2.7 درصد داروخانه ها 50 درصد اقتصاد دارویی را به خود اختصاص داده‌اند

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران گفت: حدود 2.7 درصد داروخانه های کشور قریب 50 درصد اقتصاد دارویی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر امید عبدی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه تاسیس داروخانه در مناطق محروم نیاز به امتیاز کمتری دارد، گفت: البته برای افزایش انگیزه، داروسازان می توانند همزمان درخواست تاسیس داروخانه درتهران را نیز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این گزارش ها بار مالی برای دولت و سیاست انگیزشی دارد، اظهار داشت: متاسفانه جایگاه داروسازان به جای ارتقا به سیستم غیر داروسازی سوق داده شده و حق داروسازان درشهرهای کوچک ضایع می شود.

عبدی در خصوص حجم مراجعات مردم در طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: به علت این حجم مراجعات، کیفیت خدمات به درستی رعایت نمی شود اما با ایجاد استاندارد لازم در بخش خصوصی، می توان از تمرکز مردم به مراکزی خاص جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر سقف پرداختی ویزیت در بخش خصوصی با دولتی یکسان است اما بیماران با پرداخت کمتر در مراکز دولتی به علت پوشش بیمه ها، به مراکز خصوصی مراجعه نمی کنند، افزود: در صورتیکه می توان با تعیین استاندارد های لازم  رانت رقابتی را حذف کرد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با عنوان اینکه ارزش خدمات داروسازان کمتر از پرستاران نیست، تصریح کرد: جا دارد مسوولین فضای کسب و کار داروسازان را برای رفع معضلات این حوزه مهیا کنند.

وی  گردش مالی داروخانه های بیمارستانی را قبل از تحول نسبت به پس از تحول دو برابر عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه پرسنل بر اساس تعداد تخت ها مشخص شده اند، اما این مهم تاثیری بر داروخانه های بیمارستان ها نداشته است این در حالی است که باید به ازای هر 40 تخت یک داروساز حضور داشته باشد تا بتواند نظارت دقیقی را بر روی بیماران داشته باشد.

عبدی ادامه داد: اگر ضریب منابع انسانی مانند باقی حرف دیده شود، داروسازان می توانند برای بیمار و سیستم سلامت موثر واقع شده و به این ترتیب نه تنها بسیاری از خطاهای دارویی کاهش می یابد بلکه ایمنی داروی بیمار افزایش و هزینه ها کاهش خواهد یافت.

به گفته وی بار مراجعه بیماران به مراکز دولتی 5 درصد اما در بخش خصوصی 96 درصد است  و توزیع درآمدی نا متناسبی را دارند.


انتهای پیام/

برچسب ها: داروخانه ، اقتصاد ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار