مردبزرگواری که همواره کفن به همراه داشت

آیت الله حسینی گفت: دغدغه اصلی آیت الله ایروانی، تربیت سربازان امام زمان(عج) بود. جالب است فردی با تمام مشغله های مدیریتی و انقلابی، هیچگاه دست از تعلیم و تربیت طلاب برنمی داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،به مناسبت بیست و سومین سالگرد ارتحال آیت الله سیدعبدالمجید ایروانی و با هدف آشنایی با شخصیت علمی و اخلاقی ایشان که نماینده حضرت امام در بنیاد مستضعفان، استاد درس خارج فقه، تولیت مدرسه علمیه ایروانی و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام تهران بود، گفتگویی با آیت الله سید حبیب الله حسینی، استاد درس خارج فقه و امام جماعت مسجد نوروز زاده تهران داشتم. وی 12 سال از درس خارج آیت الله ایروانی استفاده کرد و همچنین در حوزه ایشان در مهدیه تهران، تدریس می کرد. آنچه پیش روی شماست حاصل این گفتگو است.

وی با بیان اینکه آیت الله ايروانى فرزند آيت الله سيد حجت ايروانى از علمای برجسته تبریز بود، گفت: جد مادرى ایشان، مرحوم آيت الله ابراهيم سليمانى از علماى برجسته  نجف بود.

استاد درس خارج فقه افزود: آقای ایروانی سال 1313 در تبریز به دنیا آمد و پس از طى مراحل مقدماتى در 21 سالگى به حوزه علميه قم رفت و از محضر آیات عظام بروجردی، سیدمحمد محقق داماد، محمدعلی اراکی، امام خمینی و ... مستفیذ شدند. ایشان سال 1350 از قم به تهران آمدند و در مسجد ابوالفضل رباط کریم فعالیت تبلیغی را ادامه دادند و چند سال بعد، مسئول اداره مهديه تهران شدند.
 
آیت الله ایروانی از متقدمین در نهضت امام بود
وی ادامه داد: آیت الله ایروانی با شروع نهضت امام خمینی (ره) وارد صف مبارزه شد و چنان در جامعه روحانیت مبارز به ایفای نقش پرداخت که کم نظیر است. ایشان در دوران مبارزه چندین بار دستگیر و زندانی و تحت شکنجه های ساواک قرار گرفتند.

آیت الله حسینی افزود: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سرپرست كميته انقلاب منطقه 12، قائم مقام دبيرخانه ائمه جمعه و سرپرست روحانيت جنوب و غرب تهران، نماينده امام در بنياد مستضعفان، مسئول کمیته امداد امام خمینی منطقه 17 تهران،  نماينده ولى فقيه و معاون فرهنگى ستاد رسيدگى به امور آزادگان و ... شدند.
 
تربیت طلاب در مهدیه تهران
وی با بیان اینکه آن عالم ربانی علیرغم مسئولیت های مهم همواره در اندیشه تربیت طلاب بود، گفت: ایشان به همین دلیل در مهدیه تهران، حوزه ای تأسیس کردند و درس خارج فقه نیز تدریس می کردند. ضمن اینکه برخی از اساتیدی که درس ایشان شرکت می کردند، درس نیز می گفتند.
امام جماعت مسجد نوروز زاده ادامه داد: آیت الله ایروانی روحیه ای خدوم نسبت به مردم داشتند و هیچگاه از خدمت به مردم خسته نمی شدند. تأسیس صندوق قرض الحسنه نیز در همین راستا بود.

وی افزود: ایشان گاهی تا نیمه های شب مشغول انجام امور انقلاب و رفع مشکلات نیازهای مردم بودند؛ روحیه خستگی ناپذیرشان بسیار مثال زدنی است به ویژه که همواره با چهره ای گشاده و بشاش پذیرای مردم و مراجعین بودند.
 
همواره دغدغه تربیت سربازان امام زمان(عج) را داشت
آیت الله حسینی گفت: دغدغه اصلی آیت الله ایروانی تربیت سربازان امام زمان(عج) بود لذا علاوه بر تدریس در مهدیه، مدرسه علمیه ای را که به نام ایشان است، تأسیس کرد. جالب است فردی با تمام سوابق انقلابی و پست های مدیریتی هیچگاه دست از تعلیم و تربیت برنداشت. این روحیه درسی جاودان است.
 
اوایل انقلاب همیشه کفن همراه داشت
وی ادامه داد: ایشان در اوایل انقلاب، همواره کفن خود را به همراه داشتند. علت را که پرسیدند، فرمودند: در این اوضاع، مشخص نیست از منزل که خارج می شویم، آیا به منزل بر می گردیم یا اینکه کشته شویم؟
استاد درس خارج فقه در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری، آیت الله ایروانی را عالمی در مسیر خدمت به مردم، محرومین و انقلاب اسلامی معرفی کرده اند، افزود: امیدواریم روحیه خدوم، متواضع و انقلابی آن عالم فقید، سرلوحه امور مردم خاصه طلاب و روحانیون باشد.
شایان ذکر است آیت الله سیدعبدالمجيد ايروانى، شهریورماه 1371 در 58 سالگی به دیار باقی شتافت.

منبع:شبستان
انتهای پیام/

برچسب ها: دغدغه ، ایروانی ، کفن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.