با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

اولین نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای کشور در مازندران افتتاح می‌شود

اولین نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مازندران افتتاح می‌شود.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مازندران افتتاح می‌شود.

احمد مظفری دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در مازندران روز دوشنبه گفت: مراسم بهره برداری از تمامی واحدهای نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای فردا با حضور اسحاق جهانگیری و وزیر نیرو انجام می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی مازندران افزود : نیروگاه سیاه بیشه اولین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور با ظرفیت تولید هزار و 40 مگاوات ساعت برق در چهار واحد 260 مگاواتی است.

مظفری تصریح کرد: بر اساس اعلام شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای ساخت این نیروگاه هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

مدیر کل روابط عمومی استانداری مازندران ابراز امیدواری کرد تا با افتتاح این نیروگاه و به مدار آمدن آن شاهد پایداری شبکه برق ملی و غرب مازندران در پیک مصرف باشیم.

ایجاد تعادل در شبکه برق مصرفی کشور درساعت‌های پربار وکم بار مصرف؛ تولید انرژی برق آبی با ظرفیت 1040 مگاوات درساعت‌های پربار مصرف؛ مصرف انرژی الکتریکی با ظرفیت 960 مگاوات درساعت‌های کم بار و کاهش هزینه‌های استهلاک نیروگاه‌های حرارتی به میزان سالانه 19 میلیون دلار از ویژگی‌ها و اهداف اجرای این طرح اعلام شده است.

هزینه‌های اجرای این طرح از منابع سرمایه‌گذاری عمومی، منابع داخلی، تسهیلات بانکی داخلی، اوراق مشارکت و تسهیلات خارجی (فاینانس ، وام و...) تامین شده است.

مطالعات اولیه برای ساخت سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه از سال ‎ 49در قالب همکاری‌های مشترک ایران و بلژیک آغاز شد و کارهای مقدماتی زمین شناسی نیروگاه هم اوایل سال 57 کلید خورد ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و قطع همکاری مشاوران خارجی متوقف شد.

در سال 62 مطالعات و طراحی فاز دو و تهیه اسناد مناقصه آغاز شد و در سال 64 به پایان رسید.
در فاصله سال‌های 64 تا 71 کارهای مطالعاتی تکمیل و طراحی جزییات از سوی شرکت مشانیز لامایر بلژیک انجام شد و در همین سال‌ها کارهای اجرایی برخی از قسمت‌های پروژه از جمله ساخت تونل های انحراف، سدهای بالا و پایین و قسمتی از تونل دسترسی، مغار نیروگاه ، تونل زه‌کشی نیروگاه به همراه برخی از آزمایشات انفجاری و تراکم صحرایی نیز صورت گرفت.

عملیات اجرایی این طرح در فاصله سال‌های ‎ 71تا‎ 80متوقف شد و پس از بازنگری دوباره فنی و اقتصادی، در سال ‎ 81از سرگرفته شد.

این طرح درمنطقه سیاه بیشه مازندران در 125 کیلومتری شمال تهران و در 10 کیلومتری شمال تونل کندوان در مسیر رودخانه چالوس واقع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار