50 درصد دردهای شانه و بازو ناشی از آرتروز است

حدود 40 تا 50 درصد دردهای شانه و بازو، ناشی از سائیدگی مفاصل و آرتروز مهره‌های ناحیه گردن و ضعف ماهیچه‌های آن است.

مهدی آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مفصل محل تقاطع و تقابل دو استخوان است و استخوان‌ها در محل مفصل یک روکش غضروفی دارند.

وی، با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیب و دررفتگی استخوان‌ها باید ماهیچه‌هایی که مفصل را پوشش می‌دهند، همیشه قدرت عضلانی کافی داشته باشند، تصریح کرد: اگر ماهیچه‌ها ضعیف باشند، نه تنها انسان بار کمتری را می‌تواند حمل کند و زودتر خسته می‌شود، بلکه مفصل‌ها نیز دچار سائیدگی می‌شوند که این همان آرتروز است.

آزما با اشاره به اینکه درصد زیادی از سردردها به نوعی با سائیدگی مفصل و آرتروز در ارتباط است، تأکید کرد: حدود 40 تا 50 درصد دردهای شانه و بازو، ناشی از سائیدگی مفاصل و آرتروز مهره‌های ناحیه گردن و ضعف ماهیچه‌های آن است.

وی گفت: در اغلب موارد دردهای ناحیه کمر و دیسک، از مهره‌های کمر و از ضعف‌ ماهیچه‌های پشت و ماهیچه‌های شکم ناشی می‌شود.

آزما، با بیان اینکه آرتروز معمولاً در سنین بالای 60 سال رخ می‌دهد، تصریح کرد: در چند سال اخیر شیوع آرتروز در افراد میانسال و حتی جوان افزایش یافته که علت آن را باید در نوع زندگی افراد جامعه جستجو کرد.

وی افزود: ورزش نکردن، بلند کردن اجسام سنگین، انجام حرکات سخت ورزشی، بالا رفتن زیاد از پله‌ها، بدنشستن، ایستادن‌های طولانی و تغذیه نامناسب از دلایل گسترش آرتروز کاهش سن ابتلا به آن است.

آزما خاطرنشان کرد: در حالیکه درمان عارضه‌های مفصلی و استخوانی معمولاً کاری پرهزینه و دشوار بوده و فرد مبتلا دچار مشکلات و محدودیت‌های زیادی می‌شود، اما پیشگیری از این بیماری‌ها بسیار کم هزینه‌تر و راحت‌تر بوده و به کمی مراقبت و توجه نیاز دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: دردشانه ، آرتروز ، سردرد ، مفصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار