سندی برگر: اگر آمریکا زیر توافق هسته ای بزند، رژیم تحریم‌های بین المللی فرو می‌پاشد

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هشدار داد در صورتی که این کشور توافقنامه هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد، حفظ رژیم تحریم های بین‌المللی علیه تهران بسیار مشکل خواهد بود.

سندی برگر: اگر آمریکا زیر توافق هسته ای بزند، رژیم تحریم‌های بین المللی فرو می‌پاشدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه خبری یورونیوز در گفتگویی ویژه با «سندی برگر»، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون و یکی از روسای گروه آلبرایت استون برایج مستقر در واشینگتن، فردی که از توافقنامه هسته ای ایران با قدرت های جهانی به طور فعال حمایت می کند، نظر وی را درباره این توافقنامه جویا شد. 

وی در ابتدای این مصاحبه به این موضوع پرداخت که چرا از میان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، تنها در آمریکا کشمکش شدیدی درباره تصویب شدن یا نشدن این توافقنامه در گرفته است، اینکه آیا نفوذ  رژیم صهیونیستی باعث این کشمکش شده یا نه به طور کلی، این کشمکش ها برآمده از واکنش جمهوریخواهان دارای اکثریت در کنگره علیه باراک اوباماست.

به باور سندی برگر، علت بخشی از کشمکش ها، به رقابت های حزبی بر می گردد. وی گفت: اما باید به این واقعیت نیز اشاره کنیم که به لحاظ تاریخی روابطی که ما با اروپا داریم نسبت با ایران متفاوت است. نکته دیگری که در همین باره باید به آن اشاره کنم موضوع مسئولیتی است که ما در قبال تامین امنیت منطقه داریم و تامین امنیت منطقه ما را نگران کرده است.

وی افزود: بسیاری در آمریکا نگران امنیت اسرائیل هستند.برخی از خود می پرسند آیا توافقنامه هسته ای که با ایران به دست آمده است اثر منفی ویژه برای اسرائیل ندارد؟ در نتیجه همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا در ایجاد این کشمکش بین حزبی که درباره توافقنامه هسته ای ایران به وجود آمده است ایفا نقش کنند.

یورونیوز در ادامه این گفتگو اعلام کرد: مخالفان این توافق در آمریکا می گویند ایران در طول 15 سال که تحریم ها لغو خواهد شد و بهره مندی از درآمدهای گشایش اقتصادی، زمان خواهد داشت تا تروریسم بین المللی را تامین مالی کند و در نهایت نیز زیر تعهداتش خواهد زد. به همین علت ، برخی اکنون در آمریکا می گویند باید درباره این توافقنامه بازنگری شود و در همین باره نظر این سیاستمدار آمریکایی را جویا شد. 

برگر در پاسخ مدعی شد: به مدت 15 سال از هسته ای شدن ایران جلوگیری خواهد شد. از این گذشته، قبل از آنکه تحریم ها برداشته شود ایران باید به تعهداتی که در چارچوب این توافقنامه داده است عمل کند. در نتایج فواید و مزایای این توافقنامه برای ما خیلی سریع محقق خواهد شد. 

یورونیوز موضوع مانع تراشی هایی که کنگره آمریکا می تواند سر راه اجرای این توافقنامه ایجاد کند مطرح کرد و پرسید آیا دولت اوباما می تواند حمایت کافی را به دست آورد تا دیگر نیازی به وتوی ریاست جمهوری نباشد؟

این مقام ارشد پیشین آمریکا در پاسخ گفت: این دقیقا همان حالتی است که اکنون در آن قرار داریم . دولت اوباما مایل است حمایت 41 نماینده را به دست آورد؛ اما به طور کلی فکر نمی کنم کسی در کاخ سفید باشد که از همین حالا فریاد پیروزی در این باره سر بزند.

برگر درباره پیامدهای رد توافقنامه هسته ای با ایران در کنگره آمریکا برای سیاست خارجی این کشور نیز گفت:آمریکا از همان آغاز در خط مقدم این پرونده قرار داشت. حالا اگر ما این نقش رهبری خود را نادیده بگیریم، اشتباهی بزرگ برای رهبری آمریکا نه تنها دراین پرونده بلکه در پرونده های دیگر خواهد بود.

وی افزود: یک نکته دیگر نیز در این باره باید بگویم و آن اینکه به محض آنکه توافقنامه به تصویب برسد باید اجرا شود. روشن است در دوره اجرای این توافقنامه نیز ما باید چه در جایگاه آمریکا ، چه در جایگاه گروه 5+1 از موضع قدرت وارد شویم. 

شبکه خبری یورونیوز در ادامه پرسید آیا اگر کنگره آمریکا توافقنامه را رد کند ممکن است اتحادی که میان آمریکا و شرکایش برای اعمال تحریم علیه ایران به وجود آمده بود از بین برود؟

سندی برگر در پاسخ به این پرسش گفت قطعا چنین است. اگر کنگره توافق را رد کند، حفظ وحدت رژیم تحریمها خیلی مشکل خواهد بود. اگر ما بیاییم و به آنها( اروپایی‌ها) بگوییم چون کنگره ما این توافقنامه را دوست ندارد پس بیایید دوباره تحریم‌ها را شش ماه یا یک سال دیگر ادامه دهیم،تصورش مشکل است. 

این مقام سابق آمریکایی در ادامه مدعی شد: "نگرانی های ما درباره ایران فقط به مسئله هسته ای بر نمی گردد، بلکه به شیوه هایی برمی گردد که ایران در حمایت از تروریسم و فعالیت هایی دارد که این کشور در منطقه برای متزلزل کردن کشورهای همسایه اش انجام می دهد. در نتیجه لغو رژیم تحریم های ما علیه ایران ،خیلی دشوارتر از رژیم تحریم های کشورهای اروپایی علیه این کشور است."

وی همچنین ادعا کرد: هر نگرانی که ما می توانیم درباره ایران داشته باشیم،بسته به اینکه ایرانی هسته ای باشد یا نباشد فرق می کند . نگرانی های ما درباره ایران ، در صورت هسته ای بودن آن نسبت به نگرانی های ما درباره این کشور در صورت غیر هسته ای بودن آن، به مراتب بیشتر خواهد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار