طول عمر بستنی کشف شد

گروهی از پژوهشگران بریتانیایی در یک پروژه تحقیقاتی در یافتند که بستنی چگونه در هوای گرم ماندگار است.

طول عمر بستنی کشف شدبه گزارش خبرنگار گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ،گروهی از محققان دانشگاه‌های ادینبورگ و داندی اسکاتلند نوعی پروتئین موجود در طبیعت را یافته‌اند که نه‌تنها روند آب شدن بستنی را کند می‌کند، بلکه ترکیب نرم‌تر و خوشایندتری به آن می‌دهد.
آنها برآورد کرده‌اند که می‌توان بین ۳ تا ۵ سال دیگر بستنی‌های با دوام بیشتر را به بازار عرضه کرد.
پروتیئن کلیدی در این فرآیند که با عنوان BsIA شناخته می‌شود، باعث پیوند قوی‌تر هوا، چربی و آب در بستنی می‌شود.
پروفسور کیت مک‌فی، مسئول این پروژه از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید: "این طور نیست که محصول نهایی کاملا در برابر آب شدن مقاوم باشد... اما امیدواریم دوام آن بیشتر و از قطره قطره ریختن آن جلوگیری شود".
تیم تحقیقاتی برای تولید پروتئین مورد نظر هم که به طور طبیعی در بعضی مواد غذایی و باکتری‌های مفید وجود دارد، شیوه‌ای را ارائه کرده است.
به گفته خانم مک‌فی این پروتئین آب و روغن را در کنار هم نگه می‌دارد و با جلوگیری از خروج هوا، بلورهای یخ را در بستنی حفظ می‌کند که این مانع از آب شدن سریع آن می‌شود.
او می‌گوید: "این پروتئین جایگزین مولکول‌های چربی می‌شود که در حال حاضر برای ثبات مخلوط آب و روغن به کار می‌رود. به این ترتیب چربی بستنی هم کاهش پیدا می‌کند، بدون آن که طعم آن عوض شود."
پژوهشگران می‌گویند استفاده از این شیوه برای تولیدکنندگان هم مقرون به صرفه است چرا که می‌توان این پروتئین را از مواد خام طبیعی به دست آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار