آخوندی در نگاه یک:

در هفته دولت حدود 130 هزار مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادیم/ در تامین بودجه عمومی کشور در بدترین شرایط از ابتدای انقلاب تاکنون قرار داریم

وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود در دولت یازدهم پرداخت.

در هفته دولت حدود 130 هزار مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادیم
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عباس آخوندی" وزیر راه با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد وزارتخانه متبوع خود در دولت یازدهم پرداخت. 
وی در ابتدای این برنامه درباره اینکه در هفته دولت چه پروژه هایی مربوط به حوزه راه و شهرسازی افتتاح شد گفت: ما پروژه های مشخصی را در حوزه های حمل و نقل زمینی، دریایی، جاده ای هوایی و ریلی داشتیم که چیزی حدود هزار و 327 پروژه با اعتبار دو هزار و 700 میلیارد تومان بود. 
 
در هفته دولت حدود 130 هزار مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادیم 

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حوزه مسکن چیزی حدود 130 هزار مسکن مهر را در هفته دولت به متقاضیان تحویل دادیم .

آخوندی اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر موقعیت استراتژیک جغرافیایی ایران و این که پس از مذاکرات فضای بهتری در پیش خواهیم داشت و ارتباطاتمان با جهان راحت تر خواهد بود سعی داریم ورود خوبی به بازارهای جهانی داشته باشیم. 

شاخص تملک مسکن توسط خانوار ایرانی شاخص خوبی نیست 

 وی با بیان اینکه در سال جاری از طرح جامع مسکن رونمایی شد که یکی از اهداف آن کاهش شاخص رشد قیمت مسکن است گفت: در حال حاضر شاخص تملک مسکن توسط خانوار ایرانی شاخص خوبی نیست و در یک اقتصاد خوب باید مردم باید بتوانند ظرف شش سال درآمدشان را تبدیل به خانه کنند که در ایران این رقم حدود 11 و 8 دهم سال است ضمن اینکه این رقم برای دهک های کم درآمد حدود 25 سال پیش بینی می شود. 

در دهه گذشته سهم کسانی که مالک مسکن هستند تنزل داشته است 

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در گذشته چیزی حدود 60 درصد واحدها به بخش تملک مربوط بود و 40 درصد برای اجاره بوده ولی الان نسبت معکوس شده است مشاهده می کنیم که خانواده های جدید کمتر می توانند خانه بخرند و بیشتر به سمت اجاره می روند لذا سهم کسانی که در کشور مالک هستند در دهه گذشته تنزل داشته است. 

آخوندی یادآور شد: شاخص دیگر که برای ارزیابی این موضوع در نظر گرفته می شود این است که در یک واحد مسکونی به صورت میانگین چند خانوار زندگی می کنند که این تراکم در خانوار ایرانی 1.05است که این شاخص به شکل کلی شاخص بدی نیست اما اگر این شاخص را به محله های مختلف تبدیل کنیم وضعیت جالبی نداریم. 
 
یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی داریم 

 وی با بیان اینکه طبق مرکز آمار ایران یک میلیون و 600 واحد مسکونی خالی داریم گفت: این عدم تعادل به بحث شهرفروشی در ایران برمی گردد و شاهد هستیم یک سوداگری عجیبی در حوزه مسکن شکل گرفته به این معنی که به جای این که خانه برای سکونت ساخته شود به عنوان یک ابزار برای بازار تجاری ساخته می شود و یک دلیل دیگر نیز این است که در ایران همواره ملک یک وسیله حفظ قدرت پول به شکل تاریخی بود. 
 
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با قاعده فروش تراکم و با توجه به وضعیت نابه هنجاری که در شهرها به وجود آمده به شدت افزایش پیدا کرده که ما با اجرای طرح جامع مسکن درصدد ساماندهی بازار مسکن خواهیم بود. 

آخوندی در ادامه در خصوص چگونگی تامین منابع مالی برای مسکن مهر اظهار داشت: ایران در یک وضعیت رکود تورمی قرار دارد و بحث تامین منابع مالی اصلی ترین مسئله اقتصاد ایران است.  

ایران در یک وضعیت رکود تورمی قرار دارد/ در تامین بودجه عمومی کشور در بدترین شرایط از ابتدای انقلاب تاکنون قرار داریم 

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بودجه عمومی در بدترین شرایط از ابتدای انقلاب تاکنون قرار دارد اگر هم چنان دولت مصمم باشد به منابع بانکی متوسل نشود وضع بودجه دولت در وضعیت بدی قرار دارد. 

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در این راستا وزارتخانه راهبرد جدیدی را برای تامین منابع پروژه های خود دنبال کرده و آن بحث مدیریت دارایی است که می تواند راه حل خوبی برای خروج از رکود باشد. 
 
برای تامین اعتبارات مالی ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس قرارداد مدیریت دارایی با بانک مسکن بستیم 

آخوندی با بیان این که بحث مدیریت دارایی اندیشه اصلی ماست که اگر با موفقیت انجام شود می تواند هزاران میلیارد تومان درآمد در کشور ایجاد کند گفت: در حال حاضر این بحث را در شهر جدید پردیس دنبال می کنیم به این معنی که هم اکنون شهر جدید پردیس هزارمیلیارد تومان تنها برای خدمات زیربنایی و روبنایی احتیاج دارد که بودجه آن صفر است و ما برای تامین این هزار میلیارد تومان امروز با بانک مسکن یک قرارداد مدیریت دارایی بستیم تا ماهیانه رقمی به ما پرداخت کند. 
 
وی در خصوص بحث مدیریت دارایی اظهار داشت: ما اگر بخواهیم این زمین ها را بفروشیم با توجه به شرایط رکودی خریدار وجود ندارد لذا ما این زمین ها را به بانک مسکن می دهیم تا آن ها دارایی را تبدیل به احسنت کنند و در بازار بفروشند و حق مدیریت دارایی و سود تشکیلاتی که به ما می دهند بردارند و بقیه منابع به بدنه دولت باز می گردد که این قدم بزرگی برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر در شهر جدید پردیس است. 
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: خدمات روبنایی شامل جدول کشی، خیابان کشی و احداث معابر است و خدمات زیربنایی، آب، فاضلاب و برق را شام می شود که در حوزه خدمات زیربنایی چیزی حدود 5 هزار و 300 میلیارد برای کل پروژه های کشور نیاز است که دولت چند وقت پیش یک رقمی از این مبلغ را در اختیار وزارت نیرو قرار داد. 

یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن مهر واگذار شده 

آخوندی  در خصوص زمان نهایی شدن مسکن مهر اظهار داشت: کل رقم پروژه مسکن مهر 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی بوده که 150 هزار تای آن با توجه به این که در جاهای پرتی قرار داشتند متقاضی نداشته و از آمار خارج می شوند لذا حدود 2 میلیون و 150 هزار واحد می ماند که از این رقم حدود 1 میلیون و 600 واحد واگذار شده و چیزی حدود 500 تا 550 واحد دیگر باقی می ماند. 
 
 وی بیان داشت: سعی ما این است که تا پایان سال بتوانیم 300 هزار واحد دیگر را به اتمام برسانیم و بقیه نیز برای سال آینده تحویل خواهد شد. 
 
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره این که چه زمانی رونق به مسکن برمی گردد گفت: رونق به نقش عمده شرایط اقتصاد کلان کشور برمی گردد ضمن اینکه وام 80 میلیون تومان نیز توانسته رونقی در این بخش ایجاد کند. 

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر تقاضا برای این تسهیلات در شهرهای میانی بیشتر از کلانشهرهاست و این سیاستی بوده که ما آن را دنبال می کنیم. 

آخوندی با اشاره به این که شبکه های ریلی ایران باید به تمام شبکه های ریلی آسیایی وصل شود گفت: از این جهت اتفاقات خوبی در ایران رخ داده است.

وی با تاکید بر این که شبکه آزاد راه ایران به شبکه آزاد راه آسیا در حال وصل شدن است افزود:  ایران بهترین کریدر حمل و نقل به لحاظ دریایی، آسمانی و ریلی و زمینی است. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که 2 هزار و 300 کیلومتر آزادراه داریم افزود: این میزان باید به 5 هزار کیلومتر افزایش یابد بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده را کرد.

آخوندی  با اشاره به این که میانگین ترانزیت از سال 88 تا 91 6 میلیون بود گفت: این میزان اکنون افزایش یافته است

وی  با اشاره به کاهش تلفات جاده در برنامه توسعه ادامه داد: ظرفیت دریا 200 میلیون تن در سال است پس باید رادمان را افزایش دهیم.

 حجم ترانزیت از 6 میلیون تن به 12 میلیون تن رسیده است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که باید عملکرد ریل و جاده را افزایش داد عنوان کرد: ترانزیت از 6 میلیون به 12 میلیون تن رسیده است لذا باید امنیت ایران را بهبود ببخشیم تا بر اساس آن بتوانیم تجارت پایدار با همسایگان و جهان داشته باشیم.

آخوندی با اشاره به این که با استفاده بهینه از امکانات می‌توانیم شاهد افزایش در همه حوزه‌ها باشیم گفت: به دنبال ارتقاء توسعه وضعیت راه‌ها هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون توسعه وضعیت راه‌ها بیان کرد: 217 هزار کیلومتر راه داریم به طوری که باید در جهت حفظ این سرمایه بکوشیم پس جاده مرتباً نیاز به نگه داری دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در سال 92 ، 5 میلیون تن آسفالت برای بهسازی داشتیم این در حالی بود که در سال 93 این میزان به 10 میلیون تن و برای امسال بیش از 500 میلیون تن آسفالت خواهیم داشت.

آخوندی  با تاکید بر این که راه های موجود را باید به راه های آسیایی وصل کنیم خاطرنشان کرد: در مرزها پایانه‌ها را باید اصلاح کنیم به طوری که در طول دو سال گذشته اقدام به بهبود پایانه‌ها کرده‌ایم.

وی  با اشاره به این که 3 هزار کیلومتر آزاد راه در دست ساخت است گفت: این میزان ظرف4، 5 سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که 5 هزار کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم اظهار داشت: ان شاالله وضعیت بهتر از گذشته خواهد شد.

آخوندی  در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون چگونگی اطلاع مردم از امکانات موجود افزود: مردم باید همان اطلاعاتی را داشته باشند که مدیر راهداری دارد.

وی  با اشاره به این که تمام اطلاعات موجود در سامانه صبا درج شده است گفت: تک تک پروژه‌ها با مشخصات در این سامانه درج شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که شفافیت اطلاعاتی بهترین راه مبارزه با فساد است ادامه داد: سامانه 141 می‌تواند اطلاعات لازم را پیرامون وضعیت راه‌ها به مردم بدهد پس باید اذعان داشت که مردم هم باید به همه دوربین‌های جاده‌ها دسترسی داشته باشند.

آخوندی  با اشاره به  سامانه 141 گفت: مردم در لحظه می‌توانند جاده را ملاحظه کنند.

وی با اشاره به این که یکی از بهترین وسیله‌ها مدیریت جاده‌ها سامانه 141 است بیان کرد: در ایام تعطیلات عید فطر بیش از 5 میلیون بازدید کننده در این سامانه ثبت شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بحث ما تنها ساخت راه نیست بلکه باید به فکر بهره برداری هم باشیم گفت: سامانه های موجود می‌تواند برای مدیران کمک کننده باشد.

 کنترل سرعت اصلی‌ترین بحث در جاده‌ها برای کاهش مخاطرات است

آخوندی  در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ایمن سازی جاده‌ها اظهار داشت: اصلی بحث در جاده‌ها برای کاهش مخاطرات کنترل سرعت است بنابراین بهترین کار افزایش تعداد دوربین‌ها است

وی با اشاره به این که از ابتدای امسال برای نصب هزار و 800دوربین در جاده های شریانی کشور قرارداد بسته‌ایم  ادامه داد: در هر 20 کیلومتر باید یک دوربین وجود داشته باشد پس باید بتوانیم این پروژه‌ها ظرف دو سال و نیم آینده تا شاهد کاهش چشمگیر سوانح در کشور باشیم.

آخوندی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون آزاد تهران- شمال گفت: این آزادراه به 4 قطعه تقسیم شده است به طوری که قطعه چهارم که نزدیک چالوس است مورد افتتاح قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که قطعه پنجمی را نیز تعریف کرده‌ایم که چگونه شبکه شرق و غرب را به یکدیگر متصل کند گفت: نحوه انتقال آزادراه به چالوس را تعریف کرده‌ایم و بیش از 50 درصد این قطعه پیشرفت کار داشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه یک از تهران شهرستانک است به طوری که در سیستم جدید به طور مستقیم از کن به شهرستانک متصل می‌شویم لذا 60 کیلومتر مسیر کاهش می‌یابد.

آخوندی با تاکید بر این که امیدواریم در پایان 95 قطعه اول به بهره برداری برسد گفت:قطعه دوم بعد از شهرستانک  30 کیلومتر است به طوری که بزرگ‌ترین تونل در این قطعه به حساب می‌آید و تا پایان سال 96 قطعه دوم نیز افتتاح خواهد شد.

وی سخت‌ترین بخش را قطعه سوم دانست و عنوان کرد: این قطعه در بخش اول 10 کیلومتر در هزار چم است که سرسخت‌ترین بخش جاده به حساب می‌اید و بقیه 16 کیلومتر است که قابل انجام است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بخش عمده کار انجام شده است و افتتاح آن در سال 96 خواهد بود گفت: آغاز صنعتی شدن ایران با راه آهن در اوایل 1300 بود بنابراین باید اذعان داشت که در بخش ریل حلقه مفقوده داریم که اصلی‌ترین بخش مشکلات ما در کلان شهرها به حساب می‌آید.

آخوندی  یکی از مشکلات کلان شهرها را نبود راه آهن حومه ای دانست و عنوان کرد در حال حاضر روزانه بین 117 هزار خودرو میان تهران و کرج رفت و آمد می‌کنند.

