هشدار کارشناسان؛

فورا به فکر فلفل ریختن روی تبلت کودکان باشیم!

با گذشت زمان و فراگیری استفاده از اینترنت خانواده های بسیاری را مشاهده می کنیم که کودکانشان با بلوغ زودرس مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گرچه استفاده از اینترنت همه گیر شده و به گروه سنی خاصی تعلق ندارد، اما استفاده از آن توسط کودکان به دلیل اینکه در سنین رشد هستند و بر آینده ی آن ها تاثیر گذار است از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از پیامدهای استفاده از اینترنت توسط کودکان ابتلا به بلوغ زودرس در آن ها می باشد. در گذشته شاید به ندرت می شنیدیم که کودکی دچار بلوغ زودرس شده که آن هم مربوط به مسائل ارثی می شد.

 
مامان برام تبلت بخر من بزرگ شدم

فرهادی کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره خانواده در گفتگوی اختصاصی با گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با بلوغ زودرس در فضای اینترنت گفت: به طور معمول تغییرات مربوط به بلوغ باید در اوایل و اواسط نوجوانی یعنی در فواصل بین ۱۱ تا ۱۶ سالگی رخ دهد. گاهی تغییرات جسمانی و فیزیکی مربوط به بلوغ در زمانی پیش از انتظار روی می دهند که به آن بلوغ زودرس می گویند. 
وی ادامه داد: عواملی از جمله وراثت، تغذیه و ورزش، سلامت بدن، تجربیات خانوادگی و محیط بر زمان بندی بلوغ تاثیر می گذارند. این عوامل می توانند زمان بلوغ کودکان را به تاخیر انداخته یا موجب بلوغ زودرس شوند. در این میان استفاده از اینترنت توسط کودکان بر برخی از این عوامل تاثیر گذار است.
فرهادی بیان داشت: دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت به سادگی، در هر زمانی از شبانه روز و بدون هیچ محدودیت و جداسازی سنی امکان پذیر است. کودک با مراجعه به اینترنت به راحتی می تواند به مطالبی که در جامعه قبح محسوب می شود دسترسی پیدا کند. همچنین با پیدایش شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، واتس آپ، وایبر و.... در مدتی کوتاه دسترسی راحت به جنس مخالف، تصاویر و اطلاعاتی از قبیل پورنو و ..... میسر شده است.
والدین حتی از این موضوع خوشحالند که فرزندشان به جای اینکه در کوچه و محیط ناامن بیرون باشند درخانه سرگرم تبلیت یا کامپیوتر خود می باشند غافل از اینکه فضای مجازی می تواند بسیار خطرناک تر باشد.

مامان برام تبلت بخر من بزرگ شدم

وی اظهار داشت: هرچه وابستگی کودک به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیش تر می شود، فاصله بین او و پدر و مادرش نیز افزایش می یابد. اضطراب ناشی از زندگی در چنین فضایی به تعارضات بین والدین و فرزندان دامن می زند. تحقیقات نشان داده اند که تهدید شدن سلامت هیجانی به بلوغ شتاب می بخشد و زمانی که کودکان در معرض تعارضات خانوادگی قرار می گیرند زود تر به بلوغ می رسند. 
فرهادی در پایان گفت: بهتر است پیش از اینکه کودکان از طریق دوستان و افرادی غیر از خانواده به دنبال دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی، آن هم بدون هیچ نظارت و محدودیتی باشند، والدین به صورتی مناسب و کنترل شده آن ها را با این موضوع آشنا کنند و خطرات احتمالی استفاده از این تکنولوژی را به او گوشزد کنند. این امر میسر نخواهد بود مگر اینکه خود والدین ابتدا با اینترنت و شبکه های اجتماعی آشنایی کامل داشته باشند و شیوه های مناسب در خصوص آموزش آن به کودکان را برگزینند.


گزارش از نازنین روزبهانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۱:۲۲ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
علت آسیب های تکنولوژی مدرن در کشورمان این است که در بدو ورود با آن مقابله شده و نسبت به رواج آن مقاومت می شود ! در صو رتیکه اگر آگاهانه و با برنامه مدون از ورود این تکنولوژی و ابزار آن استقبال کنیم آنگاه می توان بدون نگرانی از آن استفاده و حتی به سمت و سوی دلخواه سوق دهیم!
آخرین اخبار