ظریف: تاثیر لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا غیرمنطقی است

وزیر امور خارجه ایران گفت: تاثیر لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا یک تاثیر غیرمنطقی است.

ظریف: تاثیر لابی صهیونیستی بر سیاست‌های آمریکا غیرمنطقی استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: ما روابط بسیار خوبی با الجزایر داریم. در سطح روابط دوجانبه به‌زودی در الجزایر نشست کمیته‌های مشترک به ریاست نخست‌وزیر الجزایر و معاون اول رییس‌جمهور ایران صورت خواهد گرفت. در این نشست ما درباره ابعاد همکاری اقتصادی گفت‌وگو خواهیم کرد از جمله درباره همکاری درباره حفظ منافع دو کشور در بازار نفت نیز گفت‌وگو خواهیم کرد. ما در این زمینه برنامه مشترکی خواهیم داشت. در این چارچوب ما با عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر و دیگر مسوولان الجزایری درباره برخی موضوعات به‌ویژه تندروی و طائفه‌گرایی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌ایم. هم‌چنین ما در خصوص راه‌های حل و فصل مشکلات در منطقه به‌ویژه در سوریه، یمن و لیبی مذاکره کردیم.

وی تأکید کرد: ما همواره با الجزایر و کشورهای هم‌پیمان‌مان در سازمان اوپک همکاری کرده‌ایم و به این همکاری‌ها ادامه می‌دهیم تا این که قیمت نفت به یک قیمت متعادل بازگردد و در عین حال ما در جمهوری اسلامی ایران و در الجزایر تلاش می‌کنیم تا وابستگی‌مان را به نفت کاهش دهیم. این امر می‌تواند یک پدیده خوب برای اقتصاد ما باشد با کم شدن وابستگی‌های نفتی، اقتصاد ما به سایر تولیدات اقتصادی و سازمان‌های اقتصادی داخلی تکیه می‌کند و در نتیجه تمرکز بر روی نفت در اقتصاد کاهش پیدا خواهد کرد.

ظریف گفت: بحث استفاده از صادرات گاز و همکاری میان کشورهای صادرکننده گاز که به اوپک گازی یا باشگاه کشورهای صادرکننده گاز موسوم هستند زمینه دیگری برای همکاری‌های بیش‌تر میان ایران و الجزایر و دیگر کشورهای صادرکننده گاز فراهم می‌آورد. در این زمینه باید از شرایط کنونی استفاده کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: ما ضرورتی نمی‌بینیم که با ورود نفت ایران به بازارهای جهانی قیمت نفت کاهش پیدا کند. ایران هیچ‌گاه از سهم حقیقی خود در تولید نفت سوء استفاده نمی‌کرده است. کشورهای صادر کننده نفت باید اهتمام بورزند و به گونه‌ای عمل کنند که ایران از حق خود برخوردار شود. کشورهایی که از نبود ایران در بازار نفت استفاده کردند و بر صادرات خود افزودند باید در میزان تولید خود تجدید نظر کرده و از این طریق قیمت نفت را در بازارها حفظ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این درست که شما مذاکرات جدیدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارائه راهکار اجرایی توافق هسته ای ایران دارید؟ گفت: ما همواره گفت‌وگو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم خواه برای حل و فصل مسائل باقی مانده و خواه برای جست‌وجوی راهی جهت اجرای توافق هسته‌ای و مشخص کردن جزییات آن. این گفت‌وگو یک گفت‌وگوی طبیعی میان کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مدیریت آژانس است. همین مساله در مورد ایران نیز صدق می‌کند. خواه از طریق نمایندگی ما در آژانس و خواه در تهران یا وین، این گفت‌وگوها به صورت روزانه با آژانس انجام می‌شود.

ظریف درباره تلاش‌های لابی صهیونیستی برای تصویب نشدن توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا گفت: متاسفانه صهیونیست‌ها توافق هسته‌ای را خطری برای خود دیدند و پدیده دروغین از ایران ساختند و تصویری نادرست از ایران ارائه کردند و ایران‌هراسی به راه انداختند تا از این طریق جنایت‌های خود را در پشت جریان ایران‌هراسی پنهان کنند. همه این‌ها بر باد رفت. آن‌ها نگران هستند و می‌بایست تصمیم‌گیرندگان به این نگرانی آن‌ها اهمیتی ندهند. اما متاسفانه تاثیر لابی صهیونیستی بر سیاست آمریکا یک تاثیر غیرمنطقی است و ما امیدواریم که آن‌ها تصمیمی منطقی و معقول اتخاد کنند. اما جمهوری اسلامی ایران به جهان ثابت کرده است که برای دستیابی به یک راه‌حل معقول تلاش می‌کند و چنان چه طرف مقابل امکان اتخاذ تصمیم عاقلانه‌ای را نداشته باشد جهان به شکلی درخور درباره او حکم صادر می‌کند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در ادامه درباره مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری نیز گفت: ما اعتقاد داریم که تندروی و تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. متاسفانه دلایلی که باعث پدیدار شدن تروریسم شده است مشترک است و نیازمند یک راهبرد مشترک برای مقابله با آن است و در این زمینه نباید تنها به راهبرد نظامی بسنده کرد بلکه باید راهبردهای فرهنگی، دینی، اقتصادی، سیاسی و بین المللی را به‌کار گرفت و در صورت لزوم می‌توان به گزینه نظامی متوسل شد. امیدوارم با به‌کارگیری راهبردی معقول و واقعی بتوان جلوی خطر تروریسم و تندروی در سوریه، عراق و لیبی را گرفت.

خبرنگار المیادین از ظریف پرسید گفته می‌شود که توافقی سری میان ایران، روسیه، آمریکا و عربستان صورت گرفته که بر اساس آن یک مرحله انتقالی در سوریه ایجاد شود و بشار اسد به الجزایر پناهنده شود، آیا چنین مطلبی درست است؟ که وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال گفت: به هیچ وجه چنین حرفی صحت ندارد. ما با دوستان روس‌مان درباره ضرورت اعتماد به تصمیم ملت سوریه در مورد آینده کشورشان؛ توافق نظر داریم و نمی‌شود به جای مردم سوریه برای آن‌ها تصمیم گرفت. راه‌حل بحران سوریه به دست مردم سوریه است و هیچ کشوری حق ندارد به جای ملت سوریه تصمیم بگیرد.

او درباره فعالیت‌های اعتراض آمیزی که اخیراً در عراق و لبنان صورت گرفته است گفت: به هر حال مردم در کشورهای مختلف می‌توانند حساسیت‌شان را درباره مسائل مختلف کشورشان بیان کنند اما این مساله باید در چارچوب قانون انجام شود. مساله مهم این است که باید در چارچوب قانون با این حساسیت‌ها تعامل صورت گیرد. ما برای دولت‌های لبنان و عراق در حل مشکلات داخلی‌شان آرزوی توفیق می‌کنیم و از ارائه هر گونه کمکی که دولت‌های عراق و لبنان از ایران درخواست کنند فروگذار نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار