بالاخره قیمت خودروی ایرانی در عراق چند؟

آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر شده که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برنامه پایش است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه دیشب «پایش» بعد از چند صباحی تأخیر به روی آنتن رفت و این بار با موضوع داغ روز یعنی «کمپین خرید خودروی صفر ممنوع» همراه بود؛ صرف نظر از آنکه این برنامه با حضور دو چهره ناشناس برای بررسی عوامل و ریشه های این کمپین و تأثیرات آن بر بازار خودروی کشور برگزار شده بود، نکته مهمتر در این برنامه برخی آمار ارائه شده در مورد صادرات خودروی ایران بود.

در این برنامه،درباره موضوعاتی از جمله تعرفه واردات خودرو در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها بحث شد و بحث در مورد تعرفه واردات به این جا رسید که ایران به نسبت کشورهای مشابه تعرفه کمتری دارد.

نکته دیگر آنکه یکی از کارشناسان برنامه، این کمپین را فرصتی برای موج سواری وارد کنندگان خودرو و سهامداران عنوان کرد، ولی جالب ترین نکته در برنامه دیشب، مربوط به آمار و ارقام صادرات خودروی ایران به عراق بود.

یکی از کارشناسان این برنامه اعلام کرد، نرخ رسمی فروش خودرو پراید در عراق، نزدیک به 30 میلیون تومان است. این آمار در نوع خود بسیار جالب توجه است، زیرا تا پیش از این تصور عمومی بر آن بود که خودروی پراید در کشورهایی که این خودرو به آنها صادر می شود، بسیار ارزان تر از ایران به فروش می رسد و حتی گفته شده بود در کشور عراق، این خودرو با بهایی زیر 10 میلیون تومان به دست خریداران می رسد.

البته مشخص نیست که کارشناس برنامه پایش این آمار فروش پراید در عراق را از چه طریقی به دست آورده و ارائه کرده است، ولی آنچه در این میان اهمیت دارد، این ادعاست که بهای رسمی پراید در عراق بیشتر از ایران است.

خودروی ایران با چه قیمتی به عراق صادر میشود؟

اما صرف نظر از این موضوع، امروز ایسنا آمار جالب توجهی از وضعیت صادرات خودروی ایران به عراق منتشر کرده که در تعارض کامل با آمار ارائه شده در برنامه پایش است.

 در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد، به گونه ای که در پنج ماه آغاز امسال، از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادره، بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.

 مجموعا طی پنج ماه نخست سال، حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر و همچنین در این پنج‌ ماهه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.

با یک محاسبه ساده می توان گفت با در نظر گرفتن نرخ 3400 تومانی برای دلار داخلی، ارزش گمرکی صادرات پراید به عراق برابر با 18 میلیون و 700 هزار تومان و ارزش گمرکی صادرات پژو پارس حدود 19 میلیون تومان خواهد بود. با فرض عوارض و تعرفه 5 درصدی واردات خودرو به عراق، باز هم این رقم به 30 میلیون نزدیک نخواهد شد.

دو نکته در این میان قابل توجه است؛ نکته نخست اینکه نرخ برابری دینار عراق با دلار آمریکا برابر با 1140 دینار است؛ به عبارتی، هر دلار آمریکا 1140 دینار عراق است که عملا مشتریان عراقی برای پراید حدود 6 میلیون و 200 هزار دینار پرداخت می کنند.

هر دینار عراق در بازار بین المللی برابر با حدود 26 ریال ایران است. در نتیجه بهای فروش پراید به عراق با محاسبه نرخ برابری دینار و ریال ایران برابر با حدود 16 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود که هنوز کمتر از نرخ رسمی فروش پراید در ایران است.

نکته دوم، تفاوت قیمت 100 دلاری گمرکی در صادرات پراید و پژو پارس به عراق است؛ در صورتی که در بازار داخل ایران، این دو خودرو حداقل 17 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند.

با این تفاسیر، هنوز دو نکته مشخص نیست: نخست اینکه کارشناس برنامه پایش با چه آماری و بنا بر کدام مستندات، فروش خودروی پراید در عراق را برابر با 30 میلیون تومان اعلام کرده و نکته دوم آنکه دلیل صادرات این دو خودرو به عراق، تنها با 100 دلار تفاوت قیمت، در حالی که تفاوت آنها در بازار ایران به بیش از 17 میلیون تومان می رسد، چیست؟

منبع: خبر آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
ایا بر وارد کردن ماشین ایرانی هم گمرک می خوان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۴
ایا بر وارد کردن ماشین ایرانی هم گمرک می خوان .
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
همش دروغه ما که نمیخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
نمیخریم..........
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۱:۳۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
این خانه از پای بست ویرانه بود!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
sam
۱۳:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
همش دروغه جدی نگیرید..
تا کی میخواید دروغ بگید ..ما ماشین صفر نمیخریم
Iran (Islamic Republic of)
محسن ط
۰۹:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
این کمپین خیلی چیزارو داره روشن میکنه
چه بازیایی....
چه دروغایی...
چه و چه و چه ....
Iran (Islamic Republic of)
ktv
۰۹:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
کارشناس محترم قبل از حضور در برنامه با خودرو سازها چایی خورده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
مجری باید همونجا ازشون مدرک مستند میخاست،ما ک نمیخریم تا ماشین نیاد به زیره 10میلیون نمیخرم
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۰۹:۰۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
مسئولین محترم خودرو ساز . بجای آمار وارقام وبه قول معرف فرار به جلو !!!قیمت ها را پائین آورده وکیفیت وخدمات پس از فروش تولیدات خودرا بالا ببرند . وبا مردم وهموطنان لجبازی نکنند !!! اینبار مردم تصمیم گرفته اند خودرو صفر نخرند تا تکلیف اینهمه اجحاف چند ساله خودرو سازان انحصارگر مشخص شود . یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
قنبری
۰۹:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
کارشناسان ناشناس حتما" ازخودشون بود یکی ازسایپا ویکی ازایرانخودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
بازم دروغ میگن نخرین نخرین
Iran (Islamic Republic of)
کرمانی
۰۸:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ای کسانی که پول میگیرید و حرف می زنید، بدانید و آگاه باشید حق الناس این مردم این دنیا گریبانگیرتون نشه اون دنیا از سرتون درمیاد البته شما که بهش اعتقادم ندارید. بازی با جون مردم تا کی.... توی ی تصادف شهری تو ی خیابون پرتردد، چهارنفر درجا تو خودروی ساخت شما جان به جان افرین تسلیم کردن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
آفرین برشما در زمان تحریم طبق لیست خود کارخانه ها اعلام کردند بیش از 70 درصد از هر خودرو وارداتی است که با این حساب 30درصد دیگه شامل لاستیک ها میشه واقعا" بعد از سی و چند سال حمایت بی چون وچرا از صنعت خودرو معلوم شد که خودروسازان خیانتکارند و باید به مردم جواب پس دهند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
ای کاش ما هم تو ایران می تونستیم به این راحتی ماشین از کشورهای دیگه بخریم تا این خودروسازان بی کیفیت درشون تخته می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
آمارهای برنامه پایش کذب محضه چرا که عراق بابت این خودرو بفرض پراید 6500 دلار نمیده ، با این پول خودروهای به مراتب بهتری رو میتونن سوار شن مثلا خودروهای میان رده ژاپنی ، کره ای و اروپایی نه پراید بنابراین تنها احتمال فروش پراید در عراق قیمت حدود 8 میلیونی آن است
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۱:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
دلیلش اینه که خدا میخواد اینا رسوا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
پزو پارس چند !!!!!!!!!..........اخه چی بگم بهتون انقدر ماشین نمیخریم تا حساب کار دستتون بیاد .شما ایرانی هستید یا عراقی؟؟؟؟.....!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
همش دروغه!!!!! باور نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
توهم زده زیاد جدی نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۲۳:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
با سلام وتشکر از گزارش روشنگر باشگاه خبرنگاران جوان .توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .شاید مردم شهید پرور ایران مستحق جریمه هستند کی میداند .این گران فروشی ها تازه اتفاق نیفتاده .پس انجمن حمایت از مصرف کننده کجاست .یعنی این نکته را هیچ مسئولی متوجه نشد .اگر تخفیفی در کار باشد باید متوجه خود ملت باشد نه کشور های دیگر .کدام کشور محصولات خود را کمتر از نرخ داخلی بما میفروشد .؟
Iran (Islamic Republic of)
حاج علي
۲۲:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
ما خدرو صفر نمي خريم تا خودرو سازان آن را با التماس و قيمت پايين تر به عراقي ها بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
آخه مردم چه گناهی کردن که باید همش دروغ بشنوند، بعدش هم میگن مردم ولی نعمت ما هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
بریم از عراق پژو بخریم ، به نظرتان برای وارد کردن ماشین ایرانی به ایران گمرک می گیرن؟
Germany
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
فکر بدی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۱:۰۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴
این قیمت دروغه
خود عراقی های پراید سوار گفتن 1700 دلار
از ده تاشون پرسیدم