نامه مشترک سه نماینده کنگره آمریکا در حمایت از توافق هسته‌ای

هاآرتص نوشت: سه نفر از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای مشترک علل حمایت خود را از برجام تشریح کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: سه نفر از اعضای کنگره- جان شاکوسکی، دیوید پرایس و لوید داجت- در نامه ای درباره علل حمایت از توافق هسته ای توضیح دادند. آنها در این نامه نوشتند: روابط میان آمریکا و اسرائیل بر مبنای منافع و ارزش های مشترک بنا نهاده شده است و در دهه های اخیر به خاطر تلاش برای مقابله با تهدیدات مشترک- از جمله تهاجم شوروی سابق به خاورمیانه در جریان جنگ سرد تا گسترش خشونت افراط گرایی در امروز- تقویت شده است.

بدون تردید آمریکایی ها با هر نوع گرایش سیاسی، تلاش ایرانی ها را برای دستیابی به سلاح اتمی یک تهدید مشترک بسیار بزرگ می دانند. هیچ یک از ما تردید نداریم که روابط ویژه میان آمریکایی ها و اسرائیلی ها در نتیجه منازعات کنونی درباره طرح جامع اقدام مشترک که میان شرکای ما در پنج بعلاوه یک و ایران مذاکره شده است، دچار آسیب جدی نخواهد شد، همانگونه که این رابطه در منازعات سیاسی گذشته نیز پابرجا باقی ماند.

البته برخی از سران هر دو کشور به طور علنی و شدیداللحن به منظور دستیابی به دستاوردهای سیاسی داخلی از مخالفان خود درباره مقابله با تهدید ایران به شدت انتقاد کرده اند. از سخنرانی تحریک آمیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا برای پیروزی در انتخابات اسرائیل، تا سخنرانی های شدید اللحن نامزدهای جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری 2016، این بحث ها باید سنجیده و محترمانه باشد، نه مبالغه آمیز و جناحی. سیاسی سازی این موضوع بسیار مهم برای امنیت بین المللی این خطر را دارد که مسیر متوقف کردن دستیابی ایران به سلاح اتمی را منحرف سازد.

به عنوان اعضای کنگره آمریکا که به شدت از روابط ویژه کشورمان با اسرائیل حمایت می کنیم، این خطر را بسیار جدی می دانیم. می دانیم همه مردم اسرائیل و آمریکا با ما در این زمینه هم عقیده نیستند. با این حال ائتلاف حامیان توافق هسته‌ای ایران به توسعه خود ادامه می دهد. اکنون تعداد لازم از سناتورها به طور علنی حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده و به دموکرات های مجلس نمایندگان برای حفظ حق وتوی رئیس جمهور در برابر قطعنامه کنگره برای رد توافق پیوسته‌اند. به سه دلیل معتقدیم باید از این حمایت درست است.

نخست، ماهیت خود توافق. همانطور که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است، برجام(طرح جامع اقدام مشترک) قدرتمندترین توافق عدم اشاعه سلاح های هسته ای است که تاکنون مذاکره شده است. برای نخستین بار جامعه بین المللی قادر خواهد بود از همه تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران به شکل از قبل اعلام نشده بازرسی کند و به دیگر سایت های مشکوک آن دسترسی داشته باشد. راکتور آب سنگین اراک تغییر کاربری خواهد یافت و هزاران دستگاه سانترفیوژ به ویژه مدل های پیشرفته تر آن برچیده خواهند شد.

دوم، طرح جامع اقدام مشترک بهترین و شاید تنها توافق ممکن بود. البته این توافق کامل نیست؛ هیچ توافق چند جانبه و در این سطح پیچیدگ- و به ویژه همکاری نکردن چین و روسیه به همه اهداف مورد نظر خود دست پیدا نخواهد کرد. با این حال معتقدیم جامعه بین المللی در اجرای ساختار شفاف سازی و بازرسی های برجام هوشیارانه اقدام خواهد کرد. هیچ ناظری بر مذاکرات معتقد نیست که مذاکره کننده های آمریکا می توانستند در خصوص اختلاف نظرهای بسیار جدی بدون از دست دادن حمایت ایران یا شرکایش در پنج بعلاوه یک، امتیازات بیشتری بگیرد.

علت سوم حمایت ما از توافق هسته ای ایران، نبود جایگزین مناسب دیگر بود. اگر آمریکا از مذاکرات هسته ای خارج می شد، ائتلاف بین المللی که به شکل گیری برجام منجر شده بود و نظام تحریم هایی که آغاز مذاکرات را زمینه سازی کرده بود، از هم می پاشید و در عین حال اهرم های فشار در مذاکرات اعتبار خود را از دست می دادند و اسرائیل و آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی می شد. ایران نیز برای ادامه برنامه هسته ای خود بدون هیچ گونه محدودیتی ادامه می داد.

چنین شرایطی جنگ را تنها راه حل جایگزین می کرد. برخی از محافظه کارانی که از جنگ عراق حمایت همه جانبه ای داشتند، اکنون با این توافق مخالف هستند. اما برجام مسیر بهتری را پیش روی ما قرار داده است: برجام ابزارهای واقع بینانه تر و شفاف تری را برای متوقف کردن هر مسیری که به توسعه برنامه هسته ای ایران منتهی می شود، بدون حذف هیچ یک از گزینه های ما در صورت فریبکاری ایرانی ها در توافق، ارائه کرده است.

این تنها قضاوت سه تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیست: این دیدگاه مشترک دیپلمات های همه کشورهای عضو پنج بعلاوه یک، کارشناسان، دانشگاهیان و مقامات حوزه انرژی و مقامات دفاعی و مالی- و مهمتر نمایندگان برجسته جامعه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل از جمله مقامات برجسته اسرائیلی که به طور مستقیم در روند مذاکرات با آنها مشورت شده است- می باشد.

به طور خلاصه، برجام برجام توافقی است که می تواند تهدید مشترک ما( اسرائیل و آمریکا) را حل کند. برجام به دیپلماسی فرصت می دهد و دستاوردی است که ارزش حمایت های گسترده در آمریکا، اسرائیل و سراسر جامعه بین المللی را دارد. با حمایت کافی مجلس نمایندگان و سنا، این توافق به یک حقیقت اجرایی تبدیل خواهد شد. ما باید از اجرای هوشیارانه آن اطمینان حاصل کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار