بهره برداری از 558 تعاونی در هفته جاری/پیشرفت وپویایی بخش تعاون در راستای راهبردهای آن

معاون امور تعاون بیان کرد: هفت راهبرد برای توسعه بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران را مبنا و اساس کار خود قرار داده‌ایم.

پیشرفت و پویایی بخش تعاون در راستای اجرای راهبردهای آنبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون در نشست خبری اظهار داشت: قانون تعاون بعد از قانون جمهوری اسلامی ایران در سال 53 تصویب شده و تصویب اصلاحیه‌ این قانوندرسال 1370 بوده که همه این قوانین به طور ویژه به این  بخش توجه داشته است. 

وی افزود: بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران هفت راهبرد برای توسعه مبنا و اساس کار خود قرار داده که این راهبردها می‌تواند موجب پیشرفت و پویایی بخش تعاون شود.

کلانتری بیان کرد: در بخش برنامه ششم رشد توأم با اشتغال در بین حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده و از سویی برای رشد هشت درصدی بالغ بر 800 هزار شغل نیاز داریم همچنین اشتغال یکی از مسائل بسیار مهم برنامه‌های پنج ساله ششم توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع دولت تدبیر و امید در کشور راهکارهایی برای مبارزه با فقرزدایی در برنامه‌های خود دارد.

معاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اهداف برنامه ششم رفتن به سمت عدالت اجتماعی که لازمه این امر گسترش و توسعه تعاونی‌ها است زیرا اهمیت اشتغال در تعاونی‌ها بسیار بالاست.

وی افزود: در پنج ماهه اول امسال 558 تعاونی تأسیس شده که18 هزار شغل ایجاد کرده که در هفته تعاون به بهره‌برداری می‌رسد.

مقام مسئول خاطرنشان کرد: صادرات تعاونی‌ها در سال 93 یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده
که  از سویی در سال 92 صادرات تعاونی‌های مرزنشینان 210 میلیون دلار، در سال 93، 390 میلیون دلار و در پنج ماهه اول سال جاری 255 میلیون دلار فعالیت صادراتی داشته‌اند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های تعاون در هفته تعاون رونمایی کتاب دانشنامه تعاون در جشنواره تعاونی برتر است و از سویی 25 تعاونی برتر استان در این جشنواره معرفی می‌شوند که پنج اتحادیه آن برتر استانی و یک اتحادیه برتر ملی و سه اتحادیه سراسر ملی و سه اتحادیه فرا استانی می‌باشند و سه استان نمونه معرفی خواهند شد.

معاون امور تعاون اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از تعاونی های اعتباری به بامک تبدیل شده اند که میتوان به بانک ایران زمین،بانک شهر اشاره
کرد.

وی تصریح کرد:البته تعاونی بانکداری باید از سوی بانک مرکزی ووزارت اقتصاد حمایت شوند؛همان گونه که هم اکنون 20 بانک موثر در کشور داریم.

کلانتری افزود:352تعاونی سهام عدالت با 48 میلیون عضو داریم که ارزش این سهام حدود 80 میلیارد تومان است که پیشنهاد داده ایم تا این تعاونی ها به حوزه سرمایه گذاری تبدیل شوند.

وی در بیان تسهیلات بخش تعاون گفت:تسهیلات از سه بخش صندوق توسعه ملی،بانک توسعه تعاون،و وجوه اداره شده به تعاون میرسد که این وجوه 99 میلیارد تومان از بخش صندوق توسعه ملی،53 میلیارد تومان از وجوه اداره شده و180 میلیارد تومان از منابع داخلی تامین می شود.

مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد:عمده صادرات صنایع دستی،کشاورزی،شیلات،فرش بوده است واز سویی تفاهم نامه با وزارت کار وجهاد کشاورزی وسازمان مدیریت مبنی بر پرورش ماهی در قفس و شهرک های گلخانه ای امضا شده است.

وی افزود:در بین استان ها بالاترین تعاونی از نظر اشتغال اصفهان،خوزستان وخراسان رضوی است که در هفته تعاون به بهره برداری می رسد.

معاون امور تعاون بان داشت:بخش تعاون محدودیت کار گروهی دارد که باید این فرهنگ در این بخش ایجاد شود واز سویی دولت باید تسهیلاتی در جهت رفاه مردم در اختیار تعاونی ها قرار دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار