پل ورسک از شروع تا پایان+تصاویر

پل ورسک حدود ۷۵ سال پیش در شهرستان سوادکوه استان مازندران ساخته شد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پل ورسک حدود ۷۵ سال پیش در شهرستان سوادکوه استان مازندران ساخته شد.
از شگفتی‌های ساخت این پل عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در ساخت آن است و این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال - جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو كوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به هم متصل می‌کند.



ساخت پل ورسک از اواسط آبان سال ۱۳۱۳ آغاز و افتتاح رسمی آن روز ۵ اردیبهشت ۱۳۱۵ انجام شد. هزینه احداث پل ورسک ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام شد. نمایی از عملیات ریل گذاری روی پل ورسک.

پیمان صدفی پژوهشگر که درباره تاریخچه این پل تحقیق کرده است، درباره اهمیت این پل می‌گوید: «پل ورسک در زمان جنگ‌جهانی دوم به‌خاطر نقشی که در كمک‌رسانی به اتحاد جماهیر شوروی محاصره شده توسط آلمان هیتلری ایفا کرد معروف شد و لقب پل پیروزی گرفت. به قول فرماندهان متفقین اگر راه آهن ایران وجود نداشت، نقشه جهان به شكل دیگری بود.»

كارگران راه آهن در كنار یك رودخانه



عملیات مهندسی بررسی راه آهن



به گزارش روزنامه "آفتاب یزد"، رضا‌شاه برای افتتاح پل ورسک شخصا به سوادكوه که زادگاه خودش نیز بود آمد. در برخی روایت‌ها درباره روز افتتاح این پل آمده است که به دستور رضا شاه سرمهندس اتریشی این پل موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار زیر پل قرار بگیرد تا در صورت تخریب پل، اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.

پیمان صدفی درباره نتیجه تحقیقات خود از روند ساخت پل ورسک ادامه می‌دهد: به دستور دولت آلمان، لادیسلاوس فون رابسویچ اهل اتریش که در ایران به مهندس ورسک مشهور شده به همراه همسر و فرزندانش به ایران آمد تا یكی از سخت ترین كارهای دنیا را در فیروزكوه به انجام برساند. پل ورسک هنوز هم نماد مهندسی پیشرفته آلمانی‌ها و انجام كار محكم و درست است.

در پژوهشی با نام " افسانه مهندس ورسک" که پیمان صدفی گردآوری کرده، آمده است مهندس ورسک (لادیسلاوس فون رابسویچ) در اوقات فراغت به‌ ویژه در فصل زمستان كه به‌دلیل رعایت ایمنی عملیات احداث پل ورسک تعطیل می‌شد، به كار مورد علاقه‌اش یعنی نقاشی می‌پرداخت.


پل ورسک ( راه آهن ) و مناظر اطراف آن



محمد سجادی وزیر راه ایران بین سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۲۰ با اشاره به مین‌گذاری پل ورسک گفته بود: «با شنیدن اخبار وحشتناک از جبهه‌های جنگ شوروی، دستور مین‌‌گذاری پل ورسک و پل‌های مهم دیگر راه‌آهن داده شد و این كار با دقت و به صورت محرمانه انجام پذیرفت. لیكن پس از اشغال ایران توسط متفقین، دستوری برای انفجار پل‌ها صادر نشد.»

بازدید رضا شاه پهلوی از خطوط راه آهن شمال كشور پل ورسک



با گذشت حدود ۷۵ سال از ساخت پل ورسک، قطار تهران - ساری هر روز دو بار از روی این پل می‌گذرد. قطارهای گرگان و قطارهای باربری و سوختی نیز، از روی پل ورسک می‌گذرند. پل ورسک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار مهندسی راه آهن ایران به ثبت ملی رسیده‌است.

رضا پهلوی به هنگام استماع توضیحات یكی از مهندسین خارجی راه آهن در خصوص احداث پل



رضا پهلوی در حال محكم كردن آخرین مهره های ریل خطوط راه آهن



حضور رضا پهلوی، فرزندان وی و عده ای از اعضای هیأت دولت در مراسم ورود اولین قطار



مراسم افتتاح ورود اولین قطار شمال كشور به ایستگاه راه آهن تهران با حضور رضا پهلوی و عده ای از مقامات مملكتی و همسران ایشان


منبع تصاویر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
خداوند رحمت کند
Iran (Islamic Republic of)
کیا
۱۴:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در جواب به علی اکبر بگم که:
برای ما پلسفیدی ها این یه سازه فوق العاده و هم این سازه و هم این پل قابل احترامه!
شما هم حق توهین رو نداری
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۳:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
لعنت بهت رضاخان بابت تمام خیانتایی که به ایران کردی اینایی هم که ساخته شد بخاطر این بوده به نفع خارجیا میشد وگرنه هیچ سازه ای برای مردم ایران ساخته نشد
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۳:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
آقا کی گفته پل ورسک سازه فلزی توش بکار نرفته شما دارین با پل شوراب که روی رودخونه در ارتفاع خیلی کم هست اشتباه میگیرین
نه تنها درون پل ستون فلزی هست حتی پایه ای که موقت برای ساخت گذاشتن هم فلزی هست که بعد از ساخت پل پایه همچنان بیکار موند سرجاش، تو عکس هم مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۲:۴۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
اقا دست مریزاد متشکر از این ابادانی به نفع مردم
Netherlands
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
روانش شاد مرد بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۷
وای چه پل خطرناکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۷
وای چه پل خطرناکی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
تصاویر زیبایی بود
United States of America
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
جالب بود تشکر
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۱:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
به نام خدا
حالا در هر شهر کوچک وبزرگی دهها عدد از این پلها ساخته شده همین تهران معماری هر میدانش می ارزد به تمام خدمات قبل از انقلاب
Iran (Islamic Republic of)
فروهر
۰۹:۳۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
اصغر جان خوبی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۵ دی ۱۳۹۶
سلام. مطلب جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
ممنون واسهی تحقیق علوم هفتمم عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
ممنون واسهی تحقیق علوم هفتمم عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
سلام. مطلب جالبی بود
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۵:۱۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
وای چه پل خطرناکی
India
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
تو خودت خطرناکتری
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۵:۱۰ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
وای چه پل خطرناکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۶
سلام خیلی جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۶
به امید ایرانی آباد و آبادتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
این پل یک شگفتیه واقعا زیباست
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۴:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
سلام و درود بر مهندس طراح و اجرا و نظارت پل عظیم ورسک
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۴:۴۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
سلام و درود بر مهندس طراح و اجرا و نظارت پل عظیم ورسک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
عالی
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۰:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعا شاهکار کرده.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۰:۳۵ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
واقعا شاهکار کرده.
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
این پل یک شگفتیه واقعا زیباست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
رضا خان خا ئن به مملکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
واقع بین
۰۱:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
به امید ایرانی آباد و آبادتر، دلیل اینکه این پل 75ساله دوام آورده این بود که یکی بود به کار مهندسش نظارت کنه ، درضمن چرا همیشه سایت خبری شما نیمه خالی لیوانو می‌بینه .
India
ناشناس
۰۵:۳۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۹
آفرین واسه این ها جواب دندان شکنیه. عاااااالیییییییییییییییییییییییییییییییییییی.
آخرین اخبار