یزد؛

انتقاد شدید نرگس آبیار نسبت به تخریب بافت های تاریخی شاهدیه

نرگس آبیارکارگردان یزدی با انتقاد از بی توجهی برخی ازمردم شاهدیه نسبت به بافت تاریخی گفت: عده‌ای نسبت به پیشینه و تمدن خود در این شهر ناراضی بوده و آن را باعث ننگ و خجلت خویش می‌پندارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛نرگس آبیار در نوزدهمین همایش یزدشناسی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایشی گفت: من امروز نمی‌خواهم از تمدن بی‌نظیر شاهدیه، از حسینیه‌های فاخر این شهر که بعضاً قدمتی 900ساله دارند و متأسفانه در اثر سهل‌انگاری به ویرانه تبدیل‌شده‌اند سخن بگویم بلکه می‌خواهم از مشقت‌ها و سختی‌های گذشتگان خود در این منطقه برای ساخت چنین بافت فاخری سخن بگویم. بافتی که متأسفانه هر دفعه که به یزد مراجعه می‌کنم قسمتی از آن در اثر سهل‌انگاری تخریب و به ویرانه مبدل شده است.
 
آبیار با انتقاد از بی توجهی برخی ازمردم شاهدیه  نسبت به بافت تاریخی گفت: : پدران ما درگذشته با بنا کردن خانه‌ها بر روی تلی از خاک، تنها بافت طبقه‌بندی‌شده در کویر را شکل دادند اما متأسفانه امروزه برخی نسبت به این اثر فاخر بی‌تفاوت هستند.
 
آبیار همچنین به دوران کودکی خود اضافه کرد: وقتی از تهران به یزد می‌آمدیم و وارد روستاهای این منطقه می‌شدیم فکر می‌کردم در دنیای اساطیری پا گذاشته‌ام .آن کوچه‌باغ‌های زیبا،آثار فاخر باستانی،هماهنگی چشم‌نواز تل خاک و باغ‌های سرسبز کجا رفته و چرا نسبت به تخریب آن‌ها واکنشی نشان نمی‌دهید؟
 
کارگردان ارزشی کشورمان ادامه داد: متأسفانه شهردار قبل، کمر به قتل این آثار بسته بود و چنان به تخریب این آثار دست زد که بنده شخصاً به مقام معظم رهبری نامه نوشتم و از ایشان درخواست کردم این مسئله را پیگیری کنند.
 
وی با انتقاد شدید از ساخت‌وسازهای بی‌رویه و تخریب بناهای باستانی خطاب به مسئولان استان گفت: از شما خواهش می‌کنم جلو این تخریب‌ها را بگیرید و در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مردم در خصوص ارزش این بافت‌ها کوشا باشید چراکه امروز بخش وسیعی از این بافت‌ها یا جایگاه معتادان شده و یا به دست مهاجرین افتاده که آنان نیز قدردان و دلسوز فرهنگ غنی این منطقه نیستند.
 
آبیار در پایان ضمن تشکر از شهردار شاهدیه خطاب به مردم این شهر گفت: در جهانی که امروز چنان برای میراث تاریخی ارزش قائل است که اگر یک دیوار کاه‌گلی بیابد دور آن را شیشه می‌کشد و برایش تاریخ و تمدن جعلی می‌سازد قدردان این میراث گران‌بها باشید و در حفظ آن بکوشید.
 
مستندساز یزدی  همچنین از ساخت مستند ابرآباد در آینده نزدیک خبرداد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.