رای منفی سناتور«بن کاردین» به توافق هسته ای در قالب اظهارات بی اساس علیه ایران

بن کاردین عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد به توافق هسته ای ایران رای منفی خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از واشنگتن پست، «بن کاردین» سناتور دموکرات ایالت مریلند در مطلبی که در واشنگتن پست منتشر شد اعلام کرد در فرایند ارزیابی توافق هسته ای ایران دو مسئله اساسی همواره مورد نظر وی بوده است؛ آیا این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد و اینکه آیا رد شدن این توافق احتمال سناریوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را افزایش می دهد یا خیر. 

وی در این مطلب نوشت: به رغم همه لفاظی هایی که می شود این گزینه ها کاملا مشخص نیستند و هیچکس اظهارات محکم و صریحی نمی کند. به طور آشکار، ایران دارای سلاح هسته ای، تغییرات عمده ای در جهان ایجاد خواهد کرد و این مسئله بی ثباتی در منطقه را به شدت افزایش خواهد داد. پس از آنکه تحریم های ضد ایران لغو شود اعمال دوباره آنها برای جلوگیری از فرار هسته ای ایران دشوار خواهد بود. اگر ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای اقدام کند گزینه نظامی محتمل تر خواهد بود. 

این سناتور پر نفوذ دمکرات افزود: توافق هسته ای ایران شامل دستاوردهای قابل توجهی است. توافق هسته ای محدودیت های شدیدی بر برنامه هسته ای ایران طی 10 الی 15 سال آتی اعمال خواهد کرد و ما توان بازگرداندن تحریم های بین المللی در صورت نقض قابل توجه توافق را خواهیم داشت و کشورهای دیگر عضو شورای امنیت نیز قادر نخواهند بود این اقدام را وتو کنند.
وی در اظهاراتی بی اساس، دستیابی به این توافق را حاصل مهارت های دیپلماتیک دولت اوباما خواند و مدعی شد ایران هیچ گزینه ای جز امتیاز دادن پس از سالهای مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های شدید آمریکا نداشت. با این حال تصویب دو حزبی قانون بازنگری بر توافق هسته ای ایران موضع مذاکراتی آمریکا را تقویت کرد. این مسئله موجب افزایش شفافیت شد و روشن کرد که این توافق مورد بازنگری دقیق و انتقادی قرار می گیرد. 

با این حال وی افزود: مسایل منفی و مثبت زیادی درباره این توافق وجود دارد و فاصله ای که هر کدام از دو طرف در این تعادل دارند بسیار کم است با این حال پس از بررسی طولانی این توافق تصمیم گرفتم با آن مخالفت کنم. 

کاردین گفت: این توافق به برنامه هسته ای ایران مشروعیت می دهد. پس از 10 الی 15 سال، ایران این گزینه را خواهد داشت تا در کوتاه مدت برای دستیابی به سلاح هسته ای غنی سازی کند. 
وی در ادامه برخی از اظهارات بی اساس خود، بدون اینکه به فعالیت های کنترل نشده همپیمان قدیمی آمریکا در منطقه، یعنی رژیم صهیونیستی که دارای تسلیحات هسته ای است، اشاره ای بکن، ایران را کشوری «یاغی» خواند  و مدعی شد: بنابراین توافق هسته ای با ایران مسیری قانونی برای کشوری فراهم می کند که همچنان یک کشور یاغی به شمار می رود و سالها وظایف خود را در قبال رژیم های بین المللی عدم اشاعه نقض کرده است. بدتر از آن این است که این توافق موجب لغو تحریم های ایران و تقویت تعاملات اقتصادی این کشور می شود. اگر ایران توافق را نقض کند جلب حمایت بین المللی برای تحریم های جدید فرایندی طولانی خواهد بود. واکنش نظامی بر اساس این سناریو اگرچه فاجعه بار است اما محتمل تر است. 

کاردین در پایان ادعاهای بی پایه و اساس خود گفت: در نهایت ما همچنان باید در تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد و استوار باشیم. ما باید در مقابله با حمایت ایران از ترویسم و مقابله با اقدامات ایران در نقض پروتکل های موشکهای بالستیک و وظایف بین المللی حقوق بشر متحد باشید کنگره و دولت نباید در گذشته باقی بمانند، باید گذشته را کنار بگذارند ما باید با یکدیگر به دنبال رویکردی کاربردی و دو حزبی در قبال ایران باشیم. من آماده همکاری با همکاران خود در کنگره و دولت برای دستیابی به این هدف هستم. 

این در حالی است که شمار نمایندگان آمریکایی در کنگره که از توافق هسته ای ایران حمایت می کنند به 37 نفر رسیده و همین میزان برای حفظ وتوی اوباما کافی است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
این سناتور دروغگو نوکر صهیونیست هاست که با کاسبی از تحریم گذران عمر می نماید . این سناتور های ننگ ملت آمریکا هستند .
آخرین اخبار