پرده‌برداری وزیر راه و شهرسازی از یک پیشنهاد عجیب

این روزها اولین و آسان‌ترین راه‌حلی که برای گذار از خشکسالی، کم‌آبی و جان دادن به تالاب‌ها و دریاچه‌های نیمه جان مطرح می شود،انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به این مناطق است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها اولین و آسان‌ترین راه‌حلی که برای گذار از خشکسالی، کم‌آبی و جان دادن به تالاب‌ها و دریاچه‌های نیمه جان مطرح می شود،انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به این مناطق است. وجود دو منبع عظیم آبی در شمال و جنوب ایران معمولا دولت‌ها را به وسوسه می‌اندازد. وسوسه انتقال آب به مناطق بی‌آب یا کم آب.

حالا اگر با کلی اگر و اما فکر کنیم پیشنهاد انتقال آب خزر و خلیج فارس به مناطق کم آب نزدیک به این منابع عظیم قابلیت بررسی داشته باشد،طرح انتقال آب خلیج فارس به مشهد را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

شاید بتوان عجیب‌ترین پیشنهاد این روزهای اقتصاد ایران را طرح انتقال آب خلیج فارس به مشهد دانست که وزیر راه و شهرسازی آن را فاش کرده است.

عباس آخوندی گفته است: «در سفر هیات دولت به مشهد، یکی از تقاضاها، انتقال آب از خلیج فارس به مشهد بود که واقعاً کاری پرهزینه و نشدنی است. چرا که اصلاً مشخص نیست که انتقال آب از هزار متر ارتفاع و هزاران کیلومتر مسافت از جنوب به مشهد چه هزینه‌ای برای دولت در بردارد.»

به گفته وزیر راه وشهرسازی، این قبیل پیشنهادات زمانی مطرح می‌شود که نمی‌خواهیم جمعیت را در سرزمین به شیوه صحیح توزیع کنیم و به جای آن، به فکر انتقال آب هستیم. حالا اگر جمعیت مشهد از سه میلیون نفر به پنج میلیون نفر افزایش یابد، باید این قبیل پیشنهادات را پذیرفت یا باید یک نظام توزیع جمعیت در کشور برقرار کرد؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که این طرح به کلی بایگانی شده و حتی دولت حاضر به تشکیل کارگروهی برای مطالعه روی آن نشده است چرا که به گفته وزیر راه وشهرسازی، انتقال آب خلیج فارس به مشهد، احتمالا نیاز به شش نیروگاه اتمی برای پمپاژ آب دارد.

انتقال آب دریای خزر به کویر

در دولت محمود احمدی‌نژاد بارها از پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس سخن به میان آمد. در آن سال‌ها دولت قصد داشت آب دریای خزر را شیرین کند و به مناطق مرکزی انتقال دهد. برآورد کرده بودند که 500 میلیون متر مکعب آب دریای خزر را به استان‌های مرکزی ایران منتقل کنند. حتی در تکمیل این پروژه گفته می‌شد دولت قصد دارد با ایجاد کانالی دریای خزر را به خلیج فارس متصل کند.

سمنان، شهری بود که احمدی‌‌نژاد تاکید داشت به واسطه خزر هم که شده به شهری خوش آب و هوا تبدیل شود. کلنگ پروژه هم زده شد و کارها تا حدی پیش رفت، مخالفت‌ها از مجلس گرفته تا سازمان بازرسی کل کشور تا کارشناسان محیط زیست ادامه داشت تا اینکه مانع از اجرای آن شدند و پروژه به حال خود رها شد.

عجیب آن که این طرح در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و گفته می‌شود از دوره رضاشاه مطرح بوده و حتی در دوره اکبرهاشمی رفسنجانی نیز گروهی مأمور امکان سنجی طرح شدند، کارشناسان بارها تأکید کرده‌اند که اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست.

انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه


منابع آبی دریای خزر آن قدر وسوسه‌انگیز است که گاهی دولتمردان نقشه را مقابل خود می گسترانند و برای انتقال آب آن نقشه می کشند. سوال مشخص این است: برای حل بحران دریاچه ارومیه چه باید کرد؟ و احتمالا پاسخ هم این است: از دریای خزر به دریاچه ارومیه کانال می کشیم و بحران را حل می کنیم.به همین دلیل است که در ماه های گذشته بارها و بارها در کارگروه نجات دریاچه ارومیه این بحث مطرح شده است.اما این کار شدنی است؟ کارشناسان می گویند خیر. چگونه می‌شود ‌آب خزر را از منطقه‌ای که 26 متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد قرار دارد، به سطحی بالاتر از 1250 متری ببریم؟ یعنی 1300 متر جابه‌جایی در ارتفاع و این، یعنی غیرممکن، چون باید از سلسله جبال منطقه رد شود، همچنین پمپاژ آب در این ارتفاع هم به خودی خود نیازمند چند نیروگاه اتمی است.

منبع: اقتصادنیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.