در نشست خبری رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلام بیان شد:

مجمع حافظان و پاسداران میراث مکتوب تشکیل می‌شود

مجمع حافظان و پاسداران میراث مکتوب با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق افراد به حفظ آثار ملی و فرهنگی در آینده تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری اولین نشست خبری رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که امروز در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال آینده یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانون‌گذاری کشور ماست گفت: از ماه آینده سلسله برنامه‌هایی برای پاسداشت صد و دهمین سال تاسیس این نهاد داریم.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پاسداشت یکصد و دهمین سال تاسیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان می‌توان به برگزاری همایش دوره‌های بیست و یکم و بیست و دوم مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال جاری اشاره کرد.

رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز با نهاد قانون‌گذاری کشور همزاد است و با توجه به این امر از بخشی از آثار تولید شده علمی رونمایی می‌شود.

مجیدی در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وجود بیش از 600 هزار جلد کتاب، بیش از 5000 عنوان نشریات قدیم و جدید بیش از 21 هزار نسخه خطی و سنگی و دو مجموعه عظیم ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی با بیش از 70 هزار جلد کتاب در کتابخانه مجلس شورای اسلامی، گفت: هم‌اکنون 20 هزار جلد گزارش‌های دولتی و 15 هزار جلد پایان‌نامه در کتابخانه موجود است.

وی اظهار داشت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان یک مرکز بزرگ فرهنگی و مرجع بزرگی برای فرهنگ‌دوستان به حساب می‌آید و آثار موجود در آن یا اصلاحی‌بودن و یا خریداری شده‌اند.

رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما ارثیه‌های مختلفی داریم و دغدغه ثبت این ارثیه‌ها همواره مد نظر نمایندگان در یونسکو بوده اظهار داشت: یکی از فهرست‌هایی که ما آثارمان را در آن ثبت کرده‌ایم فهرست حافظه جهانی بوده و تا به امروز عمدتاً آثار فرهنگی‌مان ثبت شده‌اند.

وی ادامه داد: لازم است که ما از وضعیت و سهمیه‌ خودمان در امر ثبت آثار ملی استفاده کنیم و کمیته حافظه ملی و جهانی را به اندازه‌ای فعال کنیم که بتوانیم بهترین استفاده را از موقعیت‌ها بکنیم.

مجیدی ادامه داد: مجمع حافظان و پاسداران میراث مکتوب در آینده تشکیل می‌شود تا ضمن فرهنگ‌سازی افراد را به حفظ آثار ملی و فرهنگی‌مان تشویق کند.

وی افزود: هم‌اکنون تلاش می‌کنیم تا با کمک نهاد‌های دیگر از وضعیت‌هایمان برای حضور در مجامع بین‌المللی استفاده کنیم تا شأن و منزلت ایران اسلامی بیش از پیش حفظ شود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولین کتابخانه تخصصی حقوق، تبیین و نظارت در آینده نزدیک تشکیل می‌شود تا به همه فعالان این عرصه کمک کند.

مجیدی ادامه داد: معرفی هر چه بیشتر کتابخانه مجلس شورای اسلامی در داخل و خارج کشور وظیفه ما بوده و تلاش شده که بازدید‌ها از این مجموعه افزایش پیدا کند.

وی گفت: اگر لازم باشد اصلاحاتی در اداره کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انجام شود این اصلاحات زیر نظر کارشناسان خواهد بود.

مجیدی تصریح کرد: قطعاً بازخوانی اقدامات رؤسای قبلی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در برنامه کاری ما قرار گرفته می‌دانیم که امروزه موزه‌ها در جهان جایگاه بالایی دارند.

وی افزود: امیدواریم که بازدید از موزه‌ها از بیش از دبستان شروع شود البته در حال حاضر یک روز در سال به نام موزه ثبت شده و در این یک روز عموم مردم می‌توانند به صورت رایگان از موزه کشور بازدید کنند.

وی در خصوص ارتباط میان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با دانشگاه‌ها و حوزه‌ها گفت: ما سعی کردیم که ارتباطمان را با مراجع دانشگاهی و حوزه‌های علمیه حفظ کنیم و در کنار آن خدمات بیشتری نیز در اختیار عموم مردم قرار بدهیم.

وی ادامه داد: از دوره‌های گذشته همکاری با مجامع دانشگاهی و حوزوی وجود داشته و تفاهم‌نامه در جهت کمک به حوزه‌های علمیه امضاء شده است.

مجیدی اظهار داشت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی یکی از کتابخانه‌های معتبر کشور بوده و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی نیز یکی دیگر از این کتابخانه‌هاست که اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مجموعه‌های فرهنگی و حیاط آن خرید منابع جدید بوده و افزایش و گسترش این منابع باید مد‌نظر قرار گرفته شود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص فعالیت‌ این مجموعه در زمینه حفظ آثار با ارزش مکتوب گفت: در آینده فراخوانی با این مضمون داده می‌شود که همه مجموعه‌داران کشور که می‌خواهند آثارشان حفظ شود می‌توانند آنها را به ما بسپارند زیرا نگهداری طولانی‌مدت کاغذ مانند هر چیز دیگری سخت است و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در امر حفظ و مرامت این آثار توانایی دارد.

مجیدی تأکید کرد: ما باید سعی کنیم که بودجه حفظ و مرمت آثار مکتوب را افزایش داده و قدرت خرید خودمان را گسترش دهیم.

وی با اشاره به ساخت بنای جدید کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: فضای فیزیکی بسیار مهم است و در یونسکو هم کنوانسیون‌هایی برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی کشورها شکل گرفته است.

مجیدی اظهار داشت: اعتبارات ما باید به گونه‌ای باشد که دغدغه خرید حفظ میراث مکتوب و فرهنگی خودمان را نداشته باشیم.

وی در خصوص اقدامات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در زمینه دیجیتال‌سازی این کتابخانه گفت: هم‌اکنون در صدد گسترش مرکز دیجیتالی نشریاتمان هستیم و تلاش بر این است که همه اسناد با هدف حفظشان دیجیتال‌سازی شوند.

مجیدی تصریح کرد: اگرچه در دو تا سه ماه گذشته شورای ارزیابی کتابخانه ملی فعالیت خود را به تأخیر انداخته اما قطعاً هیچ خریدی بدون توجه به نظر این شورا خریداری نمی‌شود و ما باید سعی کنیم که شخصیت‌های برجسته‌مان را به کشور‌های دیگر معرفی کنیم تا پیوستگی نسلی نسخه‌شناسان تداوم یابد.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم که با حوزه ایران فرهنگی ارتباط برقرار کرده و با توجه به ظرفیت نهاد‌های خودمان آثار مختص به ایران فرهنگی را در اختیار داشته و به آن‌ها توجه کنیم.

وی گفت: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سعی دارد تا به اسناد اعلامی و حضوری توجه بیشتری کند و البته در مورد سند باغ قلهک که پیش از این خبر وجود آن در کتابخانه مجلس شورای اسلامی اعلام شده بود باید بگوییم با توجه به امور مطالعاتی سعی می‌شود که به این اسناد هم توجه لازم بشود.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های بزرگ ما حضور در مجامع بین‌المللی چون ایسلا و ستوه منطقه‌ای آن همچون حوزه آسیای مرکزی و غرب آسیا بوده و در این خصوص لازم است که فرایند خاصی را دنبال کنیم.

مجیدی گفت: امید است که بتوانیم در حوزه کتابخانه‌های پارلمان‌ها نشست‌های مختلفی را برگزار کنیم و باید بگویم که یونسکو به جز ایسلا مجامع مختلف دیگری مرتبط با کتاب نیز دارد که ما باید در همه آن‌ها حاضر باشیم و البته باید هدف خودمان را از حضور در مجامع بین‌المللی مشخص کنیم.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: ما با توجه به پیشینه فرهنگی‌مان حرف‌هایی برای گفتن در زمینه‌های حفظ، شناسایی و نگهداری آثار ملی و ارزشمند داریم.

وی خاطرنشان کرد: با  توجه به فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت ریاست سابق کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نظر داریم که روز سه‌شنبه مصادف با 7 مهر سال جاری در ساعت 14:30 تا 16:30 نکوداشتی را در کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.