بیماری که سیستم هدایت قلبی را مختل می‌کند

استفاده از باتری در قلب فقط به عنوان یک محرک برای انقباض ماهیچه‌های قلب است.

دکتر محمودی متخصص نارسایی‌های قلبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بیماری برادیکاری( کاهش ضربان قلب) گفت: بیماری برادیکاری به‌طور کلی به کاهش تعداد ضربان قلب به کمتر از 60 ضربان در دقیقه اتلاق می‌گردد. اما برادیکاری حائز اهمیت است که تعداد ضربان  قلب به کمتر از 40 ضربان در دقیقه برسد که این برادیکاری‌ها علامت دار می‌شوند یعنی بیمار ممکن است  دچار علائم کاهش فشار خون، سرگیجه و حالت بی حسی و افتادن شود. هرچه سن بالا برود، تعداد ضربان قلب کاهش می‌یابد و ممکن است شاهد برادیکاری‌های شدید باشیم.

وی افزود: بعضی از برادیکاری‌ها ممکن است ناشی از بیماری‌های مادر زادی باشد که سیستم هدایتی قلب نمی‌تواند به درستی عمل هدایت را بین قسمت بالا و پایین قلب انجام دهد که در این شرایط می‌گوییم فرد دچار بلوک قلبی شده است. بلوک قلبی بر سه نوع است.
نوع اول بلوک قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که هدایت بین قسمت بالای قلب که ضربان ساز است و قسمت پایین قلب که ضربان را به بطن‌ها منتقل می‌کند با فاصله اتفاق بیافتد و در بلوک نوع دوم معمولا گاهی هدایت بین قسمت‌های پایین و بالای قلب انجام می‌شود و گاهی انجام نمی‌شود و نهایتا در بلوک قلبی نوع دوم هیچ‌گونه هدایتی از بالا به پایین صورت نمی‌گیرد. معمولا با افزایش سن مقداری هدایت ضربان از قسمت بالا به پایین قلب کند می‌شود که مجبور به استفاده از باتری می‌شویم. بعضی افراد به اشتباه فکر می‌کنند وقتی برای آنها باتری گذاشته می‌شود پمپ قلبشان بهتر کار می‌کند در صورتی که این صحیح نیست، باتری فقط یک محرک برای ایجاد انقباض در ماهیچه قلب است.

ابراهیمی ادامه داد: بعضی افراد بنا بر شرایط فیزیکی بدن ممکن است ضربان قلب آنها کند باشد. مثلا ورزشکاران ضربان قلبی پایینی دارند و تنها در شرایط ورزشی خیلی سنگین ضربان قلب آنها بالا می‌رود. در بیماران عروق قلبی ما تلاش داریم که ضربان قلب آنها را بین 50 تا 60 ضربه با استفاده از دارو حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: اگر بیماری برادیکاری ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای باشد در قدم اول باید آن بیماری زمینه‌ای را درمان کنیم تا برادیکاری هم برطرف گردد ولی اگر علل زمینه‌ای نداشته باشد حتما باید از باطری استفاده کنیم تا این حالت ضربان ساز را برای فرد ایجاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار