تعجب دانشمندان از بقایای جسد یک زن + عکس

یافته ها نشان می دهند همواره در سفر بوده است و برای زنی در جامعه آن زمان نشان دهنده جایگاه بالای اوست.

به گزارش باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، این بقایای دست نخورده و سالم 3500 ساله، متعلق به دختری 16 تا 18 ساله از روستای اِجتود (Egtved) از دانمارک است. شواهد نشان می دهند همواره در سفر بوده است و برای زنی در جامعه آن زمان نشان دهنده جایگاه بالای اوست. محققان با بررسی های جدید روی این جسد که در سال 1921 کشف شد، گمان می کنند که وی جای دیگری متولد شده اما در طول زندگی خود بسیار سفر می کرده و در واقع یک جهان-شهروند محسوب می شود.

کارین فِرِن باستان شناس موزه ملی دانمارک و رهبر این تیم تحقیقاتی دارای تخصص در زمینه تجزیه و تحلیل ترکیب مولکولی استرونتیوم (عنصر سبك دو ظرفیتی(است. این عنصر در سنگ های بستر زمین بسیار یافت می شود و علاوه بر این در بافت های گیاهی و جانوری نیز تجمع می کند.

به گفته این باستان شناس این تغییر در میزان استرونتیوم از مکانی به مکانی دیگر درست نقش امضای آن منطقه را دارند و مانند مکان یاب جغرافیایی عمل می کنند. با مقایسه اثرات این عنصر در دختر اِجتودی با اثرات همین عنصر در جای جای شمال غربی اروپا، امکان شناسایی محل تولد وی و مکان هایی که به آنجا سفر کرده بود، وجود داشت. اثرات استرونتیوم در دندان ها که در دوران کودکی ذخیره می شود، نشان می دهند که احتمالا وی در جنوب غربی آلمان کنونی، حدودا 500 مایل دورتر از محل جسد، متولد شده بود. البته کشف دلیل سفرهای بسیار وی غیرممکن و تعیین محل دقیق آن بسیار دشوار است با اینحال به نظر می رسد که الیاف پشمی لباس های او، شامل بلوز و دامن از بلک فارِست (جنگل سیاه) آلمان باشد.

عصر برنز دوران گسترش صلح میان فرمانده سالاری ها بود و احتمالا وی برای یک ازدواج قراردادی به منظور تحکیم روابط میان فرماندهان در حال سفر بوده است. با اینحال به گفته جاناتان لاست، دانشمند عصر برنز در هیستوریک اِنگلَند، نتایج این تحقیق پرسشی را درباره دامنه نظام اجتماعی و ماهیت ارتباطات راه دور و جابه جایی در این عصر مطرح می کند. وی می گوید: بدون در دست داشتن شواهد بیشتر تعیین دقیق دلیل سفر وی (مثل یک ازدواج سنتی) دشوار است، در عوض با مشاهده آثاری که بر رفت و آمد مداوم وی دلالت می کنند این سوال در ذهن متبادر می شود که آیا وی دارای استقلال بسیار بالایی بوده است؟

در ادامه فِلِمینگ کاول، متخصص عصر برنز در موزه ملی دانمارک اضافه می‌کند: در آن عصر گاهی زنان اسکاندیناویایی از قدرت سیاسی بسیاری برخوردار بودند، به‌ویژه زمانی که جانشینان مرد برای رهبری خاندانشان حضور نداشتند. غیرممکن است که زنی از مناطق شمال درر عصر برنز می‌توانست خارج از چارچوب ازدواج‌های سیاسی با قلمروهای دیگر مذاکره کرده و روابط دوستانه برقرار کند. از چنین منظری، این دختر اجتودی از مزایای تغییر سنت‌های اجتماعی آن زمان نسبت به مسافران بهره برده بود. ابن تحول در سنت‌های جوامع، مسافرت به نقاط دوردست و بنیان‌گذاری اقتصادهای تجارت مدار را امکان‌پذیر می‌کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
رمضان
۰۸:۲۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
به گفته این باستان شناس این تغییر در میزان استرونتیوم از مکانی به مکانی دیگر درست نقش امضای آن منطقه را دارند و مانند مکان یاب جغرافیایی عمل می کنند.
ضمنا این یکی از دلایلیست که ثابت میکند چرا در فقه شیعه برای افرادی که کمتر از ده روز سفر میکنند شرایطی را قائل میشوند حال چه شرایط خصوصی چه معنوی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
این که گفتی یعنی چی میشه بیشتر توضیح بدی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
واقعا شگفت انگیزه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
واقعا شگفت انگیزه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
واقعا شگفت انگیزه
آخرین اخبار