رئیس حزب کارگر انگلیس: داعش زاییده دخالت های غرب در منطقه است

جرمی کوربین، داعش را نتیجه دخالتهای غرب در خاورمیانه دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه میدل ایست آی، رئیس جدید حزب کارگر، حزب مخالفت دولت در انگلیس ، گروه تروریستی داعش را نتیجه مداخله جویی غرب در خاورمیانه خواند. 

جرمی کوربین ، نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر و مدیر «ائتلاف جنگ را متوقف کنید» در گفتگویی اختصاصی با نشریه میدل ایست آی درباره مسائل مختلف خاورمیانه از جمله جنگ در عراق و سوریه ، اشغالگری رژیم صهیونیستی ، محاصره نوار غزه و توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 اظهار نظر کرد. 

کوربین از جمله نمایندگانی بود که در پارلمان انگلیس هم با جنگ ضد عراق و هم با تهاجم نظامی به سوریه مخالفت کرد. رئیس جدید حزب کارگر ، داعش را نتیجه مداخله غربی ها در منطقه خواند و گفت: " داعش به خودی خود بوجود نیامده است. این گروه تروریستی مبالغ هنگفتی پول در اختیار دارد که از جایی تامین می شود. مقادیر بسیار زیادی سلاح در اختیارش قرار می گیرد. داعش نه کاملا اما تا حدودی زاییده دخالت های غرب در منطقه است. 

جرمی کوربین درباره سیاستی که به عنوان رهبر حزب کارگر در قبال داعش در پیش خواهد گرفت گفت: « تلاش می کنم آنها را به لحاظ اقتصادی منزوی کنم. برای متحد کردن دیگر گروه ها در منطقه تلاش خواهم کرد. برای نمونه از اعطای خودمختاری به گروه های کرد حمایت می کنم. باید بپذیریم سلاح هایی که در اختیار عربستان سعودی قرار می گیرند در نهایت از جایی سر در خواهند آورد و از آنها استفاده خواهد شد. بمباران هوایی سوریه که هم اکنون غربی ها دارند اجرا می کنند فقط هرج و مرج را بیشتر می کند. زیرا مشخص نیست چه کسی با چه کسی در آن کشور متحد است.» 

کوربین به رای گیری در پارلمان انگلیس بر سر حمله هوایی به سوریه در سال 2013 اشاره و ضمن تاکید بر مخالفتش با چنین اقدامی، بر موضع خود پافشاری کرد. 

وی همچنین با اشاره به درگیری های داخلی در ترکیه با کردها، برقراری سریع آتش بس را در مناطق کردنشین ترکیه و سوریه خواستار شد و گفت دولت سوریه باید کردها را به رسمیت بشناسد. 

کوربین به شدت گرفتن تنش ها بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و افزود ادامه سیاست اشغالگری از سوی این رژیم ، محاصره غزه ، اشغال کرانه باختری و ادامه ساخت و ساز شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری از جمله مسائلی هستند که دولت های غربی باید برای آنها چاره ای بیندیشند.

رئیس جدید حزب کارگر انگلیس توافق هسته ای با ایران را خبری خوب و امیدوارکننده خواند و افزود: گرچه این توافق فعالیت هسته ای ایران را محدود می کند؛ سنای آمریکا همه تلاشش را خواهد کرد تا توافق را به هم بزند. جمهوری خواهان نمی خواهند با طرحی موافقت کنند که اوباما و کری آن را نهایی کرده اند. 

جرمی کوربین گفت:‌ امیدوارم این توافق موضوع حقوق بشر در ایران را نیز در بر بگیرد. سال گذشته به همراه هیئتی پارلمانی به ریاست "جک استرو" به تهران سفر کردیم . در آنجا درباره پرونده هسته ای صحبت هایی شد؛ اما من موضوع حقوق بشر را نیز پیش کشیدم. به عقیده من این دو موضوع باید با هم مرتبط شوند. بحث و تبادل نظر درباره حقوق بشر باید همزمان با بحث های هسته ای مطرح شود. در بسیاری از موارد اتفاق افتاده که کشورها وارد همکاری های گسترده نظامی و تجاری می شوند و موضوع حقوق بشر کاملا به فراموشی سپرده می شود. نباید اینگونه باشد. به نظر من بحث حقوق بشر باید بحث اصلی گفتگوها باشد. 

کوربین گفت: اگر نخست وزیر انگلیس شود از عبدالفتاح سیسی ، رئیس جمهور مصر برای سفر به این کشور دعوت نخواهد کرد. وی علت این امر را نگرانی هایی خواند که درباره استفاده از حکم اعدام در مصر وجود دارد. کوربین همچنین رفتار دولت سیسی را با طرفداران مرسی ، رئیس جمهور پیشین مصر و زندانی کردن او را  رفتاری غیر دموکراتیک خواند و افزود: نمی توان بنابر عملکرد حزب اخوان المسلمین یا دیگر احزاب در مصر درباره آنها داوری کرد و این برخوردها با مفهوم دموکراسی همخوانی ندارد. 

جرمی کوربین با اشاره به روابط کشورش با عربستان سعودی نیز گفت: رفتار عربستان با زنان ، استفاده از مجازات اعدام ، گردن زدن محکومان در ملأ عام و همچنین برخورد دولت عربستان با مهاجران بویژه کارگران مهاجر بسیار نگران کننده است. وی افزود: سه هفته پیش موضوع فروش سلاح از سوی لندن به ریاض را در قالب پرسشی در پارلمان انگلیس مطرح کرده است. 

رئیس جدید حزب کارگر همچنین با انتقاد از رفتار دوگانه دولت انگلیس در زمینه حقوق بشر گفت: انگلیس نباید از شورای حقوق بشر اروپا کنار برود. 

کوربین در پاسخ به این پرسش که به عنوان رئیس حزب کارگر برای فراهم کردن امنیت بیشتر برای شهروندان انگلیسی چه می کند گفت: انگلیس باید از دنباله روی از سیاست خارجی آمریکا دوری کند و ضمن به رسمیت شناختن پراکندگی های قومی و مذهبی، تلاش کند بجای مداخله نظامی، حامی حقوق بشر باشد. بدین ترتیب انگلیسی ها بیشتر احساس امنیت می کنند. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار