سی‌دی گذاری در کمر راهکاری برای درمان ستون فقرات آسیب‌دیده

در مواردی که ستون فقرات بیمار دچار مشکل است از این وسایل استفاده می‌شود.

دکتر جامعی متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سی‌دی گذاری در کمر، در واقع استفاده از وسایلی به منظور ثبات ستون فقرات است. این وسایل در مواردی کاربرد دارند که مشکل استخوانی به صورت مادرزادی و یا اکتسابی است و بیمار دچار اسکولیوز یا انحراف شدید ستون فقرات می‌باشند. از طریق این وسایل، سعی می‌شود که ستون فقرات بیمار حفظ گردد.

وی در ادامه گفت: گاهی فرد دچار تومور می‌شود، بدین معنی که دچار شکستگی مهره‌های موجود در ستون فقرات می‌گردد، برای این بیماران نیز از این وسایل استفاده می‌شود. در هر صورت این وسایل به منظور ایجاد ثبات در ستون فقرات بیمار و اجتناب از آسیب دیدن طناب نخاعی و همچنین ایجاد نشدن ضایعه نخاعی در بیمار استفاده می‌شود.

دکتر جامعی در خصوص جنس وسایل‌های مورد استفاده در بدن گفت: معمولاً جنس این وسایل طوری است که آلیاژهای آن باعث پس توسط بدن نمی‌شوند، به این  معنی که خود این وسایل باعث ایجاد مشکل نمی‌گردند مگر اینکه در حین و یا بعد از عمل جراحی مشکلی وجود داشته باشد. برخی از عارضه‌های آن ممکن است به صورت آسیب به مهره‌ها، عدم تحمل مهره، عدم رعایت یک‌سری موارد توسط بیمار، نمایان شود.

دکتر جامعی گفت: به طور معمول زمانی که قرار است وسیله‌ای در بدن بیمار به منظور ثبات ستون فقرات او کار گذاشته شود، جراح تصمیم می‌گیرد تا بر اساس وضعیت و نوع مشکل بیمار، از چه نوع وسیله‌ای استفاده کند.

دکتر جامعی در پاسخ به این سوال که آیا این وسایل تا آخر عمر به همراه بیمار است یا خیر، گفت: هر دو آن امکان‌پذیر است اما غالباً در افرادی که دچار مشکل نشوند، وجود این وسایل در داخل بدن‌شان مادام العمر است.

وی در پاسخ به این‌که ستون فقرات با گذشت زمان ترمیم پیدا می‌کند و یا تا آخر عمر بیمار این وسایل برای فرد ضروری هستند، گفت: این امر به عوامل بسیاری بستگی دارد که عبارتند از : نوع، شدت و میزان مشکل بیمار، جنسیت بیمار و سایر مواردی که پزشک مدنظر دارد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که: بدن توانایی بازسازی و ترمیم دارد، اما فاکتورهای ذکر شده، اهمیت بسیاری دارند.

دکتر جامعی در پایان گفت: پس از اتمام عمل جراحی، بیمار حتماً نیاز به توانبخشی، فیزیوتراپی و سایر موارد این چنینی دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۶:۴۴ ۱۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید .داداش من ۱۹ سالشه تصادف کرد و مهره کمرش اسیب دید و سی دیگذاری انجام دادن خواستم بدونم چند روز طول درمان داره این سی دی گذاری ممنون
Iran (Islamic Republic of)
وخید
۲۲:۱۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
سلام خسته نباشید قبل از عمل سی دی کمر کمر و پای سمت چپم درد می کرد ولی بعد از عمل سی دی کمر ام الان پای سمت راستم درد میکنه نمیتوانم دست به پا بزنم حتی سوزش دارد دست شما در د نکنه
آخرین اخبار