وزیر راه وشهرسازی خبر داد

کاهش قیمت مسکن با جلوگیری از بی‌انضباطی شهری/ افتتاح 1200 کیلومتر آزادراه در کشور

آخوندی گفت: توانسته‌ایم باجلوگیری ازبی انضباطی شهری قیمت مسکن راکاهش و پروژه‌های مسکن مهررا به بهره برداری برسانیم.

کاهش قیمت مسکن با جلوگیری از بی‌انضباطی شهری/ افتتاح 1200 کیلومتر آزادراه در کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در برنامه‌ی اقتصاد ایران با اشاره به اینکه بحث مسکن را باید از دو منظر ارزیابی کرد، گفت: یک بعد این بحث مربوط به خانوار و  صاحبان خانه است و بعد دوم مربوط به دولت است که در این حوزه باید سیاستگذاری کند.

وی در ادامه افزود: در دهه 40 مقرر شده بود که با تشکیل شورای نظارت برتهران که در سال 1346 مصوب شده بود جمعیت تهران از سقف مورد نظر افزایش نیابد و تهران خیلی بزرگ نشود ولی در حال حاضر جمعیت تهران بیش از 6/8 میلیون نفر شده است این در حالی است که در سال 1340 جمعیت تهران تنها 2 میلیون نفر بود.

آخوندی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات تهران جاذب جمعیت بودن آن است و هر روز مسئله مسکن و کیفیت زندگی در این شهر کاهش میابد و مشکلات روز به روز در حال افزایش است .

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد جغرافیای تهران ظرفیت پذیرش این میزان جمعیت را ندارد و منابع زیست محیطی پاسخگوی این میزان جمعیت نیست .

آخوندی توضیح داد: بیشترین تقاضا در مسکن در کلان‌شهرها از جمله تهران ، شیراز، مشهد، تبریز است  و در شهرهای درجه دو وسه مشکل تقاضا متفاوت و به نوعی حاد است .

وی با اشاره به اینکه در تهران دو مسئله اساسی وجود دارد گفت: سوداگری در تهران بیداد می‌کند و این موضوع در حوزه مسکن بیشتر نمایان است .

آخوندی تصریح کرد: همزمان مقرر شده بود که در دولت گذشته با احداث 140 هزار واحد مسکن مهر در تهران قیمت زمین صفر شود ولی متاسفانه برعکس شد و قیمت زمین به 9 برابر افزایش یافت.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته بی‌انظباطی شهری باعث شده بود قیمت زمین چندین برابر شود بطوری که یک ساختمان 2 طبقه وقتی تبدیل به 4 طبقه می‌شد با یک مجوز قیمت آن چندین به برابر افزایش می‌یافت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دولت یازدهم با تدبیرهای لازم مانع بی‌انظباطی شهری شد و با تشکیل شورای شهرسازی مخالف  بی انظباطی گردید.

وی یادآور شد: داستان کاهش قیمت مسکن مربوط به ساماندهی و برنامه‌ریزی در حوزه‌ی شهری است بطوری که هر افزایش قیمت زمین مربوط به ساخت و ساز و به نوعی سوداگری در این حوزه است.

آخوندی یادآور شد درحال حاضر 400 هزار واحد خانه خالی در تهران وجود درآمد و ما به نوعی با مازاد مصرف روبرو هستیم که این موضوع نیز نیازمند برنامه‌ریزی های لازم است و 90 درصد افزایش قیمت زمین از سوداگری نشات می‌گیرد.

 وی با اشاره به اینکه حدود 3/1 جمعیت کشور در وضعیت بد مسکنی به سر می‌برند گفت: این میزان جمعیت در بافت‌های حاشیه‌ای، سکونتگاه‌های غیر رسمی و روستاهایی که به شهرها الحاق شده‌اند ولی امکانات آنان برابر تهران نیست، ساکن هستند و ما برای این جمعیت طرحهایی را آماده و در مرحله اجرا قرار دارد.

آخوندی تصریح کرد: طی دوسال گذشته با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری در تلاش هستیم به نوعی این میزان جمعیت را ساماندهی کنیم و شهر به شهر بازآفرینی را در حال اجرایی شدن است.

وی یادآور شد رویکرد اصلی این موضوع توسعه‌ی داخل شهرها و استفاده از ظرفیت فوق‌العاده آنها است .

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به معماری شهرها اشاره کرد وگفت: ما در حال حاضر سیاست گریز از من روبرو هستیم و باید به معماری ایرانی بازگردیم و ما با اقداماتی که در پیش گرفته‌ایم توانستیم 300 هزار واحد مسکونی در بافتهای ناکارآمد شهری را ساماندهی و جمعیت را در این بافتها ساکن کنیم. 

آخوندی اظهار داشت:  ما سعی کرده‌ایم تسهیلات را به درون شهرها بیاوریم و بافت‌های تاریخی و به نوعی فرسوده را به شیوه‌ی معماری ایرانی ساماندهی کنیم .

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به مسکن مهر اشاره کرد و گفت: میزان کل واحدهای مسکن مهر دو میلیون و سیصد هزار واحد بود که 150 هزار واحد از این میزان به دلیل نداشتن متقاضی حذف شدن و میزان کل واحدها به دومیلیون صدو پنجاه هزار واحد رسید.

 وی یادآور شد: از دومیلیون صدو پنجاه هزار واحد یک میلون ششصد هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است و 550 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده پیشرفت 87 درصدی دارد.

آخوندی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از 550 هزار واحد مسکن مهرباقی مانده که شامل 300 هزار واحد می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در حال حاضر در هفته‌ی دولت 130 هزار واحد از این تعداد به بهره برداری رسید و مابقی واحدها تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی تصریح کرد: مهمترین مشکل در واحدهای مسکن مهر مربوط به خدمات زیربنایی و روبنایی است که دولت با تخصیص اعتبارات لازم به وزارت نیرو خدمات این واحدها را نیز تکمیل می‌کند.

 وی در ادامه به مسکن اجتماعی اشاره کرد و گفت: در طرح جامع مسکن، طرح‌هایی از جمله مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی و مسکن امید برای جهت‌های مختلف جامعه در نظر گرفته شده است و این طرح در برنامه ششم که از سال 95 در مجلس بررسی و اجرای انها آغاز می‌شود .

آخوندی در ادامه به فعالیتهای دولت در حوزه‌ی خمل ونقل اشاره کرد و گفت: در بخش راههای روستایی 2000 کیلومتر راه جدید ساخته و 2000 کیلومترنیز آسفالت گردید .

وی توضیح داد در حوزه‌ی حمل و نقل 1327 پروژه افتتاح گردید که حجم سرمایه گذاری در این پروژه ها 2700 میلیارد تومان است. 

آخوندی به حمل ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه خدمات موجود در فرودگاههای کشور بسیار نامطلوب است و ما از جهت سطح خدمات فرودگاهی در رتبه‌ی پایینی قرار داریم وی یادآور شد در خال حاضر سعی کرده‌ایم میزان خدمات ارائه شده به مسافران را ارتقا دهیم و در حال حاضر بخشی را به نام از من بپرس را فرودگاههای مهراباد و مشهد راه‌اندازی کرده‌ایم و مسجد و نمازخانه و سرویسهای بهداشتی را در فرودگاهها افزایش داده‌ایم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در ناوگان هوایی ما در حال حاضر  256 پروند هواپیما در کشور وجود دارد که 159 پروند از آنها  قادر به پرواز هستند و مابقی متاسفانه زمین گیر هستند.

وی یاداور شد با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم 12 هواپیمای جدید را وارد سیستم ناوگان هوایی کرده‌ایم و در شرایط حتی تحریم نیز مذاکراتی با کشورهای مختلف انجام داده‌ایم که بتوانیم ناوگان هوایی دست اول را وارد کشور بکنیم.

 آخوندی تصریح کرد: برای اسایش و رفاه برخی از فرودگاههای شهرهای کوچک نیز ناوگان هوایی کوتاه برد را به زودی وارد ناوگان هوایی خود خواهیم کرد.

وزیر راه وشهرسازی یاداور شد به زودی هواپیماهای میانبرد و بابردهای بلند را بعد از رفع تحریم‌ها وارد خمل و نقل هوایی کشور خواهیم کرد.

آخوندی در ادامه به حمل و نقل ریلی نیز در کشور اشاره کرد  و گفت: با توسعه حاشیه شهرها بخش زیادی از مردم از شهرهایی از جمله کرج، ورامین ،قزوین، پاکدشت به تران وارد می‌شوند بنابراین ما برای رفاه بیتر این جمعیت حمل و نقل حومه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم وی یاداور شد در حال حاضر تمامی راهای خطوط ریلی قم،گرمسار، ورامین 4 خطه شده‌اند و به سیستم شبکه متروی تهران متصل هستند.

 آخوندی به توسعه آزاد راهها و حمل ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت در حمل و نقل جاده‌ای ما به توسعه آزادراهها توجه کرده‌ایم به نوعی که در حال خاضر 2200 کلیومتر آزادراه در دست ساخت داریم که 1200 کیلومتر از آنها افتتاح شده است .

آخوندی یادآور شد باید سطح آزادراه ها به 5 هزار کیلومتر افزایش دهیم که هزینه ساخت هر آزادراه 10 میلیارد تومان است.

 وزیر راه و شهرسازی یادآور شد ما 3 هزار کلیومتر آزاد راه در دست ساخت داریم که قرارداد 1200 کیلومتر از آنها منعقد شده است .

آزادراهها در سراسر کشور پخش هستند و باید بتوانیم برای رفاه عمومی بیشتر مردم خطوط ریلی و آزادراههای خود را افزایش دهیم .

آخوندی تصریح کرد: حدود 5 هزار کیلومتر بزرگراه نیز در دست ساخت داریم که با احداث آنها گشایشی در این حوزه ایجاد می‌شود. آخوندی به ترانزیت ریلی و جاده‌ای کشور اشاره کرد و گفت: میزان ترانزیت ما در سال 93 نسبت به سال 92 ، 50 درصد افزایش یافته و ما در حوزه‌ی ریلی 100 صدرصد رشد ترانزیت داشته‌ایم.

آخوندی تصریح کرد در سال 93 ما 12 میلیون تن ترانزیت جاده‌ای داشته‌ایم که در مقایسه با سال 92 که 6 میلیون تن بوده است 100 درصد افزایش یافته است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
تهرانی
۲۳:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
ایشان اذعان دارند قیمت مسکن در تهران 9برابرشده است بفرمایند یعنی خانه ای که هم اکنون در تهران متری 3میلیون تومان است در ان زمان متری 300هزار تومان بوده ودر سالهای قبل از ان چقدر بوده
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۲۹ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین اقتصادی راهگشااست
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۳:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
بابا این همه دکتر نا سلامتی فقط تخصص ندارن میگن هر چی رو آزاد کنیم خودتش خوب میشه نظارت واینها نمیخواد مردم بابت قیمت گذاری هیچ کارن
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۲۸ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
قیمت خانه ومغازه درکشورنیازمندکارشناسی است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۲۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
درجمهوری اسلامی ایران احتکارجرم است
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۰:۲۶ ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
درجمهوری اسلامی ایران گرانفروشی جرم است
آخرین اخبار