باید برای دیدن «مزار شریف» ارزش قائل شد

«مزار شریف» فیلمی است که تاریخ مصرف ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «مزار شریف» جدیدترین ساخته عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری است که بازیگران چون حسین یاری، مهتاب کرامتی، معسود رایگان، حسین باشه آهنگر و .... در آن ایفای نقش می‌کنند.

فیلم «مزار شریف» داستان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان است که به دنبال هجوم نیروهای طالبان منجر به شهادت 10 تن از کارکنان کنسولگری ایران شد. این فیلم با شعار هیچ جنگی به نفع هیچ مردمی نیست درسی وسومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را برای بهزاد عبدی و دیپلم افتخار بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای امیررضا معتمدی به دست بیاورد. 
با چند نفر از عوامل آن درخصوص حرف فیلم و برخی مسائل راجع به آن گفتگوهایی انجام دادیم و این در گزارش به آن می‌پردازیم. 

گفتنی است؛ «مزار شریف» بعد از پایین آمدن کف فروش «نهنگ عنبر» در سینماهای تهران و شهرستان به اکران عمومی در می‌‌آید.

*همه طیف‌های جامعه مزار شریف را دوست دارند

عبدالحسن برزیده کارگردان سینما بیان کرد: «مزار شریف» در وهله اول حادثه‌ای است که اتفاق افتاده و قرار بوده مهجور بماند و راجعبه آن حرفی زده نشود را یادآوری می‌کند و به نظر من غیر از این لایه‌هایی دارد که من قصد پرداختن مستقیم به آن لایه‌ها ندارم چون حرف‌ها و مسائلی است که خود مخاطب باید آنها را کشف و درک کند. 

«مزار شریف» فیلمی است که اگر به دقت آن را مشاهده کنیم برای اکثر طیف‌های جامعه دیدنی خواهد بود.

*باید برای دیدن «مزار شریف» ارزش قائل شد 

علیرضا زرین دست فیلمبردار سینما اظهار داشت: «مزار شریف» فیلمی خوب و خوش ساخت است و ارزش‌های ویژه، کارگردانی فوق‌العاده، فیلمنامه و ساختار خوبی دارد و فیلم معتبری است که برای دیدن آن باید ارزش قائل بود و رفت به تماشا نشست.

وی افزود: حرف فیلم ارزش گذاشتن به چند نفر انسان استثنایی است که می‌توانستند محیط واقعه را ترک و عافیت طلبی کنند تا این اتفاق نیفتد و به شهادت نرسند، اما آنها این معرفت و بزرگواری را داشتند که ایستادند و وظیفه‌ خودشان را انجام دادند و به مقام والای شهادت رسیدند. این چیزی است که ما باید ویژه و با ارزش به آن نگاه کنیم و به کار این چنین بزرگی ارج بگذاریم.

*این فیلم متعلق به تمام مردم ایران و منطقه است 

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری عنوان کرد: «مزار شریف» در گام اول حرف از یک واقعه تاریخی می‌زند که به همه ملت ایران ربط دارد و دوباره آن را یادآوری می‌کند.

وی افزود: «مزار شریف» در وهله بعد شهادت فرزندان ایران دیپلمات‌هایی که در افغانستان توسط یک عده بسیار کج اندیش و خطرناک که متأسفانه جهان اسلام از وجود آنها درحال آسیب دیدن است را تذکر می‌دهد از این جهت فکر می‌کنم این فیلم متعلق به تمام مردم ایران و منطقه است.

*«مزار شریف» تاریخ مصرف ندارد 

مهتاب کرامتی خاطر نشان کرد: «مزار شریف» فیلمی است که تاریخ مصرف ندارد و شاید کمی دیرساخته شده و ای کاش زودتر به آن پرداخته می‌شد، فیلمی است که تاریخ معاصر ما می‌پردازد و دیدنش خالی از لطف نیست.

وی افزود: فکر می‌کنم همه مردم با این فیلم ارتباط برقرار می‌کنند و برای خود من تجربه‌ای فوق‌العاده و جدید بود چون تجربه کار با لهجه را داشتم و به این خاطر کمی ترسناک اما شیرین بود، فکر می‌کنم نتیجه کار خوب شده باشد البته نقش من کوتاه اما به اندازه بود.

کرامتی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از «مزار شریف» با وجود موضوعیتش به عنوان فاخر از آن نام برد اظهار داشت: این فیلم همچنین ادعایی ندارد و فکر میکنم فیلمی است که قبل از قضاوت در مورد آن باید آن را دید و مطمئنم کسانی که بدون قضاوت فیلم را می‌بینند از دیدن «مزار شریف» لذت خواهند برد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار