تخصیص اعتبارات‌، توزیع شیر در مدارس را سامان می‌دهد

با تمام فراز و نشیب‌هایی که توزیع شیر رایگاه در مدارس داشته است اما امسال خبرهای خوبی مبنی بر بهبود کیفیت اجرای این طرح شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از عمده‌ترین بیماری‌هایی که امروزه خیلی از افراد با آن مواجه هستند یا در اطرافیان خود مشاهده می‌کنند‌، بیماری‌های مربوط به توده استخوانی است‌. بیمارهایی که از علل اصلی بروز آن کمبود کلسیم است و این ماده غذایی به وفور در شیر یافت می‌شود. اما متاسفانه سرانه پایین مصرف شیر در کشور یکی از عوامل منفی تاثیر گذار بر این بیماری است. براساس آمارها سرانه مصرف شیر در ایران 70 تا 80 كیلوگرم است در حالی که این عدد در كشورهای توسعه یافته 350 تا 500  کیلوگرم است. فارغ از علل پایین بودن سرانه مصرف شیر در کشور برای جلوگیری از عواقب بعدی آن باید به نحوی این کمبود در افراد به ویژه در دانش آموزان رفع شود.

با توجه به اینکه بخش اعظم کشورمان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند در نتیجه توجه به حفظ سلامتی این قشر آینده ساز کشور در تمام نهادهایی که با این گروه سنی در ارتباط هستند ‌، باید با برنامه ریزی‌های ویژه‌ای ساماندهی شود.

از همین رو قریب به ده سال است که بحث توزیع شیر رایگان به عنوان یکی از برنامه‌های حفظ سلامت کودکان و نوجوانان در مدارس در حال اجراست. طرحی که به نوعی راهکاری برای مقابله با مشکل سوءتغذیه در دانش آموزان است. هر چند این طرح بالقوه کاری مثبت تلقی می‌شود اما در مرحله اجرا با عدم برنامه ریزی مناسب و بی نظمی‌های‌هایی همراه بوده که باعث شده از کیفیت این برنامه کاسته شود.

از جمله ناکارآمدی‌ها و مشکلات این طرح توزیع نامناسب شیر در مدارس بوده است که با وجود گذشت چندین سال از اجرای طرح همچنان این بحث به قوت خود باقی است‌. از دیگر موارد مورد توجه اختصاص اعتبارات می‌باشد که بخشی از این توزیع نامناسب هم به بحث اعتبارات بر می گردد. گفتنی است اعتبارات اختصاص داده شده می‌تواند در بحث کیفیت محصول هم تاثیر بسزایی داشته باشد.

توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان در سطح جهانی
توجه جهانی به اهمیت تغذیه و نقش آن در تامین سلامت جامعه باعث شده توزیع رایگان شیر در حدود 100 کشور جهان عملی شود و اهمیت و تجربه موفق این برنامه به حدی بوده که باعث شده طی یک دهه اخیر تعداد کشورها از 40 عدد به 100 برسد.

براساس اطلاعات منتشر شده در سازمان جهانی غذا در طی 3 دهه اخیر مصرف شیر بیش از 50 درصد افزایش یافته است یعنی از 482 میلیون تن به 754 میلیون تن رسیده است. هر چند تولید شیر در برخی از مناطق دنیا نظیر آفریقا به دلیل شرایط آب و هوایی با کاهش مواجه بوده است.

توزیع شیر رایگان مدارس در انتظار تحقق وعده مدیران
بحث توزیع رایگان شیر در طی چندین سال اجرای برنامه هم چنان فراز و نشیب‌های بسیاری را طی می‌کند و با وجود اینکه برخی از مسولان مربوطه خبر از توزیع شیر از اول مهر ماه داده بودند اما  در سال تحصیلی گذشته این امر محقق نشد و این روند از ماههای پایانی پاییز آغاز شد و به این ترتیب توزیع 70 نوبت شیر به 50 تا 55 نوبت رسید که از علل اصلی این تاخیر مشکل تامین اعتبار بوده است.

توزیع شیر امسال رونق می‌گیرد
با تمام فراز و نشیب‌هایی که توزیع شیر در طی سال‌های اجرای طرح داشته است اما امسال خبرهای خوبی مبنی بر بهبود کیفیت اجرای طرح انجام شده است به طوری که در مردادماه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت‌: در سال 93 همه بدهی‌های خود را تسویه کردیم و هیچ بدهی به کارخانه‌های تولید شیر مدارس نداریم.

وی هم چنین خاطر نشان کرد: با سازمان مدیریت و سازمان هدفمندی نیز مکاتبه‌ای جهت ابلاغ اعتبارات شیر مدارس انجام داده‌ایم و امیدوارم از اول مهرماه توزیع شیر را شروع کنیم.

در شهریور ماه امسال و با نزدیک شدن به روزهای بازگشایی مدارس علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص اعلام کرد: از اول مهر‌ در دوره ابتدایی و متوسطه اول توزیع شیر را خواهیم داشت و اعتبار 500 میلیارد تومانی برای توزیع 70 نوبت شیر در مدارس اختصاص یافته است و چنانچه اعتبارات افزایش یابد این تعداد نوبت هم ارتقا پیدا می‌کند.

در پایان امید است وعده‌های مسولان مربوطه به این برنامه با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد چرا که توجه به فرآیند سلامت جسمانی به ویژه مصرف لبنیات بر بهبود عملکرد تحصیلی و هم چنین داشتن جامعه‌ای پویا و با نشاط بسیار اثرگذار است.


گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار