وزیر راه و شهرسازی:

تسهیلات 100 میلیون تومانی ساخت مسکن روی میز شورای پول و اعتبار/ ساخت 7 فرودگاه در تهران

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۷ فرودگاه بین‌المللی در حومه تهران در دستور کار است که جزئیات آن به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

کشورهای خارجی پیشنهاد واسطه‌گران را قبول نکنند/ ایجاد کریدورهای بین‌المللی در ایرانبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه فصل جدیدی در روابط سیاسی در منطقه آغاز شده و نظم نوینی در منطقه ایجاد شده است گفت: ایران به عنوان پیشتاز امنیت در منطقه نقش اصلی در توسعه آبادانی و فرصت‌های سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: ما بسیار خوشبخت هستیم که بعد از سفر روحانی رئیس جمهور به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل این اجلاس با 61 شرکت‌کننده خارجی و ایرانی برگزار شده و ما به عنوان آغازکننده نوسازی و آبادانی در دوره جدید هستیم.

آخوندی یادآور شد: ایران رتبه 29 در اقتصاد جهان دارد و یازدهمین کشور به عنوان کشورهای نوظهور در اقتصاد جهان است و میزان درآمد سرانه بر اساس هزینه نیز در طول یک سال به 15 هزار دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه ایران یازدهمین کشور به‌عنوان کشورهای نوظهور در جهان معرفی خواهد شد ادامه داد: ایران با جمعیت ۷۷ میلیون نفری هجدهمین کشور جهان از لحاظ جمعیت و هفدهمین کشور از لحاظ وسعت است.

آخوندی تأکید کرد: درآمد مردم ایران براساس قدرت خرید در حال حاضر ۱۵ هزار دلار است. ایران در زمینه تولید برق بیست و چهارمین کشور جهان است و ۵۵ درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی دارند؛ ایران پانزدهمین کشور در زمینه جمعیت باسواد جهان است به طوری که ۸۸ درصد جمعیت مردم ایران باسوادند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۴ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند گفت: نرخ رشد انباشته شده در ۱۰ سال گذشته ۲ و ۳ دهم درصد بود ضمن اینکه شاخص توسعه انسانی ایران ۷۵ صدم درصد است.

وی تصریح کرد: در حوزه مسکن 21 میلیون و 800 هزار خانوار در شهرها داریم که 6.1 درصد از خانوارها در روستاها زندگی می‌کنند و ما برای 10 سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم که در حوزه مسکن یک میلیون واحد مسکونی باید در هر سال ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه شهرهای جدید ما نیازمند نوسازی و بازآفرینی شهرها و توسعه زیرساخت‌ها هستیم و از همه مهم‌تر آن است که باید خانه‌سازی در کشور گسترده گردد.

آخوندی با اشاره به اینکه موقعیت ایران در جهان از لحاظ کریدورهای بین‌المللی بسیار ارزشمند است گفت: کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از مهم‌ترین کریدورهای بین‌المللی است، گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران بسیاری از کشورها خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند.

وی تصریح کرد: 92 درصد از ترانسپورت در ایران جاده است که باید به 78 درصد کاهش و 21 درصد باقی مانده به ریل افزایش یابد.

وزیر راه وشهرسازی  افزود: ایران موقعیت ممتازی در بخش‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی دارد.

آخوندی یادآور شد: در حال حاضر ۹۲ درصد جابه‌جایی در ایران از طرق جاده صورت می‌گیرد؛ این میزان باید با انتقال جابه‌جایی از جاده به ریل به ۷۸ درصد رسیده و سهم حمل و نقل ریلی از این بخش به ۲۱ درصد افزایش یابد.

آخوندی با بیان اینکه سهم جابه‌جایی از طریق هوایی در ایران یک دهم درصد است خاطرنشان کرد: این سهم باید با افزایش ۱۰ برابری به یک درصد افزایش یابد ضمن اینکه حمل و نقل هوایی زودبازده‌ترین بخش در حوزه زیرساختی است.

آخوندی با تأکید بر لزوم ایجاد و توسعه حمل و نقل ترکیبی در ایران و اتصال بخش‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای ریلی هوایی و دریایی به یکدیگر گفت: در بخش بنادر در استراتژی برد ـ برد در نظر داریم تا صنعت ترانزیت نیز با ایجاد حمل و نقل ترکیبی روان‌سازی شود.

وی سپس به تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه فرودگاهی پرداخت و افزود: مقرر بود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سالانه ۵۰ میلیون مسافر را اعزام و پذیرش کند اما این میزان در حال حاضر سالانه ۶ میلیون مسافر است با تکمیل ترمینال در حال ساخت «سلام» در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در سال آینده ۵ میلیون مسافر به ظرفیت مسافری این فرودگاه افزوده می‌شود. همچنین ساخت ترمینال جدید این فرودگاه با عنوان «ایران‌شهر» با ظرفیت ۲۲ و نیم میلیون مسافر از سال آینده آغاز می‌شود که با ساخت این ترمینال در مدت ۳۰ ماه ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به ۳۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ساخت ۷ فرودگاه بین‌المللی در حومه تهران در دستور کار است که جزئیات آن در این همایش به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود.

وی به نوسازی ناوگان هوایی اشاره و اظهار کرد: در این زمینه خرید ۴۰۰ هواپیمای دوربر و میان‌برد و ۱۰۰ هواپیمای کوتاه‌برد در دستور کار است که تا سال ۱۴۰۴ به ناوگان هوایی ایران اضافه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تمام اقداماتی که ما شاهد هستیم از سوی دولت و بدون واسطه صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور تماما به صورت مستقیم و بی‌واسطه بوده بنابراین کشورهای خارجی برخی از پیشنهاداتی که از سوی افراد واسطه انجام می‌شود را نباید بپذیرند و به صورت مستقیم با وزارت راه و شهرسازی در ارتباط باشند.

آخوندی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی در کمال رضایت شفافیت و پاکی و با در نظر گرفتن تمام منافع مشترک ملی اقدامات خود را انجام می‌دهد.

 همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تهسیلات 100 میلیون تومانی ساخت مسکن در در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است، گفت: طرح افزایش تسهیلات ساخت مسکن به 100 میلیون تومان مطرح شده و در صورتی که مسئله خاصی ایجاد نشود به زودی تصویب می‌شود.

وی افزود: تسهیلات 80 میلیون تومانی خرید مسکن نیز که از مدتی قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد امیدوار هستیم برخی مشکلات بازار مسکن را برطرف کند.

وی درباره برگزاری این همایش نیز گفت: 35 پروژه بزرگ در بخش مسکن عرضه کرده‌ایم که می‌تواند به عنوان یک راهکار واقعی و بدون استفاده از منابع بودجه عمرانی کشور چاره‌ساز باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 121 پروژه با ارزش 25 میلیارد یورو در این همایش عرضه شد، گفت: نهایی شدن سرمایه‌گذاری‌ها کمک مثبتی در رفع مشکلات بازار مسکن و بهبود وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حضور پرقدرت ایران در عرصه ترانزیتی بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارائه شده در این عرصه می‌تواند برای حوزه حمل ونقل ایران کمک شایانی به حساب آید و رقم 25 میلیارد یورو به طور قطع تأثیر مستقیم و مطلوبی در این زمینه خواهد داشت.

انتهای  پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
تولید پول عامل تورم است احتکاروگرانفروشی به قشرضعیف وجوانان صدمه میزند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
تولید پول عامل تورم است احتکاروگرانفروشی به قشرضعیف وجوانان صدمه میزند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
تولید پول عامل تورم است احتکاروگرانفروشی به قشرضعیف وجوانان صدمه میزند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
تولید پول عامل تورم است احتکاروگرانفروشی به قشرضعیف وجوانان صدمه میزند
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۶:۰۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۴
تولید پول عامل تورم است احتکاروگرانفروشی به قشرضعیف وجوانان صدمه میزند
آخرین اخبار