شمسایی: عمر کوتاه مربیگری، مشکل تمامی رشته‌های ورزشی است

وحید شمسایی معتقد است عمر کوتاه مربیگری در ایران مختص فوتبال نیست و در تمامی رشته‌های ورزش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، نمی‌توان از مربیگری در ایران حرف زد و بحث عمر کوتاه آن به میان نیاید. این روزها مربیگری در یک تیم بیش از سه سال به رویا تبدیل شده،‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس بابت تغییر سریع مربیان همیشه مورد تمسخر علاقمندان به فوتبال بودند، اما حالا این جریان در ایران هم وجود دارد و به یکی از معضلات فوتبال این کشور تبدیل شده است.
 
بسیاری از کارشناسان علت عمر کوتاه مربیگری را نبود اعتماد مدیران به آنها و نتیجه گرا بودن بیش از حد می دانند، حول این موضوع گفتگویی کردیم با وحید شمسایی سرمربی جوان تیم فوتسال تاسیسات دریایی که در سال 92-93 به عنوان مربی، بازیکن به ترتیب در تیم های دبیری تبریز و تاسیسات دریایی به عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتسال رسید و گفته می شود در آینده ای نه چندان دور، روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی فوتسال ایران قرار خواهد گرفت.
 
وحید شمسایی از سال 78 تجربه حضور در لیگ فوتسال ایران را دارد و در تیم ملی فوتسال به مدت 13 سال عضویت داشت،‌ وی آقای گل جهان و از بهترین بازیکنان تاریخ فوتسال ایران است.
 
شمسایی عمر کوتاه مربیگری در ایران را مشکل تمامی رشته های ورزشی می داند و معتقد است برکناری سریع مربیان فقط در حوزه فوتبال و فوتسال نیست، این مشکل در تمامی رشته ها وجود دارد، تمامی مدیران فقط به دنبال نتیجه هستند و چیز دیگری برایشان اهمیت ندارد، این نشان می دهد که برنامه ریزی مدون و اصولی در باشگاه ها وجود ندارد. به باشگاه های بزرگ اروپایی نگاه کنید. منچستر یونایتد چندین سال با فرگوسن کار کرد و به موفقیت های زیادی رسید، آرسن ونگر نیز همین طور.
 
سرمربی تیم تاسیسات دریایی درباره چرخش مربیان میان تیم های لیگ برتری گفت: یک مربی همیشه دوست دارد در چشم باشد، در گذشته هم پیش آمده که مربی عملکرد فوق العاده در یک فصل داشته، ولی در سال بعد نتیجه نگرفته و بلافاصله کنار گذاشته شده است، به خاطر موفقیت در یک فصل مدیران دیگر باشگاه‌ها به او پیشنهاد می دهند و آن فرد هم برای حفظ شهرت قبول می کند به همین دلیل است که مدام مربیان در بین باشگاه ها چرخش دارند.
 
آقای گل جهان پیشرفت مربیان را در گرو استفاده از تجربیات دیگران دانست و افزود: فوتبال ایران با فوتبال اروپا و جهان کمی فاصله گرفته است. این قضیه هم علل زیادی دارد، یکی از این دلایل نبود برنامه ریزی مدون است، قاعدتا اگر بخواهیم به فوتبال روز دنیا برسیم و به اصطلاح پیشرفت کنیم باید از تجربیات افرادی چون کارلوس کی روش استفاده کرده و آن را اجرایی کنیم. در ذهن دارم علیرضا منصوریان گفت که من از کی روش خیلی چیزها یاد گرفتم.
 
اسطوره فوتسال ایران درباره علم روز مربیگری بیان کرد: مسلم است مربی ای که 20 سال گذشته مربیگری کرده است باید تا الان مطابق با علم روز فوتبال پیشرفت کند نه این که به همان شیوه عمل کند. در حال حاضر باید از مربیانی استفاده شود که دارای علم روز در حوزه خود هستند.
 
وی درباره نتیجه نگرفتن تیم ها ادامه داد: باشگاه ها برای نتیجه گرفتن، بازیکنان بزرگ را کنار هم جمع می کنند و یک مربی بزرگ را هم بالا سر آنها قرار می دهد، اگر شانس با آن مربی باشد نتیجه می گیرد و اگر هم نباشد در پایان برکنار می شود اگر این تیم نتیجه نگرفت علتش هماهنگ نبودن بازیکنان است نه فقط مربی.
 
کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران، راه موفقیت در آینده را جوان گرایی در مربیان دانست و ادامه داد: نسل جوان مربیان لیگ برتر را نگاه کنید، عبداله ویسی، یحیی گل محمدی، علیرضا منصوریان همگی فوق العاده کار کردند. من معتقدم که به مراتب مربیان جوان از مربیان مسن با انگیزه تر هستند و باید روی آنان حساب ویژه باز کرد. کلاس های مربیگری تجربه به بار خواهد آورد و می تواند آنان را به تکامل برساند تا در آینده بیشتر از آن بشنویم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.