در نشست هفتگی با خبرنگاران؛

نوبخت: لایحه بودجه 95 بدون تبصره تقدیم مجلس می‌شود

سخنگوی دولت گفت: بودجه 95 منطبق با بودجه سنواتی پیشین است و پیش بینی شده تا بودجه بدون تبصره به مجلس تقدیم شود.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد گفت: خط مشی‌ تهیه و تنظیم بودجه در بخشنامه‌ای که توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده است راهنمای عملی برای تنظیم لایحه بودجه سال 1395 است.

وی افزود: بودجه سال 95 کاملا منطبق با بودجه سنواتی پیشین است همچنین پیش بینی شده است تا بودجه بدون تبصره به مجلس تقدیم شود. زیرا تبصره‌های تکراری سالهای پیشین را دولت به صورت لایحه قبلا به مجلس داده و تصویب شده است و دیگر نیازی به تکرار مجدد آنها بعنوان تبصره نیست. 

سخنگوی دولت یادآور شد: ارقام بودجه سال آتی براساس منابع و مصارف مورد توجه قرار می گیرد و پیش بینی این است که منابع عمومی بودجه عمومی کشور 213 هزار میلیارد تومان باشد که نسبت به عملکرد سال 94 ، 15 درصد رشد خواهد داشت.

نوبخت با یادآوری این که در بودجه سال آینده ترکیب منابع مهم است، خاطرنشان کرد: حداکثر 30 درصد از بودجه به نفت وابستگی دارد و 70 درصد نیز به نفت وابسته نیست که این ارقام به روش عملیاتی تهیه می شود.

وی تصریح کرد: در سال 95 گام فراتری در بودجه ریزی عملیاتی برداشتیم و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه می شود که این رقم در سه بخش قابل تفکیک است.

وی افزود: در بخش اعتبارات هزینه ای نیز حدود 166 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 95 پیش بینی شده است و در بخش مربوط به اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یا اعتبارات عمرانی بیش از 38 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به عملکرد اعتباری سال جاری 27.8 درصد رشد خواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بر اساس سناریوی دیگری که در اعتبارات عمرانی دیده شده این اعتبارات 36 درصد نسبت به اعتبارات عمرانی سال جاری رشد خواهد داشت و مابقی از تملک دارایی های مالی تامین خواهد شد.

** آغاز رسیدگی به پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه از فردا در دولت

نوبخت همچنین گفت: پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه هفته پیش از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به هیات وزیران تقدیم شد که از فردا کار رسیدگی به این پیش نویس آغاز خواهد شد.

وی افزود: برنامه ششم توسعه در دو لایحه به مجلس تقدیم می شود که یک لایحه مربوط به قوانین است که در سال های گذشته تکرار می شد و لازم بود در برنامه ششم آورده شود. این مورد به صورت لایحه اول به مجلس ارایه خواهد شد و لایحه دوم آذر ماه سال جاری به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یادآور شد: براساس آخرین گزارش خزانه داری کل کشور تا 19 شهریور ماه سال جاری مبلغ اعتبارات عمرانی پرداختی بالغ بر هفت هزار و 230 میلیارد تومان بود و بیش از 850 میلیارد تومان نیز به صورت اسناد خزانه اسلامی به طرح های عمرانی پرداخت شد.

نوبخت ادامه داد: همچنین دو هزار و 100 میلیارد تومان به عنوان اعتبارات طرح های عمرانی برای مهار آب های مرزی پرداخت شد که پیش بینی پرداخت 10 هزار میلیارد تومانی تا پایان شهریور سال جاری برای طرح های عمرانی محقق شد.

وی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده رشد اقتصادی 4.1 درصد و نرخ تورم 10 تا 11 درصد باشد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به نظر می رسد رویکرد بودجه سال 95 حرکت به سمت رشد اقتصادی بیشتر همراه با کاهش نرخ تورم باشد که بودجه سال 95 به صورت درون زا و برون گرا در چارچوب اقتصاد مقاومتی تهیه خواهد شد.

آینده بازار ارز نگران افزایش مقدار عرضه ارز نیست

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه اقداماتی در جهت افزایش نرخ ارز دارد اظهار داشت: درخصوص نرخ برابری ریال و دلار دو عامل اقتصادی و مقطعی می‌توانند اثرگذار باشند که در رابطه با عامل اقتصادی این اثرگذاری بلند مدت تر است.

سخنگوی دولت با طرح این سوال که آیا افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر ریال داخلی می‌تواند ناشی از افزایش یک تقاضا تلقی شود اظهار داشت: شاید اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده باشد در برابر تقاضاهای انقباضی بیشتر منابع مالی مورد توجه است و در این راستا رفع تحریم‌ها نیز می‌تواند اثرگذار باشد همه چیز برای آینده نشان از این دارد که ما با مشکل ارزی روبرو نمی‌شویم هرچند که قیمت نفت نیز کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: این ارزیابی‌ها با توجه به این مسئله است که وابستگی ما به نفت در بودجه 95 نسبت به سال گذشته کمتر شده و در این راستا 186 هزار میلیارد از منابع بودجه یمان غیر نفتی است.

وی با تأکید بر اینکه آینده بازار ارز نگران از افزایش مقدار عرضه ارز نیست اظهار داشت: امکانات ما به منابع ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد و اگر در حوزه کوتاه مدت به آن بپردازیم بخشی از آن به سفرهای پایانی تابستان و بخشی به ارز خریداری شده از سوی زائران حج منتهی می‌شود. 

نوبخت  اضافه کرد: عوامل روانی کوتاه مدت نیز برای این کار در نظر گرفته می‌شود در حال حاضر بانک مرکزی از منابع ارزی مناسبی برخوردار است و می‌تواند به خوبی نوسانات آن را کنترل کند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت همواره خواهان افزایش قیمت ارز نیست بلکه به دنبال یکسان سازی نرخ ارز حرکت می‌کند.

* دولت عربستان مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به حجاج داشته باشد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره حادثه اخیری که در مکه مکرمه بوجود آمد که به برخی از زائران ایرانی صدماتی وارد شد اظهار داشت: این واقعه بسیار متأثرکننده بود و ما از خداوند شفای مجروحان را می‌خواهیم گرچه این حادثه غیرعمد بود اما توقع همیشه این است که اگر کشوری مهمانی دعوت می‌کند در خصوص اقدامات تأمینی باید آنچه را که لازم است را انجام دهد.

وی اضافه کرد: دولت عربستان باید اقدامات بیشتری را می‌کرد دولت این موضوع را بررسی می‌کند و ما معتقدیم که باید دولت عربستان مسئولیت‌ پذیری بیشتری نسبت به حجاج داشته باشد.

* مجازات دولت عربستان برای متجاوزان به نوجوانان ایرانی

نوبخت همچنین درباره آخرین رسیدگی‌ها به پرونده تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اظهار داشت: این پرونده در دست جریان است و دولت عربستان با عوامل این مسئله برخورد جدی داشته و مجازات سنگینی را برای عاملان آن تدارک دیده است و این پرونده در حال بررسی است. 

* ادامه هدفمندی یارانه‎ها با حمایت از بخش تولید در بودجه 95 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 95 دنبال می‌شود اظهار داشت: در سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه هدفمندی یارانه‌ها با حمایت از بخش تولید همچنان در قانون بودجه 95 اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره بهبود فضای کسب و کار در کشور در راستای برون رفت از تحریم‌ها اظهار داشت: ما در جهت بهبود هرچه بهتر شدن فضای کسب و کار از منابع داخلی و خارجی استفاده خواهیم کرد و در آینده تأثیرات آن را خواهیم دید.

* جوانان انقلابی منتقد را تندرو نمی‎دانیم

وی درباره اینکه رئیس جمهور اخیرا گفته‌اند که برخی از افراطی‌ها امید مردم را به یأس تبدیل می‌کنند اظهار داشت: کسانی که فراقانونی عمل می‌کنند تندرو هستند ما جوانان انقلابی را که همواره نسبت به وضع موجود در جامعه نقد و نظر دارند را تندرو نمی‌دانیم چرا که مؤلفه تندرو بودن مسئولیت خود را به خوبی در جامعه نشان داده ما در این راستا انتظارمان از قوه قضاییه و مقننه این است که در راستای کمک به قوه مجریه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

* رسیدگی به مسائل اقتصادی به معنای غفلت از بخش اجتماعی نیست

نوبخت در پاسخ به این سوال که دولت بیشتر به موضوعات اقتصادی توجه می‌کند و مسائل اجتماعی به حاشیه رانده می‌شود اظهار داشت: فقط یک بخشی از برنامه ششم توسعه اقتصادی است و بخش‌های دیگر حول محور مسائل اجتماعی می‌چرخد که در موعد مقرر گزارشات آن را ارائه خواهیم داد و رسیدگی به مسائل اقتصادی به معنای مغفول ماندن بخش اجتماعی از سوی دولت نیست.

* در بودجه 95 کمترین قیمت نفت در نظر گرفته شده است

سخنگوی دولت درباره احتمال کاهش دوباره قیمت نفت اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که قیمت نفت کاهش پیدا کند در بودجه 95 با توجه به کمترین حدی که برای قیمت نفت در نظر گرفته شده 22 میلیارد دلار پیش بینی شده است و این به معنای این نیست که با کاهش قیمت نفت بازار نفت را واگذار کنیم هر چقدر کشورهای دیگر ایران را در جهت فروش نفت منصرف کنند و سهم ایران در  بازار نفت به وضعیت عادلانه خواهد رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره حق بیمه تاکسیرانان نیز اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نسبت به این مسئله باید اقداماتی انجام دهد.

* واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی از طریق مزایده

وی درباره واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی از سوی دولت اظهار داشت: واگذاری از طریق مزایده انجام می‌شود و هر کسی که بیشترین قیمت را بدهد باید از سوی بخش خصوصی سازی اجرایی شود قوه مجریه وسایر نهادهای نظارتی این موضوع را تحت نظر دارند و اجازه نمی‌دهند که تخلفی در این راستا صورت گیرد.

نوبخت همچنین درباره قانون حمایت از صنعت خودروسازی اعلام بی‌اطلاعی کرد و افزود: این موضوع در دولت مطرح نیست. 

* درخواست سران کشورها برای دیدار رئیس جمهور در سازمان ملل

سخنگوی دولت درباره این سوال که در سفر رئیس جمهور به سازمان ملل متحد آیا وی دیداری با سران کشورها دارد اظهار داشت: این دیدارها قطعی است چرا که درخواست‌های زیادی از سوی کشورهای دیگر ارائه شده و طبق معمول رئیس جمهور پس از بررسی آنها را در اولویت قرار می‌دهد و با توجه به محدودیت زمان هر کدام از این دیدارها قطعی شد اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره نزاع و درگیری که در یکی از شهرستان‌های استان خوزستان بوجود آمده که منجر به قتل یک عده‌ای شده بود اظهار داشت: دولت از طریق مجاری قانونی شرایط تأمینی لازم را فراهم میکند و در صورت هرگونه نزاع و درگیری در هر شهر و روستایی قطعا نیروهای انتظامی وارد عمل خواهند شد و جلوی این بی‌نظمی‌ها را خواهند گرفت.

* مداخله غیر سیاسی کشورها در امور یمن را برنمی‌تابیم

وی درباره حادثه یمن و مواضع ایران در برابر آن اظهار داشت: در این راستا دیپلمات‌های کشورمان به دفعات ارزیابی‌های خود را مطرح کردند و همواره بر گفت‌وگوهای یمنی یمنی تأکید دارند.

نوبخت تأکید کرد: ما همواره بر این امر اذعان داریم که خود دولت یمن باید برای برون رفت از این معضل با مقامات خودشان همفکری کنند و مداخله کشورهای دیگر را جز سیاسی در جهت اصلاح امور برنمی‌تابیم به ویژه مداخله نظامی را محکوم می‌کنیم و هر تصمیمی که مردم یمن بگیرند ایران نیز به آن احترام می‌گذارد.

* حضور دولتی‎ها در احزاب رسمی طبیعی است

سخنگوی دولت درباره این سوال که چرا برخی دولتی‌ها عضو احزاب رسمی‌اند اظهار داشت: این موضوع طبیعی است خود بنده از سال 78 عضو حزب اعتدال و توسعه بودم و همواره مواضع خود را اعلام کرده و تجارب خود را به نسل آینده منتقل کردم که با عقل جمعی و تفکر شایسته سایر افراد توسعه ملی فراهم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: توسعه‌ای که نیازمند ابزار و الزاماتی است فقط دریک جناح سیاسی خاصی خلاصه نمی‌شود برای توسعه ملی همه احزاب و جریان‌های سیاسی جامعه باید باهم همفکری کنند در این راستا آنچه که مهم است این است هیچ کدام از دولتمردان طبق قانون نباید به هیچ وجه امکانات دولتی برای فعالیت‌های حزبی استفاده کنند. 

* دولت سفر آمانو برای حضور در کمیسیون برجام بررسی نکرده است

وی درباره سفر آمانو و آمدنش به کمیسیون برجام اظهار داشت: ‌این درخواست از سوی مجلس صورت گرفته و دولت به طور رسمی این موضوع را مورد بررسی قرار نداده است.

* جلسات جهانگیری با نیروهای سپاه برای تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی

نوبخت درباره اینکه گفته شده بود قرارگاه اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب گفته بودند باید قرارگاه فراقوه‌ای باشد یا فقط باید بر عهده قوه مجریه باشد نظرتان چیست گفت: قرارگاه اقتصاد مقاومتی همانطور که رهبری بیان کردند در قوه مجریه تشکیل می‌شود و رئیس جمهور مسئولیت آن را به معاون اولش سپرده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: جهانگیری جلساتی با برخی از نیروهای سپاه، بسیج و سایر بخش‌ها که رهبری فرمودند، داشتند تا از این طریق از ظرفیت‌های غیردولتی نیز استفاده شود وآیین نامه اجرایی آن بزودی ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پایان درباره برخی از اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نخریدن خودرو اظهار داشت: همواره نظر رسمی دولت از طرف بنده است و سخنان من نیز نظر شخصی نیست و بنده همواره بعنوان زبان دولت صحبت می‌کنم آقای نعمت زاده بسیار فهیم باتجره و دلسوز بخش صنعت است و ما همواره فرایندی از نظرات دولت را مدنظر قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
سلام.لطفا در مورد تغییر وضعیت پیمانی های ۸۹ آموزش و پرورش از ایشان سوال کنید که با گذشت پنج سال هنوز خبری نیست.
آخرین اخبار