ترمیم تاندون بدون نیاز به عمل جراحی باز

بسته به میزان و محل پارگی تاندون عضله برای روش درمان آن تصمیم‌گیری می‌شود.

دکتر اکبری، متخصص ارتوپد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بسته به میزان پارگی تاندون عضله، برای نحوه درمان و ترمیم آن تصمیم گرفته می‌شود. اگر پارگی تاندون کمتر از یک‌سوم قطر تاندون باشد، از طریق استراحت و پس از آن بازگشت تدریجی به ورزش می‌توان ترمیم یافته تلقی کرد، البته به شرط آنکه علائمش کاهش و بیمار درد نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: اگر پارگی تاندون بیش از مقدار ذکر شده باشد، معمولا نیاز به انجام عمل جراحی است. در ناحیه زانو، اگر پارگی تاندون به‌ طور ناکامل باشد، یعنی در حدود یک‌سوم تا دو‌سوم برخی از پزشکان این مشکل را از طریق آرتروسکوپیک و بدون نیاز به باز کردن کامل آن قسمت ترمیم می‌کنند. اما اگر پارگی به‌ طور کامل باشد، حتما باید ناحیه‌ی مربوطه باز و دو قسمت جدا شده‌ی تاندون به یکدیگر  دوخته شود، بعد از عمل نیز باید بیمار به مدت 4 تا 8 هفته استراحت و به تدریج به فعالیت باز گردد.

دکتر اکبری در پاسخ به این مطلب که آیا می‌توان هرنوع آسیب‌ تاندون را از طریق آرتروسکوپیک رفع کرد، گفت: این امر بسته به میزان پارگی و عامل ایجاد کننده‌ی آن دارد و این مطلب را خود جراح در معاینه بررسی و برآ‌ورد می‌کند. پزشک مربوط در انتخاب روش مناسب تصمیم‌گیری می‌کند.

وی در خصوص تاثیر سن در ترمیم تاندون آسیب دیده گفت: در برخی از قسمت‌های بدن، امکان آن وجود دارد که در افرادی که سن بالا دارند، حتی در صورت پارگی کامل، تاندون ترمیم یابد، برای مثال در ناحیه‌ی شانه، اگر تاندون عضله‌ پاره شود و سن فرد نیز بالای 60 سال باشد، معمولا برای جراحی پیگیری نمی‌کنند و به همان شکل باقی می‌ماند و برای رفع این مشکل پزشک مربوطه یکسری آموزش‌های لازم را به‌ بیمار می‌دهد و بیمار تدریجا کارش را انجام می‌دهد.

دکتر اکبری در پایان گفت: اما در مورد زانو، این کار امکان‌پذیر نیست و اگر تاندون عضله‌ی آن وصل نباشد، عملکرد بیمار دچار اختلال شدید می‌شود. بنابراین در این مورد باید این تاندون را به یکدیگر وصل نمود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من‌ ۶ هفته هست تاندون انگشتم در اثر ضربه پاره شده بدونه بدونه بریدگی هست رفتم دکتر برام آتل بست تا شش هفته بعده باز کردن نمیتونم انگشتم پایین بیارم همینجوری صاف مونده دکترم گفت نیاز به فیزیوترابی نیست فقط روغن شتر مرغ داد گفت روزی چند بار بزنم به نظرتون خوب میشه یا باید برم فیزیوترابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام آیا با غذا پارگی تاندون شانه درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
نه فقط جراحی
آخرین اخبار