گریه کردن به شرط سلامتی

قدیمی‌ها می‌گفتند خنده بر درد بی درمان دواست اما تحقیقات نشان داد گریه کردن هم در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در بسیاری از فرهنگ‌ها مردم بر این باور هستند که خنده بهترین راه برای درمان افراد است اما با این تفاسیر نباید نقش مشابه گریه را هم در این زمینه نادیده گرفت. 

تحقیقات دانشمندان نشان داده که افرادی که هنگام تماشای تلویزیون گریه می‌کنند پس از به اتمام رسیدن فیلم احساس شادمانی دارند. 

گریه فوایدی بسیاری برای بدن دارد مثلا می‌تواند باعث دید بهتر شود به علاوه اشک‌ها می‌توانند کره چشم و مژه‌ها را مرطوب کرده و از خشک شدن غشای مخاطی چشم‌ها جلوگیری کند. 

بسیاری از افراد در هنگام قرار گرفتن در وضعیت‌ حساس غم و اندوه گریه می‌کنند که این گریه و اشک‌هایی که در پی ‌آن از چشم خارج می‌یابند سرشار از مواد شیمیایی سمی هستند که تجمع این مواد سمی در زمان  استرس نیز افزایش می‌یابد. روی هم انباشته شده و از طریق اشک جاری می گردد.

گریه، واکنشی در هر وضعیت روحی است
دکتر شاهمرادی روان شناس در خصوص گریه می‌گوید: در واقع گریه نوعی واکنش دفاعی از بدن است تا هیجان موجود در افراد تخلیه گردد. 

وی با بیان اینکه گریه انواع مختلفی دارد، ادامه داد: نوعی از گریه‌ها هستند که منشأ روحی روانی دارند و در هنگام وارد شدن شوک‌های ناراحت کننده مثل فقدان نزدیکان و عزیزان بدن شدیداً به آن احتیاج دارد، این در حالی است که گاهی هم گریه‌ حالت بازتاب دارد مثل زمانی که فرد در حال پوست کندن پیاز است.

این روان شناس اضافه کرد: زمان‌هایی هم وجود دارد که چشم خسته شده است و با انجام یک واکنش فیزیولوژیک استرس وارد شده به بدن اقدام به تخلیه شدن می‌کند.

گریه نتیجه خلق و عاطفه در کنار هم است
شاهمرادی به دو مقوله مهم در بحث گریه اشاره کرد و افزود: خلق و عاطفه از هم جدا هستند بدین معنا که گاهی فرد از درون غمگین است اما حالتی متقابل با آن یعنی چهره‌ای شاد از وی نمایان می‌شود، اما عاطفه قطعاً به شکل بیرونی و ظاهری بروز خواهد کرد. این درحالی است که اگر هر دو را در بحث گریه مدنظر قرار دهیم نتیجه می‌گیریم که یک فرد در درون خود غمگین و در ظاهر شاد است و بالاخره این غم را با گریه که در واقع راهی برای ابراز این حس درونی است از خود نشان می‌دهد.

بروز بیماری در پی سرکوب احساسات
وی با اشاره  به این که گریه در مواقعی منشأ عاطفی ندارد و به دلیل یک مشکل روانی در فرد می‌باشد اظهار داشت: گاهی اوقات افراد در هنگام از دست دادن یکی از عزیزان خود هیچ حالتی از گریه را از خود نشان نمی‌دهند و با تلقین "محکم بودن" احساسات خود را سرکوب می‌کند، هر چند که این احساس سرکوب شده نهایتاً در یک فرصتی باید بیان شود، عموما افرادی که این گونه احساسات خود را سرکوب می‌نمایند در هنگام ورود به یک رده‌ی سنی خاص دچار سردردها و پادردهایی می‌شوند که از نظر علمی و پزشکی هیچ دلیلی برای بروز آن وجود ندارد.

شاهمرادی به فواید بسیار گریه کردن اشاره کرد و تصریح کرد: گریه به عنوان ابزاری که عاطفه را نشان می‌دهد هیجانات را تخلیه می‌کند و زمانی که این هیجانات تخلیه می‌شود فرد پس از گریه کردن احساس خوبی را پیدا خواهد کرد.

احساسات را سرکوب نکنید، سکته می‌کنید
با توجه به این که زن‌ها قدرت بسیار بیشتری جهت ابراز عاطفه نسبت به مردان دارند، کمتر در معرض ابتلا به سکته هستند.

شاهمرادی تأکید کرد: بسیاری از سکته‌های قلبی و مغزی ریشه در سرکوب احساسات افراد دارند، چرا که به همان اندازه که خنده برای بدن لازم است گریه هم اثرات مثبتی را خواهد داشت.
یعنی به طور تقریبی بدن نیاز به 70 درصد شادی و 30 درصد گریه دارد.

گریه کنید تا ایمنی بدنتان بالا رود
وی افزود: شرایطی که احتیاج به گریه دارد متعاقباً نیازمند به یک عاطفه‌ی مناسب هم هست همچنین با توجه به این که هورمون کورتیزول هنگام گریه ترشح می‌شود، سموم بدن دفع شده و سطح ایمنی بدن افزایش می‌یابد.

شاهمرادی گفت: بسیاری از افراد خصوصاً مردان بر این باورند که با گریه کردن شخصیت‌شان تا حد یک کودک پایین می‌آید و مرد بودنشان زیر سؤال می‌رود که این باوری غلط بوده و عواقب بسیاری را همچون مشکلات جسمانی برای فرد در پی خواهد داشت.

گریه خطری برای افسرده‌ها
این روان‌شناس با اشاره به بیماران افسرده و بالا بودن درصد گریه در این گروه از افراد خاطرنشان کرد: گاهی افراد دچار بیماری افسردگی هستند که در واقع گریه بخشی از این بیماری است اما گذشتن از حد مجاز آن قطعاً به بدن آسیب خواهد رساند همچنین در افرادی که مدام احساس ناامیدی دارند و شکست خورده‌اند گریه مناسب نیست.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.