وی  با بیان این که بخش اعظمی از این رفت و آمدها می‌تواند بر روی ریل انجام شود ادامه داد: امکان دسترسی اینترنت را در قطار فراهم خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در دنیا حومه نشینی خوش نشینی است گفت: متأسفانه در ایران این گونه نیست زیرا نبود حمل و نقل ریلی حومه ای حلقه مفقوده در این صنعت به حساب می‌آید.

آخوندی  با بیان این که در حال حاضر 646 کیلومتر راه آهن حومه ای را شروع کرده‌ایم گفت باید از سرمایه های موجود افزایش و بهره برداری داشته باشیم بنابراین باید 3 هزار کیلومتر را دو خطه کنیم بنابراین ظرفیت راه آهن بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

وی  با اشاره به این که در حال حاضر قرارداد حدود 886 کیلومتر دو خطه را منعقد کرده‌ایم گفت: که امیدواریم این 3 هزار کیلومتر را زیر پای قرداد ببریم

در حوزه راه آهن دپارتمان‌های جدید را ایجاد خواهیم کرد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که باید رادمان خطوط را افزایش دهیم گفت: در حوزه راه آهن دپارتمان‌های جدید را ایجاد خواهیم کرد که نیازمند ناوگان خاص است

آخوندی  با اشاره به این که در قطار دو برد نیازمند کوپه های خانوادگی هستیم ادامه داد: در حال 2 هزار و 200 واگن مسافربری داریم که حدود 50، 60 مورد در 6 ماهه اول سال 93 اضافه شد و چیزی حدود بیش از 40 واگن فرسوده خارج شده است.

وی  با اشاره به این که راه آهن درجه 3 هم نیز داریم که وضعیت خوبی ندارد بیان کرد: از 2 هزار و 200 واگن باید 600 تا خارج شود پس باید اذعان داشت که تعداد واگن‌ها باید به 4 هزار برسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تا سال 1400 باید به این میزان دست یابیم افزود: در حوزه بخش ریلی بحث نوسازی گسترده ناوگان‌ها را در پیش داریم.

آخوندی  با بیان این که برقی کردن ناوگان‌های ریلی از جمله پروژه های گران قیمت به حساب می‌آید گفت: امیدواریم پس از تحریم اقدام به فاینانس کنیم.

وی  در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ناوگان هوایی گفت:در حال حاضر در حوزه ناوگان هوایی 248 هواپیما داریم که حدود 100 مورد زمین گیر شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که میانگین سنی هواپیماهای ایران 23 سال است ادامه داد: اگر شرایط مناسبی داشته باشیم ایران به 550 هواپیما نیازمند است.

آخوندی  با اشاره به این که 67 فرودگاه داریم که 7، 8 مورد آن بین‌المللی هستند گفت: باید ناوگان خاص برای هواپیماهای کوچک ایجاد کنیم لذا هواپیماهای کوچک از جهت قیمت تمام شده ، طول پرواز، نسبت به هواپیماهای برد متوسط گران‌تر است.

وی  با اشاره به این که دولت نیاز به نوسازی ناوگان هوایی دارد اظهار داشت: نیازمند هواپیماهای برد کوتاه مدت هستیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید به دنبال تأمین کنند هواپیما و ایجاد فاینانس برویم.

آخوندی  با اشاره به اینکه یک بسته تأمین مالی و هواپیما را با هم ایجاد کرده‌ایم خاطر نشان کرد: در سال 91 ، 16 ممیز 8 میلیون مسافر از طریق هواپیما جا به جا شده‌اند این در حالی که در سال 93 به 18 میلیون نفر مسافر رسیده است.

وی  با اشاره به اینکه مسافر بین‌المللی از 8میلیون به 10 میلیون افزایش یافته است گفت: قیمت بلیط هواپیما به شکل نسبی افزایش پیدا نکرده است.

 ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی در پاییز آینده وارد مدار می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون وضعیت فعلی فرودگاه امام بیان کرد: یک برنامه فوری در دست ساخت است که مربوط به ترمینال جدید با ظرفیت 5 میلیون مسافر در سال است که ان شاالله در پاییز آینده وارد مدار خواهند شد.

آخوندی با اشاره به اینکه این ترمینال به سلام و نام گذاری شده است افزود: در برنامه توسعه این فرودگاه اقدام به ساخت باند دوم این فرودگاه خواهیم کرد به طوری که ترمینال دوم برای 20 میلیون مسافر طراحی شده است که کار طراحی آن در دست اجرا است بنابراین امیدواریم ظرف 30 ماه پس از انتقاد قرارداد اجرایی شود.

وی  افزود: ظرفیت فرودگاه امام خمینی با این دو گام به 30 میلیون می‌رسد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: نگاه یک ، آخوندی ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار