اختلاف نظر در انتخابات نظام مهندسی بالا گرفت

احتمال لغو ابلاغیه وزیر شهرسازی درباره انتخابات نظام مهندسی به‌دلیل برخی فشارها وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از وضعیت رعایت اخلاق حرفه‌ای در حوزه مهندسی، از احتمال لغو ابلاغیه وزیر شهرسازی درباره انتخابات نظام مهندسی به‌دلیل برخی فشارها خبر داد.

 حامد مظاهریان در همایش توسعه مهندسی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای که عصر پنجشنبه 12 شهریورماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به قطع برق در سالن گفت: اگر در هر جمع دیگری به غیر از جمع مهندسان این اتفاق می‌افتاد همهمه و ازدحام به وجود می‌آمد اما در این جمع فرهیخته چنین اتفاقی رخ نداد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مثال کوچکی است از انتظار مردم از جامعه مهندسی، ضمن اینکه در آستانه انتخابات نظام مهندسی ساختمان برگزاری اینگونه سمینارها ممکن است برداشت تبلیغاتی داشته باشد، ولی اخلاق حرفه‌ای است که اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: اخلاق یک معیار مستقل در هر حرفه و کسب و کار است که در بسیاری از کشورها برای آن دپارتمان و مدارج دانشگاهی مستقل در نظر می‌گیرند ولی در کشور ما اینگونه نیست؛ برای پیشرفت در حوزه اخلاق حرفه‌ای راه درازی پیش رو داریم و در این زمینه از همتایان خود در نظام پزشکی و رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی عقب هستیم.

مظاهریان افزود: مهندسان در زمینه رعایت اخلاق حرفه‌ای و حتی ماهیت آن اتفاق نظر جمعی ندارند؛ وزیر راه و شهرسازی تلاش کرد در سخنرانی اخیر خود در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها بخشی از زمینه‌های اخلاق حرفه‌ای را تشریح کند که مهم‌ترین مبحث آن تضاد منافع بود که از اجرای اخلاق حرفه‌ای جلوگیری می‌کند.

وی با ذکر این مثال که در نظام مهندسی، فردی که باید خودش تقسیم پروژه میان مهندسان انجام دهد خودش هم در همان کار منافعی دارد، اظهار کرد: در سازمان نظام مهندسی استان تهران در دو سال و نیم گذشته 10 میلیون متر مربع کار عمرانی از 750 پروژه ساختمانی میان تعدادی مهندس تقسیم شده که آن مهندسان انتخابی بودند. چرا در تقسیم کار و سیستم ارجاع نظارتی اعمال نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اینکه یک نفر در دو سوی یک میز بنشیند چگونه می‌توان انتظار نتیجه‌ای اخلاقی داشت. در خصوص بنگاه‌های معاملات املاک نیز چنین روندی وجود دارد؛ چرا مشاور املاک حرفه‌ای است که از سوی مردم تقدیس نمی‌شود و جامعه به آن سوء‌ظن دارد؟ چون در این شغل نیز تضاد منافع وجود دارد و کسی تعیین تکلیف نکرده است که مشاور املاک برای کدام سوی معامله کار می‌کند.

وی به مثال دیگری اشاره و اظهار کرد: این تضاد منافع در شغل وکالت دیده نمی‌شود. وکیل با یک طرف دعوا قرارداد می‌بندد و به همان فرد نیز تا پایان وفادار است اگر وکیل از فردی هم که قتل عمد انجام داده و خودش هم به قتل اعتراف کرده دفاع کند، کسی معترض او نمی‌شود که چرا دفاع کرده است.

مظاهریان با اشاره به پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای نظام مهندسی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، ادامه داد: رد صلاحیت شده‌ها سه روز فرصت دارند تا با مراجعه به هیئت نظارت اعتراض خود را به صورت مکتوب اعلام کنند و این فرصتی است که اگر از کسی حقی ضایع شده است، جبران شود.

وی ادامه داد: چندی پیش وزیر راه و شهرسازی ابلاغیه‌ای صادر کرد که در اثر آن کسانی که در فرآیند صدور پروانه و کنترل ساختمان از قبیل شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا و کارمندان وزارت کشور نقش دارند از ورود به انتخابات نظام مهندسی استان‌ها منع می‌شوند که این ابلاغیه در این مدت موافقان و مخالفانی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: من فهرستی کوچکی دارم که افرادی شامل این ابلاغیه شده و از نامزدی در انتخابات حذف شده‌اند شامل افرادی همچون معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 20 تهران، معاون امور مناطق شهرداری تهران، معاون عمرانی استانداری تهران، معاون شهرسازی شهرداری باغستان، کارشناس طرح تفصیلی منطقه 22، کارمند سازمان همیاری‌ شهرداری‌ البرز، معاون رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران، رئیس اداره انجمنهای صنفی و تخصصی وزارت کشور، مدیرکل تدوین ضوابط شهرداری تهران، عضو شورای عالی ترافیک وزارت کشور، مدیرکل معماری و ساختمان - معاونت ساختمان قسمت مهندسین ناظر شهرداری تهران، جانشین معاون ترافیک و رئیس دفتر معاون ترافیک در شهرداری منطقه 2 تهران، عضو شورای شهر، شهردار منطقه 5، رئیس نظارت عالی معاونت ترافیک شهرداری منطقه 17، قائم مقام شهردار منطقه 15، دفتر فنی شهرداری شهریار، شهردار سرعین، شهردار شهریار، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، شهردار ملارد، نماینده شهرداری تهران در کمیسیون ماده 100، قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه، کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران - سازمان نوسازی شهرداری تهران می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان در گذشته مقصر بودیم که اجازه می‌دادیم اینگونه اتفاق‌ها بیفتد و این خیلی بد است. اگر وزیر راه و شهرسازی این شجاعت را نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟ ممکن است این ابلاغیه لغو شود چون برخی چنین قدرتی دارند. اما این سیستم که اشکالات زیادی دارد باید اصلاح شود. ما در کشورمان قانون مبارزه با فساد را داریم و چه قانونی بالاتر از این است که با انحصار مبارزه کند. ما مهندسان باید خودمان مشکلاتمان را حل کنیم. ما باید در برابر جایی که به نهادهای صنفی می‌خواهد دست‌اندازی و دست‌درازی کند، متحد باشیم.

منبع: خبر آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.