چرا کارفرمایان در مشاغل پاره‌وقت، خانم‌ها را استخدام می کنند؟

بررسی ها نشان می دهد کارفرمایان بخش خصوصی تمایل زیادی برای استخدام خانمها در مشاغل اداری و پاره وقت دارند. مسئله ای که باعث شده صدای اعتراض آقایان دربیاید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان وضعیت بازار کار به خصوص در مشاغل پاره وقت و کارهایی موقتی غیر یدی، این روزها چندان تعریفی ندارد.  
 
در میان مسئله رکود و انتظار بازار به کنار، ولی بحث مشاغل پایین دست اداری و شغلهای ساده و پاره وقت هم در شرایط فعلی به مشکل برخورده است.  
 
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، به جنبه دیگری از مشکلات این مشاغل اشاره می کند: نیاز به یک کار پاره وقت دانجویی کنار درسم داشتم.. یعنی اشکم درومد وقتی دیدم همه کارای ساده و پاره وقت واسه دختراس.. هر آگهی استخدامی میبینی ب یک نفر خانم نیازمندند... نمیگم نباشه ولی به خدا ما پسرا هم نیاز به درآمد کمکی داریم گاهی وقتا.. یه رسیدگی بشه چرا همه جا فقط استخدام خانم میخان ؟؟ : به خدا ما هم نیاز داریم.
 
اینطور که این مخاطب می گوید در حوزه مشاغل اداری پاره وقت نیز خانمها، گوی سبقت را از آقایان ربوده اند. بررسی میدانی نشان می دهد در شرایط فعلی، کارفرمایان آزاد ترجیح می دهد مشاغل این چنینی را به خانمها واگذار کنند.  
 
یکی از این کارفرمایان که در صنف چاپخانه فعالیت می کند، درباره ترجیح حضور خانم به عنوان منشی خود می گوید: خانمها معمولا دقت بیشتری به کار خود دارند و کمتر به مسایل حاشیه ای می پردازند. از طرف دیگر، آقایان عموما ماندگاری کمتری در این مشاغل دارند و این کارها را از شان خود دور می دانند برای همین وقتی توان رفتن از این شغل را پیدا کردند، تردید نمی کنند و می روند و کارها زمین می ماند.
 
صاحب یک رستوران در خیابان شهید بهشتی تهران درباره استخدام خانمی که به عنوان صندوقدار او، مشغول کار شده نیز می گوید: به پاکدستی خانمی که استخدام کرده ام ایمان دارم. همچنین می دانم او سر ساعتی که در رستوران باز می شود، در محل کار خود حاضر است و دردسرهای آقایان که چندان برای وقت شناسی، اهمیت قائل نیستند را ندارد.
 
او درباره کارکنان خانم مجموعه اش نیز نظر جالبی دارد: به کارگیری خانمها بر خلاف آقایان اصلا ساده نیست. خانمها عموما از پدر، همسر یا برادر خود تبعیت می کنند و این تبعیت ممکن است برای آنها محدودیتهایی به وجود بیاورد. برای همین به سادگی نمی شود هر خانمی را که متقاضی کار بود به استخدام درآورد. ولی تجربه ام نشان می دهد در صورتی که خانمی توانست ثابت کند به این کار نیاز دارد و محدودیتهای اهل منزل هم برایش مشخص بود و با آنها کنار آمده بود، عموما زمان زیادی در این شغل می مانند.
 
تبلیغاتی برای استخدام خانمها

 
مشاهدات میدانی و بررسی آگهی های استخدام روزنامه ها نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد مشاغل اداری سطوح پایین برای خانمها در نظر گرفته شده است.  
 
مشاغلی مانند کارمند آژانس های مسافرتی، کارمند اداری، منشی مشاغل مختلف، آمارگر، کارمندان امور بیمه، تلفن چی، بایگانی، کارمند پذیرش، پاسخگویان بخش روابط عمومی شرکتها، مربیان زبان در مقاطع اولیه، بازاریابان تلفنی، مدرسان کمک آموزشی، مشاوران تلفنی، کمک حسابداران، فروشنده ها، نگهداری از سالمندان، صندوقداران، عکاسان مراسم، تدوین گران و مونتاژکاران تصویر، کانترداری، نمایندگی بیمه و ... از جمله مشاغلی هستند که آگهی های استخدام آنها بیشتر منحصر به اشخاص جویای کار با جنسیت مونث شده است.
 
تماس با برخی از کارفرمایانی که این آگهی ها را منتشر کرده بودند، مشاهدات میدانی و سخنان دیگر کارآفرینانی که نظر مثبت درباره استخدام خانمها را داشتند تایید کرد. آنها نیز عواملی مانند توقع کم، ماندگاری و وفاداری بیشتر، حاشیه کمتر، سازگاری بیشتر با محیط کار، دقت و حوصله، اشتباه کمتر و برخورد بهتر با مشتریان را عامل این انتخاب عنوان می کنند. 

 در این شرایط، مشخص است کفه ترازوی رقابت در بازار مشاغلی از این دست، بیشتر برای خانمها سنگینی می کند. خانمهایی که اخیرا به دانش و مدارک تحصیلی بالایی نیز تجهیز شده اند و آقایان را واداشته اند در بازار رقابتی این مشاغل بیشتر به سمت کارهای یدی، مشاغل خارج از اداره و سازمان و همچنین تخصص های بالاتر بروند.

 منبع: آفتاب
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار