باهنر:

شورای هماهنگی اصولگرایی تا اواسط مهر تشکیل می‌شود/ ضرورتی ندارد که متن برجام به صورت لایحه به مجلس بیاید

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: شورای هماهنگی اصولگرایی زیر چتر جامعتین تا اواسط مهر تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در رابطه با وحدت اصولگرایان گفت: موضوع تلاش برای وحدت اصولگرایان همواره از یکی دوسال قبل از انتخابات اهمیت پیدا می‌کند و مورد تذکر قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم وحدتی ساختاری برای خود تعریف کنیم درحالیکه همواره در رقابت‌ها باید بازیگران صحنه را آموزش دهیم تا بتوانیم به یک سیستم منسجم در جریان اصولگرایی دست پیدا کنیم، دلیل این امر این است که در نظام مردمسالاری که سرلوحه آن قانون اساسی است، همه مسئولین با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه رقابت بین طیف‌ها و جناح‌ها اشکالی ندارد، تأکید کرد: باید رقابت بین طیف و جناح‌های سیاسی ضوابطی داشته باشد تا رقابت حزبی به نتیجه برسد.

باهنر با بیان اینکه مسئله وحدت‌بخشی، معمولا دغدغه همه جناح‌های سیاسی کشور است، گفت: اصولگرایان و اصلاح طلبان همواره به دنبال وحدت هستند.

نایب رئیس مجلس بیان داشت: ما همواره گفته‌ایم که بعنوان مثال جامعه مهندسین تلاش می‌کند تا وحدت را زیر چتر جامعتین برقرار کند البته برخی از اعضای جامعتین به ما همواره گفته‌اند که ما نمی‌خواهیم در مصادیق انتخابات مجلس وارد شویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد:‌ جایگاه جامعتین در جریان اصولگرایی جایگاه رفیعی است و ما کاملا به آنها اعتماد داریم و به دنبال این هستیم که مجموعه‌ای داشته باشیم که مورد تأیید جامعتین باشد.

وی ادامه داد: ما توقع نداریم بزرگان و علما وارد شوند، اما استقبال می‌کنیم که جامعتین حمایت و حکمیت کنند. مهم این است که ما به دنبال مجموعه‌ای هستیم که مورد تایید جامعتین باشد و همه را به همگرایی دعوت کند، بنابراین 5 نفر از روحانیت با محوریت جامعتین که باید مورد تایید آیت‌الله مصباح یزدی قرار گیرد و 10 نفر نیز از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در جبهه اصول‌گرایی باشند. ما به دنبال شورای همگرایی فعالان سیاسی جبهه اصول‌گرایی زیر چتر جامعتین هستیم.

نایب رئیس مجلس به 300 حزب مجوزدار در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه از این تعداد کمتر از 100 حزب فعالیت دارند که در جریان خانه احزاب حدود 70 تا 80 حزب شرکت کردند. همه اینها را نمی‌توان دور هم جمع کرد، اما می‌توانند با هم اجتماع داشته باشند. برخی از آنها نیز سرمایه اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای همگرایی جبهه اصولگرایی زیر چتر جامعتین گفت: شورای هماهنگی اصولگرایی زیر چتر جامعتین تا اواسط مهر تشکیل می‌شود.

باهنر درباره فعالیت انتخاباتی احمدی نژاد و اطرافیانش که گفته شده در برخی از مناطق کشور شروع شده است، اظهار داشت: شخص احمدی‌نژاد و طیف همراهش منسجم و همراه نیستند چرا که در مقاطع تاریخی برخی از افراد همراهش از وی جدا شدند.

نایب رئیس مجلس با تأکید براینکه ما همواره دو خط قرمز در تعیین صلاحیت اصولگرایان داریم، تصریح کرد: فتنه و انحراف دو مؤلفه اصلی ماست که باید همواره مراقب بود که در فعالیتهایمان نفوذ نکند، اگر احمدی‌نژاد یارانی داشته باشد که رویه انحرافی داشته باشند به هیچ وجه عضو بدنه جریان اصولگرایی نخواهند بود.

باهنر درباره این سوال که گفته می‌شود احمدی‌نژاد در برخی از محافل شرکت کرده و نشستهای تبیین اندیشه امام(ره) را راه انداخته است و به همین بهانه نشست‌های انتخاباتی برگزار می‌کند، تصریح کرد: ما درباره تفکرات و اقدامات احمدی‌نژاد در طول زمان رفتارهایی دیدیم که مسئله دار شده است؛ از خانه‌نشینی 10 روزه‌اش تامسائل متعدد دیگر  که از هیچ چشمی پوشیده نبوده است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره اینکه اخیرا برخی از مداحان از شرکت در انتخابات استقبال کردند و خواستارند که در این اتفاق بزرگ شرکت کنند، اظهارداشت: شرکت کردن در انتخابات آزاد است، این طبیعی است که در یک دانشگاه یا انجمن سیاسی و یا مساجد گردهمایی تشکیل می‌شود که در نتیجه آن به شرکت افراد در انتخابات منجر شود لذا این ظرفیت برای همه اقشار جامعه وجود دارد اما اینکه کدامیک موثرند و می‌توانند اثرگذار باشند هرکدام به وزنشان  بستگی دارند.

وی همچنین درباره استفاده از برخی از مراکز فرهنگی از جمله مساجد بعنوان تریبون انتخاباتی اظهار داشت: در این موسسه‌ها برای جریان انتخابات استفاده می شود که باید همه این موارد با رعایت اعتدال و بدون تخلف صورت گیرد.

باهنر در بخش دیگر از سخنانش درباره این سوال که رئیس جمهور در نشست خبری‌اش گفته بود اگر متن برجام در مجلس تصویب شود دولت الزام خواهد داشت که تا ابد آن را اجرایی کند، اظهار داشت: جریان مذاکرات 1+5 و برجام یکسری ملزومات دارد، در بین حقوقدانان کشور هیچ تردیدی نیست که اگر زمانی ایران به پروتکل الحاقی بپیوندد باید به تصویب مجلس برسد و دولت اختیار دارد که به صورت موقت و داوطلبانه آن را اجرا کند.

وی با تأکید براینکه در برجام اختلاف نظر وجود دارد، اظهار داشت: برخی اعتقاد دارند که برجام باید به صورت لایحه به مجلس بیاید و برخی می‌گویند نیازی به تصویب مجلس ندارد، ما پس از رسیدن به توافق هسته‌ای دولت را موظف کردیم که  گزارش مذاکرات هسته‌ای را به مجلس ارائه دهد.

باهنر افزود: پس از این دور از مذاکرات، وزیر امورخارجه و تیم هسته‌ای به مجلس آمدند و متن غیررسمی برجام را ارائه دادند و بعد از یک هفته ترجمه متن اصلی آن را به مجلس دادند، دولت تا امروز به وظیفه قانونی خود در این راستا عمل کرده است و به نظر بنده هیچ ضرورتی ندارد که متن برجام به صورت لایحه به مجلس بیاید چرا که در این راستا به نظر می‌رسد در چانه زنی‌ها دست مجلس بسته شود.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: در نظام ما یک تصمیم نهایی بیشتر گرفته نمی‌شود و با توجه به توصیه رهبر انقلاب برجام نباید دستاویزی برای اختلافات داخلی شود لذا امیدواریم در آینده به نتایج مشخصی دست پیدا کنیم.

نایب رئیس مجلس همچنین درباره اختلاف قوانین اساسی و عادی و پروسه رسیدگی به آن در شورای نگهبان اظهار داشت: اگر در برداشت از اصول قانون اساسی اختلافی باشد نظر تفسیری شورای نگهبان به منزله قانون اساسی است و اگر اختلافاتی در برخی از قوانین مشاهده کرد نظر تفضیلی‌اش همانند قانون اساسی است.

باهنر خاطر نشان کرد: اگر در قوانین عادی اختلاف نظر باشد مجلس آن را بررسی خواهد کرد و آنچه که نافذ حقوقی است تفسیر قانون است که فقط مجلس آن را ارائه می‌کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار