به کدام عطاری اطمینان کنیم؟

فروش داروها و فرآورده‌‌های دارویی و ترکیبی در عطاری‌ها ممنوع است اما برخی از عطاری‌ها پا را فراتر گذاشته و سونوگرافی هم برای مراجعه کنندگان انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، گفت: در حال حاضر در کشور ما استفاده از برند داروهای گیاهی و درمانی سنتی توسط برخی افراد سودجو در عطاری‌ها، وضعیت عرضه‌ی دارو و به تبع آن سلامتی مردم را با چالش‌ فراوانی روبرو کرده است.

وی ادامه داد: برخورد نکردن علمی، قانونی و منظم با این معضل منجر به رشد افسار گسیخته آسیب‌های حاصل از عرضه این محصولات می‌شود.

امیرحسین جمشیدی، در خصوص تخلفات عطاری‌ها، گفت: برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء اقدام به انجام اعمال غیرقانونی می‌کنند از جمله موارد تخلف در عطاری‌ها به انجام حجامت و تزریقات، توزیع داروهای شیمیایی، عرضه فرآورده‌های دارویی گیاهی، تجویز دارو برای ترک اعتیاد، چاقی و لاغری، درخواست سونوگرافی و آزمایش می‌توان اشاره کرد. با توجه به تبلیغات فراوان از سوی این عطاری‌ها مردم بایستی هوشیار باشند و فریب این وعده‌های دروغین را نخورند.

بر عطاری‌ها هیچ گونه نظارت بهداشتی صورت نمی گیرد
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در خصوص مجوز گرفتن عطاری‌ها، افزود: فروشگاه‌های گیاهان دارویی از وزارت بهداشت مجوز فعالیت نمی‌گیرند بلکه از صنف عطاری‌ها و سقط فروشان مجوز فعالیت می‌گیرند. به همین علت که وزارت بهداشت برای عطاری‌ها مجوز صادر نمی‌کند در عرصه‌ی نظارت بر آن‌ها نیز مشکل وجود دارد.

وی ادامه داد: در سیستم درمانی مورد تأیید وزارت بهداشت، تشخیص بیماری با پزشک و درمان آن با داروساز است. اما متاسفانه در یک عطاری، هر فردی که اداره‌ی آن فروشگاه گیاهان دارویی را بر عهده دارد می‌تواند هم تشخیص داده و هم درمان کنند؛ ضمن این‌که در صورت بروز مشکل و عارضه‌ای برای مراجعه‌کنندگان، پاسخگو هم نباشد. اگر تشکیل و اداره‌ی یک عطاری با وزارتخانه باشد، متولی آن قانون‌های لازم را به تصویب رسانده و در عطاری‌ها اجرا می‌کند. نه این‌که افراد سودجو با هر سطح آگاهی بتواند فروشگاهی تحت عنوان عطاری باز کند و به ارائه خدمات بپردازد.

عطار‌ها باید دوره آموزشی بگذرانند تا ...
دکتر محمد خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در مورد برنامه‌های معاونت طب سنتی برای عطاری‌ها، گفت: رشد قارچ گونه عطاری‌ها و نداشتن مجوز برخی از این دکان‌ها علاوه بر اینکه کار عطاری‌های باسابقه را زیر سوال می‌برند باعث آسیب رساندن به سلامت مردم می‌شوند. از این جهت برای رفع این مشکل، کمیته‌ای در وزارت بهداشت بین معاونت درمان، غذا و دارو و طب سنتی تشکیل شده است که در آن بایدها و نبایدهایی که عطارها بایستی رعایت کنند تا به سلامت مردم آسیب نرسد را طراحی کردیم.

وی همچنین ادامه داد: برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی را جهت ساماندهی عطاری‌ها طراحی کرده‌ایم که در مرحله‌ی نهایی شدن است. بعد از نهایی شدن برنامه‌ها، قواعد و مقررات را به صنف عطاری‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کنیم تا هم این‌که آن‌ها در نظارت‌هایشان این موارد را اعمال کنند، هم معاونت درمان و معاونت غذا و دارو در سیستم‌های نظارتی خود بر عطارها توجه داشته باشند تا کم‌ترین خطا را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: برای عطاری‌هایی که قصد دارند مجوز دریافت کنند بایستی دوره‌های آموزشی را سپری کنند. این دوره‌ها در کمیته مربوطه طراحی شده است. متولی برگزاری این دوره‌ها هنوز مشخص نیست ولی به زودی تعیین می‌شود.

حجامت در عطاری‌ها انجام می‌شود؟
رییس اتحادیه عطاران و سقط فروشان تهران در پاسخ به این سوال که چرا در برخی عطاری ها حجامت صورت می گیرد، گفت: تاکنون مشاهده نشده واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه اقدام به درمان مشتری در محل کسب خود کند و ارائه خدمت حجامت توسط اعضای این صنف را تأیید نمی‌کنم.

وی در پایان گفت: تبلیغات بسیاری با عنوان "ارائه خدمات حجامت دارای مجوز از وزارت بهداشت" در سطح شهر به چشم می‌خورد که قانونی بودن یا نبودن این مراکز را بایستی وزارت بهداشت تعیین کند. برای این‌که چنین خدماتی در عطاری‌ها ارائه نشود از شهروندان تهرانی می‌خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلفی از سوی واحدهای عطاری، شکایت خود را به این اتحادیه اعلام کنند.


گزارش از‌: محمد رضا قلی‌پور


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۵:۳۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام میگم چرا هیچ گزارشی در مورد هزینه های،گواهینامه گرفته نمیشود هر ماه قیمت ها میره بالا