ظریف در دیدار با جان کری: تحولات در عربستان سعودی فجیع بود

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت: حولات تاسف بار در عربستان سعودی فجیع بود و ما نیازاست به آن بپردازیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پی بی اس، وزارت امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای اعلام کرد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد، وزیر امور خا رجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خواستار آزادی شهروندان آمریکایی شد.

این نخستین نشست وزیر امور خارجه آمریکا و ایران پس از رسیدن 1+5 و ایران به برنامه جامع اقدام مشترک تاریخی در چهاردهم ژوئیه است.

آنها درباره اهمیت ادامه پیشرفت در اجرای توافق هسته ای گفتگو کردند و وزیر امور خارجه آمریکا نیز آخرین اطلاعات درباره گام هایی که آمریکا در حال برداشتن برای اجرا است، ارائه کرد. 

در نهایت وزیر امور خارجه آمریکا پیام ضرورت بازگشت شهروندان آمریکایی بازداشت شده و مفقود شده به کشور و ملحق شدن مجدد آنها به خانواده های خود را بیان کرد.

جان کری گفت: اول از همه این که این نخستین باری است که من و وزیر امور خارجه پس از دیدار در وین با یکدیگر دیدار می کنیم و من می خواهم به خاطر همه کاری که همه در تلاش برای ادامه حرکت این روند و حرکت آن در مسیر خود انجام داده اند، تبریک بگویم.

دوم این که ما موضوعات بسیاری برای گفتگو داریم. من نمی خواهم الان به هریک از آنها اشاره داشته باشم اما من این هفته را فرصت بزرگی برای هر کشوری برای ایفای نقش مهم در تلاش برای حل برخی از موضوعات دشوار خاورمیانه (غرب آسیا) می دانم. ما نیاز به دستیابی به صلح و مسیری برای حرکت به سمت جلو در سوریه، یمن و منطقه داریم و فکر می کنم این هفته فرصت هایی برای گفتگوها جهت پیشرفت است.

من نمی خواهم هیچ چیزی را پیش بینی کنم و نمی خواهم بگویم که درباره چه موضوع خاصی گفتگو خواهد شد یا نخواهد شد.

جان کری گفت: ما همواره درباره شهروندان آمریکایی در زمینه بازداشت آنها در هر جایی در جهان صحبت می کنیم و ما گفتگویی در این زمینه خواهیم داشت.

محمد جواد ظریف نیز در این دیدار گفت: ما قصد داریم در این نشست بر روی اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک تمرکز کنیم.

این طرحی است که ما با یکدیگر شروع کردیم و امیدواریم با اجرای کامل آن، اجرای با حسن نیت آن بتوانیم برخی از بی اعتمادی را که در دهه ها قبل وجود داشته است، رفع کنیم. بنابراین این اولویت من است، اما اوضاع در منطقه، تحولات تاسف بار در عربستان سعودی فجیع بود و ما نیازاست به آن بپردازیم و در عرصه بین المللی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار