محمد بهشتی در سین‌جیم فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان:

یا چنان نمای که هستی/ یا چنان باش که می‌نمایی

محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، میهمان این‌بار «سین‌جیم» فرهنگی ماست. با او درباره کودکی، هنر، میراث فرهنگی و ... به گفتگو نشسته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نگاهی به گذشته شهرهای ما و آنچه از آن برای ما به میراث مانده حاکی از زندگی و شور و نشاط در بطن کوچه و خیابان‌هاست، در آن معماری که هم اکنون رگه‌های آن را در خیابان‌ها و محله‌های قدیمی می‌بینیم، حسی نهفته است که نشان از جریان ساده زندگی در دل کوچه و بازارهاست، در گذشته بازارها علاوه بر نقش اقتصادی، فضایی برای مراودات مردمی و اجتماعی بودند که در دهه‌های بعدی این نقش کمرنگ شده و شهرها محل گذر شده‌اند، نه مقصد زیستن، به این بهانه گفتگویی با سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی داشته‌ایم:

سین: در مورد بیوگرافی و سوابق خود توضیح دهید.

جیم: سید محمد بهشتی هستم، متولد 1330 تهران، در رشته معماری و شهرسازی تحصیل کرده‌ام، سال‌های اول انقلاب در صدا و سیما مسئول پخش شبکه اول، مدیر تولید تلویزیون و مدیر تولید فیلم و سریال بودم و از سال 1362 تا 1373 مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، تا سال 1373 مدیر جشنواره فجر و از سال 1373 تا 1376 مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در شهرداری بودم، از سال 1376 تا 1384 ریاست سازمان میراث فرهنگی را عهده‌دار و از سال 1393 نیز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی هستم.

سین: جایگاه میراث فرهنگی در دنیا؟

جیم: کشور ایران سرشار از آثاری است که در سطح جهان جزو زیباترین‌هاست، آثار ارزشمندی که معرف هویت و فرهنگ کشور است.

سین: شاخص‌ترین آثار تاریخی از دید شما چیست؟

جیم: از دوران پیش از اسلام تخت جمشید و چغازنبیل از آثار برجسته جهانی هستند و در میان مساجد، مسجد شیخ لطف ا...؛ باغ ها، باغ فین کاشان؛ خانه‌های سنتی، خانه عامری‌ها و خانه بروجردی‌ها؛ حمام‌ها، حمام گنجعلی‌خان؛ پل‌ها، پل خواجو؛ از بناهای فاخر معماری ایران هستند که در سطح ملی قرار دارند.

سین: اولین اثر باستانی که در کودکی دیده‌اید؟ 

جیم: در کودکی در سفرهایی که با خانواده می‌رفتیم، بازدید از موزه‌ها و آثار باستانی جزئی از برنامه ما بود، اما اولین جایی که به یاد دارم در کودکی دیدم « تخت جمشید» بود، پس از آن در دوره‌های مختلف تحصیلی بناهای تاریخی زیادی را دیدم و در دوره دانشجویی به لحاظ رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کردم با کنجکاوی و علاقه بیشتری از بناهای تاریخی بازدید می‌کردم.

سین: تفاوت کوچه‌های امروز و دیروز؟

جیم: در دوره‌ای از تاریخ، زندگی در کوچه‌ها جریان داشت، کوچه مقصد بود نه محل عبور، پس از آن از نیمه دهه 40 به بعد کشور وارد بحران فرهنگی و اجتماعی شد و محیط خارج از خانه صرفا به فضایی برای رفت و آمد تبدیل شد و زندگی از فضای شهری به فضای خصوصی پناه برد، پس از آن برای چندین دهه شهرها صرفا محل گذر بود و از لحاظ امنیت با آن دوران که ما بچه بودیم و کوچه مقصد بود فاصله گرفت، اما حدود یکی دو دهه است که جریان زندگی در حال بازگشت به شهرها است و دوباره شهر مرکز ظهور زندگی می‌شود و خیابان و میدان‌ها به مانند مقصد زندگی مفهوم پیدا می‌کنند.

سین: زیبایی و دید بصری خیابان‌ها از دیدگاه شما چگونه است؟

جیم: خیابان‌ها و میادین و فضاهای شهری به دلیل اینکه طی دوره طولانی دیده نشده است، در برخی موارد دچار آشفتگی است اما طی ده پانزده سال گذشته که در حال ورود به عرصه عمومی است، شاهد تحولات مطلوبی در شکل خیابان‌ها هستیم اما این روند برای حصول نتیجه مطلوب نیازمند زمان است و با آهنگ آهسته‌ای پیش می‌رود.

سین: به چه هنرهایی علاقه‌مند هستید؟

جیم: همه هنرها را دوست دارم ولی به شعر، نقاشی، تئاتر و ... علاقه بیشتری دارم، اکنون فعالیت هنری خاصی ندارم اما در دوران جوانی در زمینه شعر و شاعری، عکاسی، فیلم‌سازی و ... فعالیت داشتم.

سین: اوقات فراغت شما چگونه می‌گذرد؟

جیم: سعی می‌کنم اوقات کاری‌ام را به زمانی برای یادگرفتن و لذت‌بردن از لحظه‌ها تبدیل کنم، به عبارتی زمان کاری من لذت‌بخش و در راستای افزایش آگاهی است، در نتیجه در اوقات فراغت بیشتر استراحت می‌کنم.

سین: آخرین کتابی که خوانده‌اید؟

جیم: به صورت پراکنده زیاد مطالعه می‌کنم، اما در حال حاضر مشغول مطالعه کتابی با عنوان «شهر خوشی» که در حوزه عرفان و حکمت است، هستم.

سین: زیباترین جمله‌ای که شنیده‌اید؟

جیم: جز راست نباید گفت/ هر راست نشاید گفت

سین: حرف پایانی؟

جیم: یا چنان نمای که هستی/ یا چنان باش که می‌نمایی



گفتگو از: سارا تمیزکار


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
مرسی .. به امید سین جیم های چالشی تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
چه خوب ، كه به شعر هم علاقمند هستند ، كسي كه روح لطيفي داشته باشه بايد در ميراث فرهنگي فعاليت كنه كه بناهاي تاريخي رو فقط خشت و گل نبينه ، و با جون و دل ازشون مراقبت كنه .