رازهای اعجاب انگیز قاره قطب جنوب +تصاویر

در ادامه با 19 واقعیت درباره این قاره آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، در این بخش به شما درباره دورافتاده‌ترین قاره دنیا و بلندترین، وحشی‌ترین، متروک‌ترین و سردترین نقطه زمین و 19 واقعیت خاص این قاره آشنا خواهیم کرد.
 
1.    بدون کشیدن دندان عقل و درآوردن آپاندیس نمی‌توانید در این سرزمین کارکنید. در این قاره جراحی انجام نمی‌شود بنابراین حتی اگر این دو عضو سالم هستند هم باید پیش از عزیمت به آنجا، آن‌ها ا دربیاورید.

2.    این قاره خشک‌ترین نقطه زمین است. درواقع خشک‌ترین نقطه زمین بانام «دره‌های خشک» در این قاره قرار دارد.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

3.    53 میلیون سال پیش این قاره آن‌قدر گرم بود که سرتاسر سواحل آن پوشیده از درخت و دمای هوا بالای 20 درجه سانتی‌گراد بود.
 
4.    گروه موسیقی «متالیکا» اجرای زنده‌ای به نام «فریز اِم آل» (Freeze ‘Em All) در قطب جنوب داشت و همین باعث شد نخستین گروه موسیقی باشند که در تمامی قاره‌ها اجرا کرده‌اند.

5.     تأسیسات هسته‌ای در این منطقه از زمین دایر وجود دارد. مثل ایستگاه مَک موردو که بزرگ‌ترین ایستگاه قطب جنوب به شمار می‌آید و از سال 1962 تحت اداره ایالات‌متحده است.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

6.    در این قاره اداره آتش‌نشانی هم وجود دارد.

7.    علی‌رغم دمای بسیار پایین بیش از 1150 گونه متنوع قارچی در این قاره شناسایی‌شده‌اند که در برابر سرما مقاوم‌اند.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

8.    به لحاظ فنی این قاره دارای تمامی نواحی زمانی وی کره زمین است. همه طول هلی جغرافیایی که ما آن‌ها را به‌عنوان نواحی زمانی می‌شناسیم، در دو قطب به همدیگر می‌رسند.

9.    هیچ خرس قطبی در قطب جنوب زندگی نمی‌کند. اما اگر تمایل دارید می‌توانید برای دیدن آن‌ها به کانادا یا قطب شمال بروید.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

10.    سردترین دمای ثبت‌شده وی زمین با رکورد منفی 128.56 درجه فارنهایت (منفی 89.2 سلسیوس) متعلق به این قاره است. این دما در 12 جولای 1983 در ایستگاه ووستوک قطب جنوب به ثبت رسید.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

11.    قطب جنوب با مساحت 14 میلیون کیلومترمربع پنجمین قاره بزرگ دنیاست.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

12.    99 درصد این قاره پوشیده از برف است که اغلب به این پوشش یخی، صفحات یخی می‌گویند.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

13.    متوسط ضخامت یخ‌های قطب جنوب حدود 1 مایل (1.6 کیلومتر) است. درواقع 70 درصد منابع آب شیرین دنیا در این قاره قرار دارد.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

14.    کوه‌های سراسر قطب جنوب این قاره را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده‌اند.

15.    تا قبل از سال 1820 که این قاره کشف شد، این منطقه ناشناخته بود. پیش‌ازاین تصور می‌شد که این منطقه صرفاً از مجموعه‌ای از جزایر تشکیل‌شده است.

16.    اولین کسی که به این قاره پا گذاشت، یک کاوشگر نروژی بانام رولد اموندسن بود. او کاوشگر انگلیسی بانام رابرت فالکون را پشت سر گذاشت و در 14 دسامبر 1911 وارد قطب جنوب شد و پرچم ملت خود را در زمین قطب جنوب فروکرد.

رازهای قاره قطب جنوب + تصاویر

17.    به دنبال مذاکرات مخفیانه 12 کشور که به امضای معاهده 1959 قطب جنوب منجر شد، قرار شد که فقط فعالیت‌های صلح‌آمیز در این منطقه انجام شود. تا به امروز 48 ملت زیر آن را امضا کرده‌اند.
 
18.    اِمیل مارکو پالما اولین کودکی بود که در ژانویه 1979 در این قاره متولد شد. البته این تولد توسط دولت آرژانتین برنامه‌ریزی‌شده بود تا با ارسال زنی باردار به این ناحیه بتوانند مدعی بخشی از این قاره شوند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرودشتی
۰۰:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
این قطب راز بیشتری داره نمیگن
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۶:۵۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
از این جا شروع کنم مرز کشور ها را خدا ساخته یا بنده خدا یا موقعه ای که این زمین خاکی ساخته شد موجودات زنده چیزی از مرز و این حرف ها می دانستند نه چون جمعیت وحشتناک فعلی نبود و در نتیجه فراوانی بود خدا زمین را داد و شرایط زندگی را در آ ن داد ولی بد بختی ها با رشت جمعیت وحشتناک فعلی شروع شد کاهش منابع طبیعی قطع درختان مصرف مواد سوختی تبدیل جنگل به خانه و نابودی تدریجی آ ن و حتی اگر این رشت جمعیت ادامه پیدا کند قطب جنوب به شهر یا منطقه تصاحبی تبدیل شده و سر یک وجب آ ن باید جنگ شود و اگر راهی باشد من علاج آ ن را عدم رشت جمعیت می نامم و یک مثال میزنم چرا زمین ها را باید خرید و با گذشت زمان قیمتی تر شده و جواب معلوم است ربطی دارد به گسترش جمعیت که گرانی و کم بود جا می آ ورد و زندگی را سخت کرده زمانی در طبیعت خالص مجانی میوه بود و حالا این طبیعت خالص را و میوه را باید خرید یا تصاحب شده و غارت و راهش را گفتم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۵۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من بلاخره میام اونجا تا .......
Russian Federation
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ممنون
Switzerland
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
خیلی خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
عالی بود.سپاس
آخرین اخبار