یاسوج ؛

اجرای طرح تحول نظام سلامت در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به اجرای موفق طرح تحول سلامت در استان اشاره کرد گفت: از ابتدای طرح تحول سلامت در اردیبهشت سال 93 تاکنون بیش از یکصد هزار نفر در بخش بستری از خدمات این طرح بهره‌مند شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ رضا چمن ، با اشاره به کمبود فضای کلینیکی در بیمارستان‌های استان گفت: به زودی و با افتتاح کلینیک شهر یاسوج در پنج طبقه، بخشی از مشکلات کلیینکی در استان حل می‌شود، ضمن اینکه تلاش می‌شود تا در دهه فجر امسال در دو شهر بزرگ دهدشت و گچساران این فضا نیز افزایش یابد.

وی در ادامه ارتقاء سلامت مادران و کودکان را یکی از برنامه‌های خوب طرح تحول سلامت دانست و افزود: از آغاز اجرای این طرح تاکنون 20 هزار زایمان در بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده که 10 هزار زایمان یعنی 55 درصد این زایمان‌ها طبیعی و رایگان بوده است.

این مسئول به کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار اشاره کرد و یادآور شد: در شاخص کشوری از هر 20 هزار تولد انتظار 5 تا 10 مورد مرگ مادران پیش‌بینی می‌شود، این در حالی است که از مجموع 10 هزار زایمان طبیعی استان در سال جاری سه مورد مرگ مادران رخ داده است.

چمن با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ مرگ و میر مادران باردار از وضعیت خوبی نسبت به متوسط کشوری برخوردار است، گفت: بخش‌های زایشگاهی بیمارستان‌های استان مطلوب نیست و یکی از نیازهای استان توسعه این مکان‌ها برای ارائه خدمات خوب و مطلوب به مادران است که در همین راستا بلوک زایشگاهی بیمارستان امام سجاد(ع) شهر یاسوج و بیمارستان امام خمینی (ره) توسعه پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه انجام 20 هزار زایمان در بیمارستان‌های استان علی‌رغم شرایط نامطلوب و امکانات محدود کار بزرگی است، افزود: افزایش سن ازدواج در بین دختران موجب از بین رفتن 10 سال طبیعی باروری در بین آنها می‌شود.

وی از راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در شهر یاسوج خبر داد و عنوان کرد: در راستای بحث کمک به جمعیت سالم و کاهش ناباروری، مرکز درمان ناباروری در شهر یاسوج راه‌اندازی می‌شود که راه‌اندازی این مرکز در یاسوج به تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده و در صورتی که راه‌اندازی شود می‌تواند به بخش اعظمی از مشکلات زوج‌های نابارور در خود استان رسیدگی کرد.

این مسئول سرطان سینه را شایع‌ترین سرطان در بین زنان استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش میزان سرطان سینه در بین زنان در تلاش هستیم که مرکز غربالگری سرطان سینه در استان راه‌اندازی شود که در حال حاضر فعلا این طرح بر روی کاغذ مانده است.

چمن به پوشش بهداشتی مادران در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: مراقبت از مادران در مناطق روستایی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی است که در همین راستا در صد درصد مراکز بهداشتی روستاها پزشکان مراقبت‌های لازم را از مادران و کودکان انجام می‌دهند.


انتهای پیام /ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.