گشت و گذار درجهانی نو در گوشه کنار شهر

مراکز و خانه‌های هنری شهر در دومین هفته از شهریورماه با وقایع تازه‌ای از هنر همراه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزهای گرم تابستان کم‌کم رو به اتمام است و باز نوید فصلی نو به گوش می‌رسد، در همین راستا خانه‌های هنر شهر هم با طعم تازه‌ای از هنر به استقبال بازدیدکنندگان خود می‌روند و دریچه تازه‌ای را به دنیایی پر از شور می‌گشایند.

در سیزدهمین روز شهریور ماه، تعدادی از نگارخانه‌ها باز هم میزبان هنرهای مختلف تجسمی می‌شوند، یکی از این نمایشگاه‌ها «استعاره و سیاست» است که در گالری Ag افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه در قالب ویدئو و چیدمان توسط هنرمندانی تشکیل شده که رضا حائری جمع‌آوری آن را به عهده داشته است.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: نمايشگاه «استعاره و سياست» مروری است بر آثار شاخص هارون فاروکی فيلمساز، نويسنده و هنرمند آلمانی که سال گذشته در سن 70 سالگی درگذشت.

فاروکی در بيش از چهار دهه فعاليت نزديک به 120 فيلم تجربی، فيلم مقاله و ويدئو اينستاليشن از خود بجای گذاشت. همچنين او از سال 1974تا 1984 سردبير مجله Filmkritik بود.

آثاری که در اين نمايشگاه ارائه خواهند شد:

اينستاليشن «خروج کارگران از کارخانه در يازده ده» - 2006 و فيلم «آتش مهارنشدنی» - 1969

و ويدئوی «بازی‌های جدی» - 2009 است که با همکاری سازمان آب از تاريخ 14 شهريور تا 8 مهر 1394 برگزار خواهد شد.

گالری گلستان

این نگارخانه آثار خشایار شاهرخی را از جمعه 13 شهریور به نمایش می‌گذارد.

قالب آثار این هنرمند طراحی و نقاشی است و تا هجدهم این ماه پذیرای علاقه‌مندان است. برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانید همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 به نشانی خيابان دروس، خيابان كماسايی، پلاک 34 مراجعه کنید.

منحنی خیال

نمایشگاه گروهی طراحی توسط فرانک محبی در گالری شلمان برگزار می‌شود، در این نمایشگاه هنرمندانی چون فرزانه ضیائی‌مهر، بنفشه آنیش، مهسا زند وکیلی، شیما فراهانی و حدود 8 هنرمند دیگر با کارهای خود حضور دارند.

نازنین زادمهر یکی از هنرمندان نمایشگاه «منحنی خیال» راجع به آن گفته است: انگيزه طراحی، درست مانند سخن گفتن ذاتی است. (کيمون نيکلايدز)

فرآيندهايی پنهان در وجود هريک از ما نهفته است که هنرمند آن‌ها را در خود کشف می‌کند تا حقيقت هنری وی بر کاغذ سفيد آشکار شود.
برای بروز و نمود اين جربانات فطری، عاطفی، عقلی و غيره روش‌های مختلفی وجود دارد که در هر انسانی متفاوت است و هر هنرمند به شيوه خاص خود آن را در وجودش کشف می‌کند.

تنوع ابراز و گستردگی ديدگاه موجب می‌شود که عنصر طراحی به شکل‌ها و شيوه‌های گوناگون بر بستر سفيد خلق گردد.

نمايشگاه پيش رو نتيجه همين مکاشفه و نگاه خاص هر هنرمند در ضمير پنهانش از عنصر طراحي است. باشد که «منحني خیال» محل تلاقی با اين گستردگی باشد.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها به آدرس ‌ميرداماد، نرسيده به شريعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 رجوع کنند.

رویای خاکستری در گالری والی

نقاشی‌های هنرمند جوان کشورمان، پوریا نهایی از سیزده شهریور در نگارخانه شلمان با عنوان «رویای خاکستری» در معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه تا 24 شهریور در همین گالری به نشانی ميدان ونک، خيابان شهيد خدامی، پلاک 72  برقرار است.

ترنم شکوه

نمایشگاه آثار رضا مافی و نقاشی خط غلامرضا ماهرویی در گالری شکوه برپا می‌شود.

این نمایشگاه با عنوان «ترنم شکوه» که آثار دو هنرمند بنام کشورمان را به نمایش می‌گذارد، تا 17 شهریور به نشانی  فرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمی (شمالی)، کوچه اميرنوری، شماره 19 پذیرای بازدیدکنندگان است.

فستیوال سالانه پرتره‌سازی

در توضیحات این نمایشگاه آمده است: چهارمين فستيوال سالانه پرتره‌سازی در تاريخ 13 شهريور 94 در گالری شيرين از ساعت 4 تا 8 عصر گشايش می‌يابد.

طراح و مدير هنری فستيوال پرتره‌سازی: جاويد رمضانی 

بازديد روزانه تا 23 شهريور: 11 تا 19 همه روزه به جز دوشنبه‌ها

نشانی: تهران- خيابان کريمخان زند، خيابان سنايی، کوچه سيزدهم، پلاک5 ، گالری شيرين

به گزارش دبيرخانه فستيوال پرتره‌سازی، بر اساس اهداف از پيش تعريف شده، جامعه برگزارکننده فستيوال پرتره‌سازی، در چهارمين دوره از اين رويداد، سعی دارد به تشويق و تداوم حمايت از هنرمندانی بپردازد که در دوره‌های گذشته فستيوال موفق بوده و آثار آن‌ها با حداقل تکنيک و تفکر مورد قبول واقع شده است. در همين راستا اين دوره با تغييراتی، نه بر اساس فراخوان عمومی بلکه از طريق دعوت از هنرمندان جوان و فعال شکل گرفته است. نمايشگاه امسال در گالری شيرين با ترکيبی متفاوت نسبت به دوره‌های پيش در دو بخش شامل حضور هنرمندان با تجربه و مورد تاييد جامعه هنری که سابقه فعاليت بيشتری دارند، در يک سالن و هنرمندان جوان منتخب فستيوال چهارم در سالن ديگر ارائه خواهد شد. اين شاکله به جهت ايجاد ارتباط و انتقال تجربه به هنرمندان جوان صورت گرفته است.

در اين دوره نمايشگاه، آثار هنرمندان: آرمان استپانيان، زنده‌ياد صادق تيرافکن، دکتر محمدرضا شريف‌زاده، گوهر دشتی، پيمان هوشمندزاده، سميرا علیخانزاده، هومن نوبخت، آزاده اخلاقی، بابک کاظمی، نيوشا توکليان و فروغ ياوری در کنار هنرمندان جوان منتخب فستيوال چهارم که اسامی آن‌ها متعاقبا پس از انتخاب نهايی اعلام خواهد شد به نمايش در خواهد آمد.

فستيوال سالانه پرتره‌سازی فعاليت خود را با برگزاری نمايشگاهی غيررقابتی از طريق فراخوانی خصوصی در اسفند ماه 1390 آغاز کرد.

«چهره انسان معاصر» محوريت آثار گردآوری‌شده در آن نمايشگاه را شکل داده بود. دومين دوره فستيوال در اسفند ماه 1391 از طريق فراخوانی عمومی با موضوع «تکه‌پارگی خويشتن صورت انسانی» و با تاکيد بر محوريت آثار عکس بنياد اطلاع‌رسانی شد و منتخب آثار از ميان 1200 اثر رسيده به دبيرخانه توسط هيئت داورانی متشکل از هنرمندان و مدرسين دانشگاهی در گالری صدرنگ تهران برگزار شد. فراخوان سومين دوره فستيوال پرتره‌سازی در بهمن ماه 1392 با موضوع «انديشگی» در سطح گسترده‌ای منتشر شد. در اين دوره، فستيوال با ايجاد يک شورای سياست‌گذاری با اعضای ثابت و با استمرار تاکيد بر توليد آثار هنری عکس بنياد، در راه تثبيت و به بار نشاندن اهداف خود گام موثری برداشت؛ از ميان 1900 اثر رسيده به دبيرخانه دائمی فستيوال، در نهايت 52 اثر از هنرمندان ايرانی داخل و خارج از کشور انتخاب و تابستان 1393 در گالری شيرين به نمايش درآمد.

گالری هما

چیدمان‌های آیدا علیزاده در گالری هما به نمایش گذاشته می‌شود.

علاقه‌مندان به طراحی و چیدمان می‌توانند همه روزه به این گالری واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان سنايی، کوچه چهارم غربي، پلاک 8، واحد يک مراجعه کنند.

سرگردانی/سگ‌دانی

پریسا پرورش با نقاشی‌های خود از سیزدهم شهریور در گالری 26 حضور می‌یابد، این نمایشگاه تا 18 شهریور همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 واقع در  فرمانيه شرقی، خيابان سلمان‌پور‌ ظهير، شماره 26، واحد 3 پذیرای بازدیدکنندگان است.

نگارخانه مهروا

این گالری هم از جمعه تا 23 شهریورماه نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی سپهر مصری را برگزار می‌کند.

زرتشت رحیمی یکی از هنرمندان در خصوص این نمایشگاه که عنوان آن «داستان عامیانه» است، نوشته: نخبه‌گرايی هنر مدرن که با کمبود اقبال و شايد به گنگی در ايجاد زبانی تصويری و همه فهم منجر می‌شود، هنرمندی را که نياز به سخن گفتن و نقد مخاطب را رودررو احساس می‌کند، به ايجاد ترفندی وادار می‌سازد و آن استفاده از زبان مشترکی است که فرهنگ عامه را شکل می‌دهد و از آنجا درِ جدل خود را باز می‌کند.

در اين مجموعه هنرمند با وجود کمبود منابع مستدل و مستند (تغيير سياست در فرهنگ پس از انقلاب و گسست عميق درشکل بسياری از مسائل به اين کمبودها دامن زده است) دست به کنکاش و مطالعه بخشی از تاريخ معاصر فرهنگ عامه در ايران می‌زند و آنچه را می‌يابد، با نگاهی هوشمندانه، طنزآلود و انتقادی تبديل به آثاری می‌کند تا بازی را برهم زند و داستان را آنگونه که می‌بيند بازگو کند، به شکلی که مؤثر بيفتد و بيننده را در برابر لحظه‌ای قرار دهد که به زعم من مصرف‌کننده تبديل به مصرف‌شونده شده است.

برای مراجعه به این گالری می‌توانید به جز پنجشنبه‌ها به نشانی خيابان کريمخان زند، خيابان شهيد عضدی ( آبان جنوبي)، شماره 38 بروید.

چشم‌هایم: تجربه غلیظ تاریکی

پژمان رحیمی‌زاده نقاشی‌های خود را به گالری طراحان آزاد می‌آورد.

این نمایشگاه با عنوان «چشم‌هایم»، واقع در خيابان وليعصر (عج)، خيابان فتحی شقاقی، ميدان سلماس، پلاک 5 از جمعه افتتاح می‌شود و تا 18 شهریور برقرار است.

ايستادگيّه
عکس‌های روزبه روزبهانی از جمعه تا 20 شهریور در گالری شماره شش به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در خصوص این نمایشگاه گفته است: تنها با اشاره يک انگشت جهان مي‌ايستد و هيچ چيز تا ابد تکان نخواهد خورد .سکونی ابدی بر جهان مستولی می‌شود. جهان بی‌حرکت، بدون قبل و بعد. بدون حادثه، بدون اتفاق. دنيايی سرد اما ايمن از تغيير. انگار دليلی برای ادامه نيست و تمام هستی در يک لحظه خلاصه شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خيابان ميرزای شيرازی، کوچه بيستم، پلاک 2، طبقه همکف مراجعه کنند.

گالری ویستا

این مجموعه نقاشی‌های زهرا ابراهیمی را تا 23 شهریور به نمایش می‌گذارد.

گالری ویستا واقع در خيابان مطهری، خيابان ميرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 پذیرای هنردوستان است.

من و بابام

نمایشگاه عکس نغمه قاسملو تا 30 شهریور در گالری آران برگزار می‌شود.

در متنی برای این  نمایشگاه آورده شده: گالری آران مجموعه جديد آثار نغمه قاسملو را به تماشا می‌گذارد. اين مجموعه حول محور زمان و چگونگی شکل‌گيری هويت، پديده آمده. مجموعه عکس‌های قبلی هنرمند در موزه لکما در لس‌آنجلس و موزه هنرهای تجسمی تهران، نگهداری می‌شوند و در مجموعه جديد عکس‌های پدر ايشان، آقای رضا قاسملو که در دهه‌های 30 الی 50 در تهران مالک و گرداننده «فتوآسيا» بودند، با عکس‌های هنرمند پيوند می‌خورند تا تصويری تازه ظاهر شود.

هنرمند می‌نويسد: اولين سری از مجموعه «من و بابام» حاصل سال‌ها بازی کردن و ديدن عکس‌های پدرم است و انديشه‌ای که چگونه می‌توانم راهی برای پيوند لحظات زندگی او با خودم پيدا کنم. همه چالش ذهنی من آن است تا با حفظ يکپارچگی عکس بتوانم دو عکس مجزا در دو زمان و مکان متفاوت را از نقطه‌ای به هم وصل کنم که کمترين حس جداشدگی به ببينده منتقل شود. بدين منظور نقاط قطع و وصل بسيار اهميت دارند يا به عبارتی اولويت اول اين مجموعه به حساب می‌آيند.

گالری آبی

نقاشی و مجسمه‌های چندین هنرمند در گالری آبی با عنوان زیست-قدرت از جمعه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه تا 3 مهر در این گالری واقع در خيابان دولت، ديباجی جنوبی، روبروی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک41 برقرار است و در مورد آن نوشته شده: زیست - قدرت پژوهشی است که قصد دارد در قالب نمايشگاه‌های ادواری، نگاهی داشته باشد به مسئله قدرت و جنسيت در فضاهای مختلف زندگی در جامعه ايران. عنوانِ زيست - قدرت، در اصل اصطلاحی است که ميشل فوکو برای توصيف نوعی از اِعمال قدرت بر زندگی به کار می‌برد و آن يعنی مديريت سنجيده زندگی‌های فردی و کل جمعيت، که اين مديريت در مکان‌ها و فضاهای گوناگون انجام می‌شود. از فضاهايی که اين نوع اِعمال قدرت بر آن حاکم است؛ فضايی است که گفتمان قطبی‌نگری در مقوله جنسيت در آن رواج دارد. اين گفتمان سعی بر هنجارمند کردن رفتارِ هر جنس برای کنترل و اداره زندگی زنان و مردان جامعه را دارد و از طريق اِعمال قدرت از سوی حکومت و جامعه، افراد را با محدوديت‌هايي در قالب قانون‌گرايی‌ها و عقلانيت‌گرايی‌های فردی و اجتماعی مواجه می‌کند. اين اِعمال قدرت که نوعی سوژه‌سازی و به انقياد در آوردن افراد است، هم به صورت امری درونی در افراد در آمده و رفتار آنان را شکل می‌دهد و هم باعث می‌شود که خودِ افراد با تکنيک‌های مختلف اِعمال قدرت کنند. با چنين فرضيه‌ای و با توجه به اين مسئله که همچنان يکی از نگرش‌های حاکم بر جامعه ايران، نگرش قطبی در مقوله جنسيت است، نگاهی خواهيم داشت به زندگی افراد در جامعه‌ای که زيست - قدرت بر آن حاکم است و اينکه زنان و مردان چگونه در مکان‌های گوناگون رفتار می‌کنند و به نمايش قدرت خويش می‌پردازند و اين موضوع چگونه در آثار هنرمندان بازنمايی می‌شود.

نمايشگاه پيش رو شامل آثار هنرمندان جوانی است که در فضايی مشترک اما با بيانی متفاوت، مردان را موضوع اصلی کار خود قرار دادند و در فضايی به اصطلاح ورزشی، قدرتِ بدني مردان را به چالش کشيده‌اند؛ قدرتی که در گفتمان ذکر شده مختص مردان است نه زنان و اين يعنی همان مديريت زندگی و رفتارِی اشخاص جامعه. البته ناگفته نماند که نوعی از قدرت وجود ذاتی هر جامعه‌ای است و همانگونه که فوکو می‌گويد «جامعه بدون روابط قدرت، تنها می‌تواند امری انتزاعی باشد»

بازخوانی نا ویراسته

این عنوان نمایشگاهی است که در گالری لاله واقع در پارک لاله تا 25 شهریور افتتاح می‌شود.

طی معرفی این نمایشگاه آمده است:  نمايشگاه آثار گروهي از نقاشان معاصر زنجان در تهران نگارخانه لاله در ادامه رويکرد پژوهشي و  بررسي آثار هنرمندان شهرهای مختلف، اقدام به برپايی نمايشگاه گروهی آثار منتخبی از نقاشان معاصر زنجان کرده است.

 اين رويداد با هدف بررسي تنوع و گستره جغرافيايی هنر معاصر و ايجاد فضای تعامل بين هنرمندان خارج از مرکز و هنرمندان شهر تهران، برگزار می‌شود و در نظر دارد جديدترين تجربيات تجسمی آن‌ها را در معرض نمايش قرار دهد.

در اين نمايشگاه آثار نقاشی 20 نفر از هنرمندان پيشکسوت و هنرمندان جوان زنجان در معرض ديد و بررسی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برخی از هنرمندان ساکن تهران و از فعالان نقاشی معاصر ايران هستند و  برخي ديگر نيز از هنرمندان ساکن در استان زنجان هستند.

هنرمندان شرکت‌کننده عبارتند از:فرح اصولی، علی ذاکری، رحمان پرچگانی، وحيد محمدی، ولی ا.. محمدی، شهلا منصوری، رضا صفری، آرمين عبدی، سليمان محمدی، آذر قاسمی، محمد نيکخواه بهرامی، مسلم جاسمی، فرزاد محمدی، علی بابايی، ابوالفضل نظری، سحر مختاری، ليندا آهنی، رضا نجفلو، ابوسعيد اسکندری، ليدا مليحی.

شايان ذکر است که اين نمايشگاه چهارمين دوره از نمايشگاه‌های ديگر شهرهای ايران است که در نگارخانه لاله ساماندهی شده و  با همکاری خانه هنرمندان و معاونت فرهنگی شهرداری زنجان برگزار می‌شود.

 آيين گشايش اين رويداد، روز جمعه 13 شهريور از ساعت 16 تا 20 خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازديد و خريد آثار تا  25 شهريور از ساعت 9 تا 13 -14 تا 19 به استثنای ايام تعطيل به نگارخانه لاله مراجعه نمايند.
 
نگارخانه لاله :تهران، خيابان دکتر فاطمی،ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله

علاوه بر این‌ها گالری افرند با نمایشگاه نقاشی نقطه نور و رنگِ محمد اعظم‌زاده، گالری احسان با نمایشگاه احساس گمشده یک زن  و گالری نگاه با نقاط اتفاقی برگزارکننده نمایشگاه‌های جدیدی در این هفته هستند.

همچنین نگارخانه‌های دنا، شهریور، شیث و ... نیز تا میانه این ماه نمایشگاه‌های مختلفی را در دست اجرا دارند.





گزارش از: فاطمه شهدوست



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.