درمان زخم‌های مزمن با پوست حیوانات

در کشور ایسلند و نیز کشور ویتنام از برخی حیوانات به عنوان یک روش درمانی برای التیام زخم‌های مقاوم به درمان به شیوه‌ای جالب استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک زن 79 ساله اهل کشور انگلستان به نام خانم Dela Hansford از منطقه نیو همشایر دچار مشکل زخم پای مزمن بوده است و پزشکان به او اعلام کرده بودند که ناچار مجبور به قطع پای او هستند. 

گفتنی است، دو سال قبل او متوجه زخم کوچکی بر روی پای خود که شبیه به تاول بوده شده است، او مطابق توصیه‌های پزشکی آن را تمیز و خشک نگه داشته اما بتدریج این زخم‌ها افزایش پیدا کرده و محل پای او را فرا گرفته‌اند. 

هنگامی که پزشکان دیگر چاره‌ای جز قطع پا برای او نمی‌دیدند او از یک روش نوین درمانی توسعه داده شده توسط دانشمندان ایسلندی استفاده کرد و آن قرار دادن تکه‌ای از پوست نوعی ماهی بر روی مواضع زخم شده بود. این شیوه درمانی موثر بوده و زخم‌های مزمن پای این زن سالمند بهبود پیدا کرده‌اند. 

زخم‌های مزمن یکی از مشکلات شایع در دوران سالمندی است که تنها در کشور انگلستان همه ساله بر روی بیش از 200 هزار نفر اثر می‌گذارد و سبب به وجود آمدن هزینه‌های درمانی تا سقف 3 میلیارد پوند در هر سال می‌شود. 

زخم مزمن به زخمی گفته می‌شود که پس از 6 هفته از شروع درمان هنوز وجود داشته باشد و به درمان‌ها مقاوم باشد، این زخم‌ها به دلایل متعدد از جمله دیابت، زخم بستر، زخم ناشی از فشار خون بالا در رگهای پا و یا باریک شدن مویرگهای خونی در نزدیکی سطح پوست به وجود می‌آیند در اثر عدم بهبود زخم بروز عفونت‌، قطع عضو و حتی مرگ به دلیل مسمومیت خونی دور از انتظار نیست.

در درمان پوست توسط روش COD در ایسلند پیوند پوست از طریق پوست نوعی ماهی که استریل شده است صورت می‌گیرد و پوست بیمار شروع به بازسازی و ترمیم زخم می‌کند.

مشابه این روش درمانی در کشور ویتنام توسط پوست قورباغه برای درمان سوختگی انجام شده و نتایج بسیار مفیدی بدست آمده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار