ضرب‌المثل ضربدر هفت/3

مثل‌ها و متل‌ها حاصل پند و عبرت‌ها و تجربه‌های روزمره مردم سرزمینی هستند. داستان‌هایی که گاهی در حد افسانه‌اند و گاهی به حقیقت رخ داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مثل‌ها و متل‌ها حاصل پند و عبرت‌ها و تجربه‌های روزمره مردم یک سرزمین هستند. نتیجه داستان‌هایی که گاهی در حد افسانه‌اند و گاهی به حقیقت رخ داده‌اند و زبان به زبان و دهان به دهان گشته‌اند. 
 
دانستن و یادگیری ضرب‌المثل ها به ما کمک می‌کند تا هم بهتر حرف بزنیم و هم بهتر بنویسیم و هم گاهی شیرینی و طنزی را به کلاممان اضافه کنیم که تاثیر بهتری را بر مخاطب بگذارد. ضرب‌المثل‌های فارسی که البته تعدادشان هم کم نیست، همه این شیرینی و طنز را دارند و گاهی هم پند و عبرتی را در خود نگه داشته‌اند. 
 
با این وصف بنا داریم تا از این به بعد آنچه را که در طول یک هفته در «باشگاه ضرب‌المثل» باشگاه خبرنگاران جوان، مرور کرده‌ایم را در یک بسته به شکلی کامل در اختیار خوانندگان قرار دهیم. با این توضیح که در بخش پایانی این گزارش ضرب‌المثل هفتمین روز هفته را هم خواهیم داشت.


ضرب‌المثل ضربدر هفت/3



و اما

باشگاه ضرب المثل/ 40

«حاجی حاجی مکه» از کی باب شده؟


«حاجی حاجی مکه» را وقتی به کار می‌برند که دوستی و آشنایی بعد از یک مدت زمان طولانی به دیدار دوستان خودش بیاید.

در شریعت اسلام حج به معنی مکه رفتن و زیارت خانه خداست. در گذشته که امکانات رفاهی مثل امروز وجود نداشت، حاجیان مجبور بودند برای این سفر و البته خیلی سفرهای دیگر از اسب، شتر و امثالهم استفاده کنند و این راه دور و دراز را بروند و چیزی در حدود چهار پنج ماه شاید این  سفر طول می‌کشید شاید هم بیشتر. 

از طرف دیگر سختی راه و طوفان‌های شدید و خطرات جانی و مالی شاید راه برگشت را بر روی برخی می‌بست. از همین رو بود که  به هرکس در تمام عمر یکبار بخت یار می شد که به مکه برود و سالم برگردد. و این سختی راه دیگر آن‌ها را برای سفر دوباره به خانه خدا ترغیب نمی‌کرد.

خب با این اوصاف دیگر حاجیانی که آنجا هم را دیده بودند، یه جورایی می دانستند که شاید تا آخر عمر  نتوانند همدیگر را ببیند. این اتفاق برای حاجیان ایرانی هم می‌افتاد که از گوشه و کنار این کشور پهناور به مکه آمده بودند و آنجا با هم آشنا شده بودند. این بود که در هنگام بازگشت خیلی‌هاشون به هم می‌گفتند «حاجی حاجی مکه». به این معنا که دیگر فرصت دیدار ممکنه که دست ندهد مگر اینکه باز عمری باشد و فرصتی تا همدیگر را در کنار خانه خدا ببینیم که البته امر نادری است.
 


گزارش از: مریم محمدی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار