نگرانی مشترک آمریکا و عربستان درخصوص یمن

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با پادشاه سعودی گفت: آمریکا و عربستان در مورد یمن نگرانی های مشترک دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه العربیه گزارش داد: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفت قصد دارد در دیدار روز جمعه خود با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در کاخ سفید درباره یمن، توافق هسته ای ایران و دیگر موضوعات گفتگو کند.
اوباما در مصاحبه با خبرنگاران که پیش از نشست وی با ملک سلمان در کاخ سفید جمع شده بودند، افزود وی و ملک سلمان از اهداف مشترک در زمینه حل بحران انسانی در یمن و مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه برخوردارند.
وی تصریح کرد در دیدار با ملک سلمان همچنین قصد دارد درباره بازارهای انرژی نیز که طی چند ماه اخیر شاهد کاهش شدید بهای نفت بوده است، گفتگو کند.
وی مدعی شد: در این دیدار در مورد اقدامات تنش زای ایران در منطقه گفتگو می کنیم. 
رئیس جمهور آمریکا در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی گفت: آمریکا و عربستان در مورد یمن نگرانی های مشترک دارند.
وی با بیان اینکه دیدار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی از واشینگتن نشانه دوستی دو کشور است، افزود: با عربستان در مبارزه با تروریسم در جهان همکاری می کنیم.
پادشاه عربستان گفت: روابط آمریکا و عربستان مستحکم است و آغاز آن به دوران روزولت و ملک عبدالعزیز (بن عبدالرحمان آل سعود 1945) باز می گردد. ما روابط خود با آمریکا را برای جهان و منطقه مفید و سودمند می دانیم. این چیزی است که ما همیشه در موردش سخن می گوییم و خواهان روابطی مستحکم  و گسترده در همه زمینه ها هستیم. ما همچنین خواهان آنیم که بر اساس اقتصاد آزاد، ملتهای دو کشور با یکدیگر رابطه داشته باشند و همیشه منافع مشترکی میان آنها وجود داشته باشد. علاوه بر این می خواهیم که حکومت های دو کشور هم روابط سیاسی مستحکمی داشته باشند.
سلمان بن عبدالعزیز افزود: بار دیگر می گویم از اینکه در اینجا در کنار دوست خود هستم خوشحالم و امیدوارم که روابط ما همیشه پابرجا و در خدمت صلح جهانی و منطقه ای باشد. همانگونه که رئیس جمهور آمریکا می داند، منطقه ما شاهد تحولات زیادی است که در مورد آنها با آمریکا همکاری کامل داریم. برای ما ثبات منطقه مهم است. ما خواهان ثباتی در منطقه هستیم که در خدمت مردم منطقه باشد.
براساس این گزارش، سفر ملک سلمان به آمریکا باعث خواهد شد تا دولت آمریکا پیش از رای گیری کنگره درباره توافق هسته ای ایران، به طور علنی این نگرانی ها را مورد توجه قرار دهد.
اوباما تلاش خواهد کرد به ملک سلمان اطمینان دهد از خطرهای ناشی از ایران آگاه است، اما مقامات کاخ سفید گفته اند درمورد این خطرها اغراق شده است.
رئیس جمهور آمریکا گفت: ما نگرانی خود را درباره یمن بیان و بر ضرورت روی کار آمدن دولتی کارآمد با حضور همه گروه ها و قادر به پاسخگویی بودن به اوضاع انسانی تاکید کردیم.
وی مدعی شد: هر چند آمریکا از عزم عربستان سعودی برای مقابله با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران پشتیبانی می کند، اما واشینگتن به همه طرف های یمنی درباره پیامد این مناقشه برای غیر نظامیان هشدار داده است.
دهها تظاهرکننده در اعتراض به مداخله نظامی عربستان در یمن مقابل کاخ سفید تجمع کردند و روی پلاکاردهایی که در دست داشتند "عربستان سعودی زنان و کودکان را می کشد" و "جنگ عربستان سعودی علیه یمن را متوقف کنید" دیده می شد.
باراک اوباما با اشاره به ضرورت اجرای توافق با ایران برای اطمینان از اینکه این کشور به بمب هسته ای دست پیدا نمی کند، در ادامه ی ادعاهای خود همچنین بر عزم خود برای مبارزه با فعالیت های بی ثبات کننده این کشور در منطقه  تاکید کرد.
امیرنشین های سنی حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی بعد از توافق ماه ژوئیه بین قدرت های بزرگ و ایران نگران هستند تهران بیش از پیش به عنوان یک مخاطب مشروع در منطقه تلقی شود. 
رئیس جمهور آمریکا همچنین بر همکاری  کاملا تنگاتنگ دو کشور در مبارزه علیه تروریسم  به ویژه در جنگ علیه گروه تروریستی داعش تاکید کرد.
توماس فریدمن، سردبیر با نفوذ نیویورک تایمز در مقاله ای که این هفته منتشر شد ائتلاف با عربستان را به عنوان بزرگترین حامی اسلام افراطی  به شدت محکوم و اعلام کرد: آمریکا هرگز درباره این افراط گرایی، عربستان را بازخواست نکرده است چون ما به نفت آنها وابسته هستیم.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۰:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
آخه،آمریکا وسگ دست آموزش نگرانن،آره دیگه کسانی که حیوونن وارون فقط کشتار انسانها ی بیگناه ، زنان ، کودکانه ......وقتی با اراده ومقاومت یک ملت که حاظر نیستن برن زیر پرچم ظلم وستمشون،باید هم نگران باشن،عربستان وهابی با این جنایت در یمن گور خودشو کند،آه کودکان بیگناه روزی گریبان آل سعود را خواهد گرفت،دم تکون دادن برای اربابش آمریکا یه تاوانی هم داره،
آخرین اخبار