كاهش شیوع بالای خود درمانی در کشور نيازمند ارتقای سطح آگاهی

به دلیل شیوع بالای خوددرمانی در ایران، نیاز مبرم برای ارتقای سطح آگاهی در جامعه در نحوه استفاده از داروهای غیرنسخه ای احساس می گردد.

دکتر نیایش محبی متخصص داروسازی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه امروزه دارو به عنوان یکی از مهم ترین اجزای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها بکار می رود گفت : کلمه  OTC  مخفف  over-the-counter  است یعنی فروش دارو بدون نسخه  که بیمار بدون تجویز و نسخه پزشک می تواند از داروخانه ها تهیه نمایید. 

وی با اشاره به اینکه نقش داروهای غیرنسخه ای  در درمان یا کنترل علایم بیماریها رو به افزایش است به طوری که بر اساس آمار فروش آنها در آمریکا از سال 2002 تا 2011 از حدود 6/13 میلیارد دلار به 4/17 میلیارد دلار افزایش یافته است افزود : هر دلاری که برای خرید داروهای غیرنسخه ای صرف می شود موجب 6 الی 7 دلار صرفه جویی در سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده آمریکا می شود. 

این متخصص داروسازی ادامه داد :  نتایج یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که شش عدد از 10داروی پرمصرف از جمله چهار رتبه اول (استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین، سودوافدرین) جزء لیست داروهای غیرنسخه ای هستند.

وی با اشاره به اینکه فروش داروهای غیرنسخه ای در کشورهای مختلف از 10 تا 30 درصد کل فروش دارو را شامل می شود اظهار کرد : برای مثال در سوئیس 26 درصد، آمریکا 24 درصد، انگلیس 20 درصد، آلمان 18 درصد، ژاپن 15 درصد و فرانسه 11 درصد از فروش کل داروها به داروهای غیرنسخه ای اختصاص دارد. 

دکتر محبی یادآور شد : عوامل مختلف از قبیل تفاوت در بودجه بهداشت و درمان، اعتقادات فرهنگی در زمینه سلامت و تعداد داروهای غیرنسخه ای موجود در بازار هر کشور از جمله دلایل تعیین کننده میزان مصرف این داروها می باشند. 

وی با بیان اینکه در ایران فروش داروهای غیرنسخه ای در سال 2003 معادل 100 میلیون دلار بوده است که معادل 10درصد فروش کل داروهادر ان سال است تصریح کرد : این میزان فروش در ایران می تواند به علت فرهنگ جامعه و توجه ویژه عموم به خود درمانی و در دسترس بودن داروهای نسخه ای و غیر نسخه ای باشد.

این داروساز ادامه داد:  توجه و آگاهی مردم در مورد سلامت به طور فزاینده ای افزایش یافته و خوددرمانی در سراسر جهان نیز امری متداول است، بطوری که در برخی کشورهای در حال توسعه بیش از 9/73 درصد شیوع دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع بالای خوددرمانی در ایران، نیاز مبرم برای ارتقای سطح آگاهی در جامعه در نحوه استفاده از این داروهای غیرنسخه ای احساس می گردد گفت : این داروها در موارد مختلفی از جمله برای تسکین درد  و یا برطرف کردن علائم سرماخوردگی و حساسیت بکار میروند.

دکتر محبی در پایان خاطرنشان کرد : هرچند براي تهيه و خريد داروهاي بدون نسخه نيازي به تجويز پزشك نيست اما اين داروها نيز همانند داروهاي تجويزي توسط پزشكان مي تواند سبب بروز عوارض جانبي ناخواسته  و گاهي بسيار جدي در استفاده كنندگان گردد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار