پست فیسبوکی آقای سفیر از ترکیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه تحلیلی از دولت انتخاباتی کشور محل ماموریت خود در فیس بوکش منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه؛ جدیدترین پست فیسبوکی خود را به معرفی دولت انتخابی ترکیه  اختصاص داد که متن کامل این تحلیل به شرح زیر است:


- با توجه به نتیجه انتخابات 17 خرداد مجلس نمایندگان ترکیه معلوم شد هیچ حزبی به تنهایی نمی تواند دولت تشکیل دهد. 

- آقای اردوغان رئیس حزب اکثریت مجلس یعنی آقای داووداوغلو را مامور به تشکیل دولت ائتلافی کرد. او می باید حداکثر ظرف 45 روز دولت ائتلافی را تشکیل می داد.

- قبل از خاتمه 45 روز معلوم شد آقای داووداوغلو نمی تواند دولت ائتلافی تشکیل دهد لذا اختیارت خود را به رئیس جمهور عودت داد. 

- حزب جمهوریت خلق معتقد بود در چند روز باقی مانده رئیس جمهور باید رئیس حزب دوم مجلس یعنی کمال کلیچدار اوغلو را مامور تشکیل دولت ائتلافی می کرد اما رئیس جمهور آن را نپذیرفته است. 

- در پایان موعد 45 روز یعنی دوشنبه 2 شهریور و با توجه به عدم تشکیل دولت ائتلافی ، رئیس جمهور ترکیه در مشورت با رئیس مجلس برگزاری انتخابات مجدد در تاریخ 10 آبان ماه را اعلام کرد. 

- مسولیت اداره امور کشور بعد از انتخابات 17 خرداد موقتا به دولت آکپارتی به نخست وزیری داووداوغلو داده شده بود. اما از 2 شهریور این دولت منحل بود و چون مجلس نیز امکان تشکیل دولت را نداشت بنابراین طبق ماده 116 قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور برای اداره امور کشور تا تشکیل مجلس جدید در اواسط آبان ماه مسولیت تشکیل دولت گذار (یا انتخاباتی ) را به آقای داووداوغلو واگذار کرد.

- داووداوغلو 5 روز فرصت داشت تا بر اساس سهم احزاب در مجلس از بین اعضای احزاب در بین نمایندگان و یا خارج از مجلس 24 نفر را به عنوان اعضای هیات دولت انتخاباتی برگزیند و به رئیس جمهور معرفی نماید. که این 5 روز جمعه 6 شهریور به پایان رسید. 
- طبق ماده 114 قانون اساسی ترکیه سه وزیر دادگستری، راه و ترابری و کشور در دوره انتخابات باید از میان افراد مستقل باشند. بنابراین تکلیف این سه وزارتخانه از قبل معلوم بود. (می ماند 22 جایگاه در دولت که باید بین احزاب تقسیم شود) 

آشنایی با دولت انتخاباتی ترکیه

- اما در ترکیب دولت انتخاباتی باید به ترتیب 11 پست نخست وزیر، معاون نخست وزیر و یا وزیر به آکپارتی ،5 پست به حزب جمهوریت خلق و 3 پست به هر یک از احزاب حرکت ملی گرا و دمکراتیک خلقها می رسید. 

- احزاب جمهوریت خلق و حرکت ملی گرا از پذیرش مشارکت در دولت انتخاباتی ظاهرا به دلیل اعتراض به عملکرد حزب حاکم خودداری کردند. اما طغرل تورکش معاون حزب حرکت ملی گرا علیرغم دستور العمل حزب پیشنهاد معاون نخست وزیری را پذیرفت تا هم حزبش در دولت انتخاباتی یک سهم داشته باشد هم نشانه های شکاف در حزب سوم ترکیه بارز شود. 

- از سه پست پیشنهادی به نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها آقایان موسلم دوغان و علی حیدر کونجا دو پست آن را پذیرفتند. آقای لوانت توزل نماینده این حزب از پذیرش پست سوم وزارت سرباز زد. سهم های استفاده نشده احزاب شامل 8 پست به انتخاب داووداوغلو باید به شخصیت های بی طرف واگذار شد. 

- اکنون ترکیب دولت انتخاباتی ترکیه شامل 11عضو آکپارتی ، 11 مستقل و 2 نفر از حزب دمکراتیک خلقها و یک نفر اخراجی حرکت ملی گراست.

- طبق ماده 114 قانون اساسی ترکیه دولت انتخاباتی با اعلام در روزنامه رسمی حداکثر ظرف 5 روز یعنی تا روز چهارشنبه 11 شهریور تشکیل می شود. این دولت در زمان برگزاری انتخابات و تا زمان تشکیل مجلس یعنی اواسط آبانماه 1394 مسولیت خواهد داشت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار