گزارش/

سایه اما و اگرها بر سر خط لوله صلح

باگذشت چند سال از قرارداد گازی ایران و پاکستان هنور پروژه صلح به صلح ختم نشده به گونه ای که چندین بار مقامات پاکستانی به بهانه تحریم‌ها از انجام کار سربازده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد گازی ایران و پاکستان که به خط لوله صلح مشهور است در اوایل سال2004  پس از کش و قوس های فراوان میان روسای جمهور دو کشور به امضا رسید و قرار شد که 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران و 1000 کیلومتر در پاکستان احداث شود تا براساس آن روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله 56 اینچی به پاکستان صادر شود و ایران متعهد می‌شود که تا مدت 25سال، گاز خود را با قیمت توافقی به پاکستان بفروشد.
 
ساخت این خط لوله که از سال 2002شروع شد، قرار بود در سال 2014 به بهره‌برداری برسد که با کنارکشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان درساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شد و با گذشت چندین سال به اتمام نرسید طوری که کشور پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی درتامین هزینه‌ها عنوان کرده و گفته بود از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده است به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند.
 
براساس این گزارش؛ پاکستان برای پیشبرد اهداف خود از ایران در زمان دولت دهم (سال 91) درخواست وام 500 میلیون دلاری می کندو رییس جمهور وقت درجریان سفربه اسلام‌آباد این درخواست  را قبول می کند.
 
سایه اما و اگرها بر سر خط لوله صلح

براساس این توافقنامه قرار شد ایران 250 میلیون دلار به دولت پاکستان درقالب یک وام اعطا کند و 250 دلار مابقی ازطریق بانک‌های ایران پرداخت نماید.
 
طبق قرارداد سال 2002 قراربراین شد که ایران از فروردین 1393 (2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و 500 هزارمترمکعب و سالانه 7.8 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.
 
 
لازم به ذکر است که اسلام‌آباد قصد داشت از این وام برای پیشبرد کارهای مهندسی و تامین مصالح برای احداث بخش پاکستانی خط لوله IP استفاده کند و علاوه برسرمایه‌گذاری مالی ایران، اسلام‌آباد به دنبال جذب اعتبار از سوی خریداران برای این پروژه نیز بود.
 
 
اما با روی کار آمدن دولت یازدهم ایران درخواست اعطای وام ۵۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را رد کرد وبیژن نامدار زنگنه، وزیرنفت  اعلام کرد تازمانی که هند به عنوان دومین مصرف‌کننده گاز این خط لوله اعلام آمادگی نکند، ایران تمایلی به بهره‌برداری از این مسیرانتقال نخواهد داشت.
 
اما باگذشت چند سال از این موضوع هنور پروژه صلح به صلح ختم نشد به گونه ای که چندین بار زنگنه به دلیل عقب نشینی پاکستان اعلام کرده بود امید به صادرات گاز به کشور ندارم.
 
این موضوع از اینجا نشات می گیرد که پاکستان ادعا می کند به دلیل نبود اعتبار و موضوع تحریم ها نمی تواند این خط لوله را به سرانجام برساند. این در حالیست که حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت ملی گاز ایران تاکید می‌کند که ایران کاملا به تعهدات خود عمل کرده تا جاییکه ایران مسیر گازرسانی به طور کامل اجرا کرده است.
 
حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با پروژه خط لوله پاکستان (خط لوله صلح) گفت: پاکستان در حال حاضر ادعا می‌کند به دلیل تحریم نمی‌تواند این پروژه را اجرایی کند.
 
مسئولان این کشور تأکید بر این دارند که در صورت لغو تحریم‌ها 90 کیلومتر از مرز خود را لوله‌کشی خواهند کرد.
 
وی در خصوص درخواست وام 500 میلیون دلاری پاکستان از ایران گفت: دولت قبل ظاهرا قراردادی را با این کشور امضا کرده بود بنابراین بر اساس اطلاعات به دست آمده ظاهرا دولت قبل وعده وعیدهایی را برای پیشبرد صادرات خود به این کشور داده بود اما با روی کار آمدن دولت جدید عملا این کار منتفی شد و هیچ گونه پولی برای این کشور پرداخت نشده است.
 
عراقی افزود: پرداخت وام برای یک کشور که مشتری گاز ایران است کاملا منطقی نیست این کار به هیچ عنوان عملیاتی نمی‌شود چرا که وزیر نفت چندین بار اعلام کرده که بود که امیدی به صادرات گاز به پاکستان را ندارم بنابراین در صورت اجرای خط لوله توسط پاکستان صادرات گاز به این کشور تحقق پیدا خواهد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: ایران به طور کامل مسیر مورد نظر خود را لوله‌کشی کرده و منتظر است که پاکستان وظیفه خود را انجام دهد به طوری که هم‌اکنون ایران آمادگی صادرات گاز به این کشور را دارد.
 
اگرچه تحریمها در سالهای گذشته برکشور تاثیرات نامطلوبی گذشته است اما این طور به نظر می‌رسد برخی کشورهای به ظاهر دوست از این شرایط سوء استفاده کرده و به بهانه تحریم مانع از اجرای پروژههای ملی ایران شدند امری که باید در شرایط جدید مدنظر مسئولان در تصمیم‌گیری قرار گیرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار