بیشترین و کمترین طلاق در کدام استان‌ها اتفاق می‌افتد؟

طبق آمارهای موجود، نسبت ازدواج به طلاق از ۶.۱۲ درصد در سال ۹۰ به ۴.۴۳ درصد در سال ۹۳ رسیده که این آمار از کاهش ۲۷ درصدی نسبت ازدواج به طلاق در چهار سال گذشته حکایت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،طبق بند 5 اصل 156 قانون اساسی، دستگاه قضایی متولی اصلی پیشگیری از وقوع جرم در کشور است و با عنایت به تصریح رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم توجه به مقوله پیشگیری از وقوع جرم و تامین امنیت اجتماعی برای افراد جامعه، پرداختن به پیشگیری از جرم، ضروری است.

بنابر اذعان و تأکید متخصصان و صاحب‌نظران در عرصه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی، پدیده «طلاق» به طور مستقیم و غیرمستقیم در بروز انواع آسیب‌های اجتماعی و جرائم نقش دارد.

به طور قطع برای تحلیل جرم و آسیب‌های اجتماعی یا هر پدیده دیگری، دسترسی به آمارهای دقیق از پیش‌نیازهای اصلی است و

می‌تواند مدیران و مسئولان کشور را در برنامه‌ریزی برای آینده کمک کند.
از همین رو نگاهی به جدول طلاق و ازدواج‌های کل کشور در طول سال‌های 90 تا 93 می‌اندازیم که به شرح ذیل است:
   
90 91 92 93
طلاق 142841

150324

155369 163569
ازدواج 874792 829968 774513 724324
نسبت ازدواج به طلاق 6.12 5.52 4.98 4.43


جدول فوق نسبت ازدواج به طلاق در کشور در چند سال اخیر را نشان می‌دهد. روند کاهشی این نرخ از سال 1390 تا 1393 نمایانگر کاهش محسوس ازدواج و افزایش طلاق در کشور است که توجه بسیار زیاد مسئولین امر در این رابطه را می‌طلبد.

طلاق 210 نفر به ازای هر 100 هزار نفر در کشور

بر اساس نرخ جمعیتی طلاق استان‌ها در سال 93، به طور میانگین به ازای هر 100 هزار نفر در کشور نزدیک به 211 نفر طلاق می‌گیرند.

بر این اساس، استان سیستان و بلوچستان با 54.96، ایلام با 101.39 و کرمان با 122.27 به ترتیب استان‌های دارای کمترین آمار طلاق در سال گذشته بودند.

همچنین استان خراسان رضوی با 297.08، گیلان با 276.02، کرمانشاه با 268.73 و استان تهران با 262.57 به ترتیب دارای بیشترین آمار طلاق در سال 93 بودند.

کاهش 8 درصدی ازدواج و یک درصدی طلاق در چهار ماهه نخست سال 94

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز، شهریور ماه جاری آماری از آمار ازدواج و طلاق در چهار ماهه نخست سال 94 ارئه کرده که قابل تامل است.

بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در چهار ماهه نخست امسال، 220 هزار و 635 واقعه ازدواج و 49 هزار و 433 واقعه طلاق در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش هشت درصدی ازدواج و یک درصدی طلاق است.

بنابر اذعان کارشناسان، از علل نرخ بالای طلاق می‌توان به افزایش ازدواج‌های بدون شناخت، مشکلات اقتصادی، دخالت‌های بی‌مورد برخی خانواده‌‌ها در زندگی فرزندان، مشکلات فراوان مالی، اقتصادی و ...، سطح آگاهی پایین برخی خانواده‌ها و جوانان نسبت به طلاق و تبعات آن و همچنین عدم بلوغ کامل برخی جوانان نسبت به مسائل و مشکلات را نام برد.

متاسفانه امروزه در میان پرونده‌های طلاق مطرح در محاکم خانواده، پرونده‌های «طلاق توافقی» سهم بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند و زنگ خطر را از مدت‌ها پیش به صدا درآورده‌اند؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفتم تیر امسال در دیدار رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضایی با معظم له با تأکید بر تلاش برای تسهیل ازدواج جوانان به برخی مشکلات دادگاههای خانواده از جمله «طلاق توافقی» اشاره کردند و افزودند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده ها، اینگونه مسائل را تقلیل دهند.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/
برچسب ها: طلاق ، استان ، بیشترین ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۱۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
خداوند تمام جوانان را خوشبخت کنه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۰۹ ۰۳ دی ۱۳۹۶
الان در سال 2017 هستیم و خانواده های ایرانی که با هم مشکل دارن ، خیلی راحت از هم طلاق میگیرن و این مساله کاملا جا افتاده است ، درست عین غرب و خوب است که ما ایرانی ها سرمون را از تو برف دراورده و واقع گرا باشیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۰۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
دختروپسرقبل ازازدواج بایدچندماه باهم رابطه داشته باشن بهترین راه آشنایی وتشخیص برای ادامه وازدواج یانه٫این بهترین راه ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی چراغی
۱۸:۲۱ ۲۳ تير ۱۳۹۶
به نظر من اولین دلیل که مقدم بر دلایل دیگر طلاق هستش بی اطلاعی افراد از اهداف واقعی ازدواج و نداشتن مهارت های زندگی و نوع برخورد های صحیح در برابر هم هستش.چون ما قبل از ازدواج هیچ تجربه ای از زندگی زناشویی نداریم پس باید حتما دولت یک برنامه های بلند مدتی برای آموزش افراد داشته باشه.ما می بینیم شرکت های خصوصی به این نتیجه رسیدند.و اونا با هزینه های سنگین جلساتی رو برای آموزش افراد برگزار می کنند.که بیشتر مردم نمی تونن در این جلسات شرکت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
(؟ )$$$$#@
۱۱:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
وضع زنجان چه طوره؟کاش وضعیت همه استان ها رو میزاشتین تا از شهر خودمون مطلع شیم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
اصلا توو این دوره و زمونه زنی که یکی یا دوتا هوو داشته باشه وجود داره؟وفاداری معنی میده وقتی یک مرد چندتا زن داشته باشه؟کجای دنیا چند تا زن رو برای یک مرد میپسندند؟ما کجای کاریم؟خدایا به من یه فهمی بده تا بفهمم.یعنی چی اخه؟زن موجودیست که یک مرد بتونه چندتا ور داره واسه خودش؟یا نه فقط باید یکی داشته باشه و به همون وفادار باشه؟اگه چندتا زن گرفتن ایرادی نداره پس من خیلی عقب مونده و کاهل هستم که انقدر وفادار و مچله یه نفر شده ام
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۰۰:۵۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶
ب نظر من تاحد زیادی عامل طلاق ب خاطر عدم اطلاع زوجین از نوع روابط زناشویی واحترام وتعامل متقابله وتاحدی هم دخالت بی جای خانواده ها وعدم مدیریت مرد خانه والبته سطح توقع زن ومرد امروزی ازهم
Iran (Islamic Republic of)
balouch
۲۰:۵۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
من در بلوچستان زندگی میکنند در منطقه ما طلاق ننگه بزرگیست وتا جایی که امکان داره از هم طلاق نمیگیرند وخیلیها دو وسه وحتی چهار زن همزمان با هم زندگی میکنند وهیچ مشکلی ندارند و از شوهر توقع بسیار کمی دارند وسعی میکنند باسختی زندگی کنند ولی طلاق نگیرند
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۰۵ ۰۵ دی ۱۳۹۵
بنظرمن ما باید درزندگی سعی کنیم تعمییرکارباشیم.نه تعویض کار.مهمترین کار یک مرد قدرتمند.وباتفکر تعمییرزندگی هست نه تعویض
United States of America
علی
۰۰:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
با سلام
سخنی با مسئولین و متولیان امر طلاق و ازدواج و آموزش و پرورش جامعه:
آیا وقت آن نرسیده که موضوع مهارتهای ارتباطی و زندگی بعنوان یک دغدغه در سیستم آموزشی ما نمود پیدا کند و سطح مهارت های ارتباطی جامعه اسلامی ما کمی ارتقا یابد؟
تا کی در قالب آمار فقط هشدار می دهید ؟ برای جلوگیری از طلاق و تشویق به ازدواج چه اقداماتی و چه برنامه هایی احرا نموده اید؟ انتظار می رود در واگذاری مسئولیت ارادی در راس قرار بگیرند که تخصص و برنامه داشته باشند تا شرایط از اینکه هست بدتر نشود.
مطلبی دیگر با مشاوران و وکلای گرامی است و آن اینکه اقدامی که شما برای بدست آوردن مبلغ ناچیزی انجام می دهید نتیجه اش تخریب کانون یک خانواده، با تبعات مرتبط به آن از لحاظ فردی و اجتماعی است پس استدعا دارم کمی در اقدامات و مشاوره هایی که می دهید دقت کنید !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
اپیدمیولوژیست
۱۹:۱۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
آقاجان این مقایسه کاملا غلط و غیر علمیه.
چون ازدواج در لحظه اتفاق میفته.و طلاق بعد چند سال از شروع زندگی اتفاق میفته.ازدواج در یکسال خاص به شرایط همون سال برمیگرده در حالی که طلاق یه فرایند تدریجیه که معمولا در زوجهایی اتفاق میفته که بیشترشون یک سال از شروع زندگیشون میگذره و عواملی طی این مدت رو زندگیشون اثر گذاشته.
United States of America
حسین
۱۴:۵۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
به جان خودم اگه یه کار درست و حسابی با حقوق خوب بهم بدن ها،یه تنه آمار ازدواج رو در سطح کشور بالا میبرم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
اما من نظر دیگه ای دارم مشکل دختر پسرای ما هستن چون گذشت کم شده انعطاف پذیری کم شده با اولین مشکل راه میوفتن به دادگاه.در کار هم همینجوری خیلی کم کسی میبینی دائم تو یه شرکت کار کنه چون یاد گرفتن با اولین مشکل از اونجا بیان بیرون یادنگرفتن مشکلا رو حل کنن.همینطور تو رابطه فامیلی دوستی همسایگی .الان کسی جرئت داره کسی به کسی بگه بالای چشمت ابرو .و تربیت اشتباه پدر و مادر که بچه ها رو راحت طلب بار اوردند و بهشون یاد ندادن گذشت کنن صبر کنن و راه حل پیدا کنن برای مشکل .از وقتی حل المسائل اومد و گام به گام قدرت فکر گرفته
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۴:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
شهرای محروم در سال های اینده بیش از پیش آمار طلاق را تجربه خواهند کرد بایستی کنترل جمعیت اتخاذ شود البته با توجه به تورم و بیکاری و فقر و ...
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۴:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
باسلام...
بنده یکی از محروم ترین استانهای کشورهستم( بلوچستان) و خیلی خوشحالم ک استانم آمار طلاقش کمتره وبیشترین درصد ازدواج داره چون اینجا اصلا ب مادیات توجه نمشه از غنی بگیر تا فقیر باهم سازگارند حتی چند درصدشون 3زنه هستن ولی بازم مث بقیه ب زندگیشون ادامه میدن این یعنی اصالت،یعنی اهل زندگی،یعنی وفاداری....
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۴:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
بالاخره این جمعیت بالا باید افرادی مثل خودشان را پیدا کنند تا بتوانند زندگی را ادامه دهند.
باید زیربناهای اجتماعی جوری چیده شه که برای افرادی هم که جدا شده اند مثل متاهل ها امکان گذران زندگی به صورت عادی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
همه طلاقا مال فقره منم نه کار دارم نه پول امثال منم زیادن امار ازدواجم بزودی اینقدر افت میکنه اگه مسئولین بفکر نباشن
-
فرهنگی
۱۴:۰۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
ما در دوران کودکی با همبازیهای خود دختر وپسر حتی دوران اول راهنمایی مشاجره ،رقابت ،دوستی ودر کل با هم کنار آمدن ،گذشت ومودت را تجربه می کردیم ولی جوانهای الان فقط با یک گوشی وتبلت ورایانه بازی می کنند از خانه بیرون هم نمی روند وعملا تجربه ای از مشاجره ،قهر ،آشتی وکنار آمدن باهم را ندارند ودر زندگی پیش رو سریعا جدا می شوند وتلاشی برای حفظ زندگی نمی کنند .بقول زن داداشم دخترم اصلا هیچ مشاجره ودعوایی بین ما زنوشوهر ندیده است فردا چطوری می خواهذد احیانا با مشاجره ودعوای زندگی خودش روبرو شود
Kazakhstan
ح ب
۱۴:۰۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
تشکر از ((رحمیا)) که استدلال درست و واقع بینانه داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
خب خانم مشاور وقتی شغل نیست دنیاروپارتی بازی و باند بازی گرفته

از دست مشاوران و وکلای .......
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۲:۵۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
باسلام....اولا محرومیت هیچ ربطی به طلاق نداره..دوما استانی مثل کرمان که جز استانای ثروت مند کشوره با این سطح پایین طلاق..نشون میده که ارزشهای خوانوادگی در تعیین سطح طلاق موثره نه محرومیت یه استان
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
ایا تناسب جمعیت با تعداد طلاق انجام شده است
Iran (Islamic Republic of)
رحمیا
۱۱:۳۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام، یکی از دلائل عمده بالا رفتن آمار طلاق در جامعه ، راهنمایی های وکلای محترم می باشد که به محض مراجعه افراد (موکل) به آنها با حق دادن به آنها مواد قانونی را ردیف می نمایند و برای مشکل کوچکی که احیاناً وجود دارد در قالب ماده های قانونی که قانونگذار برای اوج مشکل مقرر کرده را در پرونده مطرح می نماید. و طرف مقابل هم برای دفاع از خود در مقابل شکایت وکیل شریک زندگی ، مجبور می شود وکیل بگیرد و وکیل این طرف در مقابل مواد مندرج در شکایت پرونده به استناد مواد قانونی به دفاع بر می خیزد و می بینی مشکل کوچکی که براحتی می توانست در یک جلسه خانوادگی و یا با یک مشاوره حل شود تبدیل می شود به پرونده قطوری، که طرفین برای رهایی از رفت و آمدهای طولانی مدت دادگاه و سوال و جواب در خصوص موارد درج شده در پرونده ها، معمولاً رضایت به طلاق توافقی می دهند و یا اینکه برای اثبات حقانیت خود و یا رهایی از اتهامات مجبور می شوند ریز و درشت زندگی خصوصی خود را افشا نمایند و عملاً شرکای زندگی که در زندگی مشکلات کوچکی داشتند از همت تلاش وکلای دلسوز و وظیفه شناس به مرحله ای می رسند که شاید کمترین خواسته آنها ساقط نمودن طرف مقابل از زندگی و حیات است.
عامل دیگر بالا بودن طلاق ها ، عدم وجود آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی است که متاسفانه در سیستم آموزشی ما جایگاهی ندارد بطوریکه جوانان ما تا پایان تحصیلات تخصصی پیش می روند ولی وقتی وارد زندگی می شوند متوجه می شوند که با چالش هایی مواجه می شوند که در مورد آنها آموزش ندیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۳۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
وقتی اشتغال نیست همه چیز گرونه طلاق افزایش پیدا میکنه دوما وقتی کسی به فکر این همه جوان بیکار نباشه کسی ازدواج نمیکنه جوانان یا به کارهای خلاف شرع روی میرارن یا معتاد میشن این طوری میشه امار طلاق میره بالا
-
میراب
۱۱:۱۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
با سلام
من یک مددکاراجتماعی هستم و روزانه شاهد پرونده های طلاق به دلایل مختلف میباشم که برخی ازآنان دراین گزارش اشاره شده است، لیکن دادن آمار و گذشتن ازآن دردی را دوا نمیکند .
میتوان با نزدیک ترکردن خانواده ها به هم دیگرو دادن مشاوره های واقعی به زوجین درخصوص مهارتهای زندگی و دیگرمهارتها و مخصوصاً به زوجه .و پیگیری این مشاوره ها دردوره های مشخص ودر پنج سال اول زندگی بطورمداوم و استفاده از مشاورین با تجربه دراین امر.سمیعی
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
یه نفر رو میشناسم به خاطر محقق نشدن وعد اقا داماد برای برگزاری آیین زناشویی که اونم به خاطر ماندن در صف بانکهای محترم هیچگا صورت نگرفت کارشون به جدایی (طلاق) کشید
Malaysia
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
چون محروم اقتصادی اند ونه محروم فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۰:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
آمارطلاق و ازدواج مال سازمان ثبت احوال است نه سازمان ثبت اسناد واملاک
-
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
با سلام، بیزحمت آمار ها رو چک بکنید بعد خبر رو بزارید منظورتون اینه که به ازای هر هزار نفر 211 نفر نه 100هزار (طبق آمار خودتون )
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۱۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام دوست عريز استان محروم بعلت ازدواج كم وجمعيت كمتر وخصوصا ازدواج فاميلي وشناخت بيشتر پسر ودختر ازهم ديگه ازدواج موفقتر دارند بالعكس استان بزرگتر هيچ كدام از موارد ذكر شده را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
مسئول؟!!! مسئول هم مگه داریم؟؟؟؟مسئول کجا بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
دمت گرممم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام من از مسئولین میپرسم چرا پایتخت مذهبی ایران باید امار طلاقش بیشتر از همه باشه.....؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۰۹:۳۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
با گفتن آمار دردی دوا نمیشه پس کی میخواین دنبال چاره باشند مسئولین
United States of America
قلیجی
۰۹:۰۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
سلام.چرا استان های محروم کمترین طلاق رو دارند بعد استان های مثل تهران بیشترین...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۴۵ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
چون جامعه آماری استان های محروم خیلی کمتر از تهران هست و این مقایسه و نسبت گیری کاملا اشتباه..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
در مناطق محروم با مشکلات خودشون می سازند وتحمل می کنند
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۵۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
چون مردمان استان های محروم سطح توقع پایینی دارند واس خاطر همین هم هست که محروم مانده اند . البته از سر لطف مسئولین محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
راست میگه ها.شاید اون ها اصلا نمی ذانند طلاق چی می سوزند و میسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
چون در مناطق محروم عليرغم فقر كه دارند . ارزش ها و اصالت خانواده ها رنگ نباخته و مردم فقير همينه كه نصفه نيان داشته باشند كه با ؟آن گذران زنمدگي كنند خدارا شاكرند و به دنبال برخي كارهاي بي ارزش و حرص و ولع نيستند كه اين كارهاي حقير هم بنيان خانواده را سست مي كنند و هم انسان را از درجه انساني پايين مي كشد و هم رضا خدا را از آنها مي گيرد
پس سعادت در زندگي به پول نيست بلكه به حفظ ارزشهاي اسلامي و انساني و خانوادگي است و زندگي را با وجد مشقت زياد آنچنان زيبا مي كند كه مردم فقر بيشتر علاقه را به خانواده خود دارند البته نبايد گفت كه تمام ثروت مندان از نظر بنيان و اصالت خانوادگي مشكل دارند كه اين خود جمله غلطي است . بلكه بايد گفت پول و ثروت همرا خود آفت دارد و اگر از آفت آنه به خدا پناه نبريم و از آن درست استفاده نكنيم (كارخير در كسب رضاي الهي) حتما با معضلات آن دست به يقه مي شويم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
استان ها محروم به اصول ، سنت ها و اعتقادات پایبند تر هستند وشناخت از همدیگر آسانتر امکانپذیر می شود.
آخرین اخبار