصلی بوده و در بسیاری از موارد فرد مبتلا تا مدت‌ها و تا زمان بروز عوارض شدید، از بروز التهاب در مفصل خود بی‌خبر است.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد گوشت، چربی و شیرینی‌جات موجب ایجاد رسوب در مفاصل می‌شود، تصریح کرد: در یک مفصل سالم رسوبات فوق را ندارد چراکه رسوبات مانند یک جسم بیگانه التهاب به وجود می‌آورند.

درستکار گفت: وقتی رسوب به شکل یک جسم بیگانه در مفصل ایجاد شود، معمولاً مفصل ورم می‌کند، گرم می‌شود و پوست روی آن قرمز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر التهاب ایجاد شده تب نیز بروز کند فرد ممکن است دچار روماتیسم شده باشد، افزود: در صورتیکه همراه با التهاب تب وجود نداشته باشد، التهاب مفصل مشکلات کمتری را به وجود می‌آورد و در این حالت التهاب معمولاًً با چند روز استراحت و استفاده از کمپرس آب سرد بهبود یافته و یا از شدت آن کاسته می‌شود.

درستکار اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل دیگر مرتبط با التهاب مفاصل، نحوه نشستن نادرست افراد پشت میز، روی صندلی، جلوی تلویزیون و در هنگام رانندگی و حتی شنیدن یک سخنرانی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه باید از فشاری بر روی مفاصل پرهیز کرد، اما اگر فرد بیش از اندازه در یک محل نشسته و یا بیماری زیاد استراحت کند و تحرک نداشته باشد، در آن صورت فرد مستعد ابتلاعارضه‌هایی نظیر سائیدگی مفصل یعنی همان آرتروز می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: مفصل ، التهاب ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار