روش‌های سلبی بدترین شیوه ترویج افزایش جمعیت

عدم رصد مناسب حرکت جمعیتی کشور توسط مدیران موجب شد برای جبران این غفلت همه وارد گود شوند که این مهم خود موجب آسیبی بدتر خواهد شد.

ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از اینکه تا چند سال گذشته شعار فرزند کمتر؛ زندگی بهتر را سر می‌دادیم‌؛ ابراز داشت: چراغ زرد کاهش جمعیت حدود 10 تا 12 سال است که روشن شده و این در حالی است که بسیاری از نخبگان و افراد فعال در این زمینه هشدارهای لازم را داده بودند.

وی با بیان اینکه مطالعات استخراج شده بر اساس سیمای باروری و جمعیت کشور از داده‌های سرشماری رسمی نشان دهنده کاهش رشد جمعیت کشور نسبت به گذشته و میزان باروری به پایین تر از سطح جانشینی است، گفت: اما وضعیت خطرناکی را پیش رو نداریم چرا که سال‌ها است میزان باروری بین 1.8 تا 1.9 ثابت مانده و شاهد شیب تند دهه 70 نیستیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با افزایش تعداد ازدواج‌هایی که متولدین دهه 60 انجام خواهند داد، حداقل به سطح جانشینی نزدیک شویم.

کاهش فرزندآوری به علت افزایش سن ازدواج و مهاجرت نخبگان جوان
خداکرمی با اشاره به اینکه طبق مطالعات صورت گرفته بیش از 90 درصد زوجین پس از ازدواج حداقل یک فرزند دارند، افزود: این در حالی است که 80 درصد آنها دو و یک سوم زوج‌های ایرانی هم دارای فرزند سوم هستند که از دلایل عمده فقدان شیب مناسب در این زمینه، می‌توان به افزایش سن ازدواج و مهاجرت نخبگان جوان اشاره کرد.

وی در خصوص مطالعات جهانی صورت گرفته در مورد مولفه‌های بسیاری در رفتار باروری خانواده‌ها، اظهار داشت: این مولفه‌ها اعم از شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تاثیر گذار است. به نظر می‌رسد هر چقدر شرایط این سه مولفه که من آن را"آسا" می‌نامم، آسایش بیشتری را برای یک کشور و منطقه به همراه داشته باشد، نقش بسزایی را در نگرش خانواده‌ها در ازدواج کردن، فرزند آوری و .. خواهد داشت.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به واکنش‌های منفی والدین برای تولد فرزند دوم، خاطرنشان کرد: اینکه چرا چنین بینشی در خانواده‌ها به وجود آمده به علت شرایط اجتماعی زنان ما که واقعیتی تلخ است، می‌باشد چرا که بسیاری از زنان نخبه کشور در این سال‌ها شاید به علت نوع پوشش، نوع نگرش و ... که داشتند در حاشیه قرار گرفته‌اند.


انتهای پیام‌/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار