پول سعودی‌ها، دهان رسانه‌های پاکستان را بست

دولت پاکستان از اداره تنظیم مقررات رسانه‌های الکترونیکی این کشور خواسته تا از پوشش رسانه‌ای فاجعه منا و انتقاد از عملکرد عربستان در این حادثه در رسانه‌های پاکستان جلوگیری کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت پاکستان که بعد از مصر، یکی از دریافت کنندگان اصلی کمک های مالی سعودی هاست، به رسانه های این کشور دستور داد علیه مقامات سعودی مطلبی ننویسند.

پاکستانی‌ها که با هزار زحمت و دردسر به درخواست عربستان برای دراختیار گذاشتن سربازانش به سعودی‌ها جواب رد داده بودند، مدتی است تلاش می‌کنند به هر طریقی که شده از سعودی‌ها دلجویی کنند تا مبادا کمک‌های مالی عربستان قطع شود.

بحرینی‌ها نیز برای جلب توجه سعودی‌ها سفیر خود را از ایران فراخوانده‌اند و مقامات مصری به رسانه‌های تحت امر خود دستور داده اند علیه سعودی‌ها مطلب ننویسند، اما همه رسانه‌های مصری مطیع دولت نیستند و برخی از آنها به شدت به آل سعود حمله می‌کنند.

اداره تنظیم مقررات رسانه‌های الکترونیکی پاکستان در پیامی به رسانه‌های این کشور هشدار داد: برخی کانال‌ها در حال پوشش رسانه‌ای حادثه منا قصد دارند مدیریت عربستان را غیر مستقیم زیر سوال ببرند.

به گفته این اداره مسئولان رسانه‌ها باید طبق ماده 19 قانون اساسی پاکستان از هر اقدام منفی که بر روابط این کشور با کشورهای دوست اسلام‌آباد تأثیرگذار است بپرهیزند.

اداره پیمرا از مسئولان و مدیران رسانه‌ها در پاکستان خواسته تا این هشدار را جدی بگیرند.

این در حالی است که برخی رسانه‌های پاکستانی پس از حادثه منا مدیریت عربستان سعودی در پیشگیری از بحران و کنترل آن را مورد انتقاد قرار دادند.

پیمرا مدعی است ویدئوهایی که برخی رسانه‌های پاکستانی مبنی بر بدرفتاری کارکنان عربستانی با اجساد حجاج منتشر کرده‌اند ساختگی بوده و صحت ندارد.

یکی از مقامات پیمرا در گفت‌وگو با داون نیوز اظهار داشت: این مسئله برای دولت پاکستان بسیار مهم است و اگر رسانه‌های این کشور روابط ریاض، اسلام‌آباد را در نظر نگیرند با واکنش شدید دولت مواجه خواهند شد.

این مقام اداره پیمرا اذعان داشت: حکومت اسلام‌آباد تاکنون چنین هشداری در مورد عدم انتشار اخبار انتقادی و منفی حتی در مورد آمریکا و دیگر دوستان پاکستان صادر نکرده است.

این دومین بار در پنج ماه گذشته است که دولت اسلام‌آباد با مداخله در امور تنظیم مقررات رسانه‌های پاکستان، خواستار جلوگیری از پوشش رسانه‌ای انتقادها و عملکردهای منفی عربستان سعودی می‌شود.

پیمرا در نخستین هفته ماه می 2015 به همه شبکه‌های خبری پاکستان هشدار داد که در مورد تهاجم نظامی عربستان به یمن و کشتار مردم این کشور و اعزام و یا عدم اعزام ارتش پاکستان به عربستان برای حمایت از نظامیان سعودی خبری منتشر نکنند که روابط اسلام‌آباد و ریاض را با مشکل مواجه کند.

این در حالی است که «عمران خان» رهبر حزب «تحریک انصاف» و «خورشید شاه» رهبر اپوزیسیون و عضو ارشد حزب «مردم پاکستان» روزهای گذشته از دولت خواسته که در مورد حادثه منا تحقیقات کند.

عمران خان در گفت‌وگو با رسانه‌ها در اسلام‌آباد از همه کشورهای اسلامی خواسته که از عربستان در مورد تحقیقات حادثه منا درخواستی را صادر کنند.

همچنین رهبر اپوزیسیون در پارلمان پاکستان نیز در این خصص گفت: مقامات عربستان باید هرچه زودتر دستور تحقیقات حادثه منا را صادر کند در غیر اینصورت نگرانی‌های بیشتر در جهان اسلام افزایش خواهد یافت.

مقامات وزارت امور مذهبی پاکستان تاکنون جان باختن تنها 45 تبعه این کشور در حادثه منا را تایید کرده «دی نیشن» روزنامه پاکستانی چند روز پیش از کشته شدن 236 حاجی پاکستانی در این حادثه خبر داده است.

دی نیشن می‌نویسد: آمار جان باختگان حجاج پاکستانی در حادثه منا بر اساس اطلاعات مقامات امور خارجی و رسانه‌های بین‌المللی 236 نفر است.

«امت نیوز» روزنامه دیگر پاکستانی اعلام کرده که یک روزنامه انگلیسی ادعای جان باختن 236 حجاج پاکستانی در فاجعه منا را پوشش داده در حالی که وزارت امور خارجه این کشور ادعای روزنامه انگلیسی را رد کرده است.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.